3944
Sök

Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt totalrenovering av chassit. Rostlagning av kaross. Byta... Visa mer

51 535 Visningar
Uppdaterades senast idag 18:13
186 Inlägg
8 oktober 2024
Trådstartare
#121
eastmotorsport skrev:
Är mycket imponerad av ditt jobb, blir jättebra tycker jag. Cleant med nya speglar och borttagna kromlister på skärmkanterna.
Grill, ja den nedre bilden, den skulle jag ha valt. / Bra jobbat!

Tack! Ja grillen får jag prova mig fram. Har även en ny Caprice grill med svarta inlägg att välja mellan så får se vilken som passar bäst när allt annat kommit på plats.

Folk med vett kör Chevrolet ;)

186 Inlägg
8 oktober 2024
Trådstartare
#122
stingray-ragge skrev:
Snyggt jobbat
Svårt det där med grill valet!
Har alltid gillat Impalan men Capricen passar den med.
Så för att gör det ännu lite svårare så lägger jag till ett tredje alternativ!!
Bygg något eget typ som denna

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-e1bd39e7ebb8ea0b26137c4145e31ab0.jpg

Ja jag med så får se vilken det blir. Har som jag skrev ovanför ytterligare en ny grill att välja mellan så får prova alla back to back och se vilken som passar bäst.
Den du länkade såg också bra ut så där finns många valmöjligheter.

Folk med vett kör Chevrolet ;)

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 465 Inlägg
9 oktober 2024
#123
Det blev riktig snyggt utan listerna, och kul att det finns delar från senare som man kan modda dit. Den blev mycket snyggare/ modernare med de speglarna.
Prova att gör en egen grill liknande den på sista bilden och gör nåt kul med Cheva loggan, kanske bakbelyst?
Såg att du blästrat och lackat skruvar och klammer.
Jag har också tidigare gjort så, men har nu köpt ett sånt här kitt
https://gdsbutiken.se/produkt/elforzink … ket-litet/
så man förzinkar och man kan  gul eller blå passivera eller Svartfosfatering skruvar och annat smått :-)
det blir en nivå till renoveringen :-)
https://gdsbutiken.se/2019/12/14/forzinka-hemma/
Sen har de så man kan färga olika nyanser på aluminium också
Senast redigerat av KSI-Garage (9 oktober 2024)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

186 Inlägg
9 oktober 2024
Trådstartare
#124
KSI-Garage skrev:
Det blev riktig snyggt utan listerna, och kul att det finns delar från senare som man kan modda dit. Den blev mycket snyggare/ modernare med de speglarna.
Prova att gör en egen grill liknande den på sista bilden och gör nåt kul med Cheva loggan, kanske bakbelyst?
Såg att du blästrat och lackat skruvar och klammer.
Jag har också tidigare gjort så, men har nu köpt ett sånt här kitt
https://gdsbutiken.se/produkt/elforzink … ket-litet/
så man förzinkar och man kan  gul eller blå passivera eller Svartfosfatering skruvar och annat smått :-)
det blir en nivå till renoveringen :-)
https://gdsbutiken.se/2019/12/14/forzinka-hemma/
Sen har de så man kan färga olika nyanser på aluminium också

Tack! Ja precis. Det är som linserna till bakljusen som egentligen är kopior av originalbaklamporna som satt på de sista årsmodellerna.
Impala grillen saknar just nu emblemet i mitten så hade faktiskt tänkt att bygga ett eget Bowtie emblem ändå då ett nytt original onödigt dyrt tycker jag. Så kanske blir till att försöka få till något belyst. :-)
Har funderat lite på egen försinkning men vi har en sådan på jobbet där vi testade att svartförsinka, men vet inte om det kändes så imponerande. Kanske var ett billigt exemplar. Annars har kollegan, som också bygger bilar, bra kontakter på prisvärd försinkning.
Jag har ett par projekt uppradade efter Capricen så det lär bli försinkade skruvar där istället. Det blir så grymt snyggt  :-)

Folk med vett kör Chevrolet ;)

207 Inlägg
9 oktober 2024
#125
Vilket imponerande jobb du gör! Det här kommer bli Sveriges och kanske till och med världens finaste 90-tals Caprice big_smile


186 Inlägg
9 oktober 2024
Trådstartare
#126
_Budda_ skrev:
Vilket imponerande jobb du gör! Det här kommer bli Sveriges och kanske till och med världens finaste 90-tals Caprice big_smile

Tack! haha ja kanske i Sverige mest för att man troligtvis är ganska ensam med att rädda en 90-tals Caprice :-)
USA är jag lite mer osäker på.
Senast redigerat av Chevy_4400 (9 oktober 2024)

Folk med vett kör Chevrolet ;)

1 484 Inlägg
10 oktober 2024
#127
Grymt impregnerad, bra jobbat wink (Y)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

186 Inlägg
8 december 2024
Trådstartare
#128
Dags för ny uppdatering!

Gav mig på nästa projekt med att göra hål i huven och få dit en vettig luftburk.
Mätte först ut mitten på huven och borrade sedan ett hål ungefär där luftburken skulle sticka upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-727882300b93606161172b816dc8e71b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-193d954061c95214aa18ce8212066cea.jpg

Använde mig sedan av en luftdriven nibbler för att utöka hålet. Första gången jag använt en sådan maskin och blev förvånad över hur otroligt bra den fungerade på enkelplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6cab6207b18f9c921e5ea595e86e64a3.jpg

Hålet utökat så pass att jag kunde använda en gängstång i insprutet för att bekräfta center på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2df7e29832a5563752f6ecb64af38e7.jpg

Locket från luftburken ditklämt för att använda som mall för hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b55c3bd5c50c271b2360472adcbde9aa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9bd175a21e8c10bf9d6dcf0e2ee52dd9.jpg

Blev väldigt förvånad av att upptäcka att motorn sitter ca 1" offset mot passagerarsidan. Trodde såklart först att jag tabbat mig ordentligt vid installationen och att motorn därmed satt snett. Men efter att bekräftat motorpositionen och sedan googlat febrilt så visar det sig att det tydligen är medvetet gjort av GM från fabrik.
Kanske för att ge mer plats för styrsnäcka och rattstång, eller för att motverka vikten av föraren? Oavsett var det bara till att köra på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-26703e514245d2981d8b19f88792f48d.jpg

Dock ville jag inte att hålet ska se offset ut när man öppnar huven (ovansidan kommer ändå bli täckt av ett scoop). Så valde att förlänga hålet mot förarsidan och därmed centrera hålet i huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-419ebba8438bcaa3e79cda1c9286a7ac.jpg

Ville sedan öppna upp hålet mer för lite bättre luftflöde så tog lite inspiration av Edelbrocks klassiska "Bugeye" luftfilter med den trekantiga designen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-db082372e3fc0f973b6efc48e3d24b80.jpg

Luftburken monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-60e5d4526421ecaf652083e9d74678e7.jpg

Lämnade 1" extra på gängstången då jag förmodligen kommer att köpa ett lite högre filter i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3448e74d6b1b82ec0f601c29bf453a4.jpg

Klart för tillfället. Huven ska plockas av så att kanterna kan snyggas till och förstärkningarna kan boxas i ändarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1853d61069f32a97407cb5611e52bea5.jpg

Gick sedan vidare med lite kosmetiskt pillande.
Instegslisterna behövde en uppfräshning innan återmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b203cbade1c66a253b30fb24875edff.jpg

Tvättade och målade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b6f3f12541147589cce52486c75750c0.jpg

Monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ad0e689c56359a4077b3f74af51ae263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4f2d7d820318e55477c3d9d824e9239d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a39b0a336d2145ea90b8340a91b0e772.jpg

En ganska liten men ändå så kompletterande detalj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-58ab90831af636a704f5fb6351372ecf.jpg

Tätningslisterna till nederkant av dörrarna fick också lite kärlek. En typisk del som man hellre hade köpt nya men verkar omöjligt att hitta nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-69fcc315a7f15a0812181deba9180f02.jpg

Lite tvätt och färg gjorde susen. Får se om man snubblar över ett nytt set en vacker dag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-476aa449d961a1c664cdfee897fe59ce.jpg

Vidare till bagaget som för det första behövde kittas i svetsskarvarna men också ljudisoleras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d28da37759c33b902f0c93c982d11aac.jpg

Hjulhusen kittade och bakskärmarna vibrationsdämpade med bitumenmatta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c0d510aa22cfe44dd32a48aa4dd38306.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a09ebf996a30e60549ce8201e28e67d6.jpg

Golvet klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-22228a9de55e8c82614cdd296e5d6aa4.jpg

Bakstammen också dämpad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-061238fadfed02a62014a6129c923813.jpg

Med tanke på att där inte fanns något alls från fabrik innan så gjorde det en enorm skillnad med bara bitumenmattan. Ekade något otroligt i skärmar och bagage innan.

Har tankar på att bygga ett hyfsat ljud i bilen också (utöver motorns sång) och hade material kvar från när jag isolerade kupégolvet, så tänkte att det var lika bra att använda upp resten i bagaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-928a8695c72ab49927d4868fc2629eca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3b6a4959d0cdd335ee59542454e1597d.jpg

Ett kortare inlägg den här gången.
I nästa inlägg blir det till till att ta tjuren i hornen angående avgassystemet..
För det första har jag stora problem med att headersen skrapar i marken, något som jag hade skarpa misstankar om redan vid första provmonteringen för ca 3 år sedan.
Dessutom byggde jag första versionen med cutouts istället för katalysatorer. Något som man enkelt skulle kunna byta till vid besiktning med hjälp av v-band i båda ändarna. Detta hade säkert kunnat fungera om jag hade behållit nuvarande headers. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att besiktningen hade godkänt ljudnivån på nuvarande avgassystem. Låter härligt men högt.

Video på nuvarande avgassystem:
https://www.youtube.com/watch?v=3NxAzS5 … =Halveniuz

Folk med vett kör Chevrolet ;)

346 Inlägg
10 december 2024
#129
vilket sinnessjukt jobb du gör, speciellt roligt med caprice när dom ligger extra varmt om hjärtat smile


186 Inlägg
10 december 2024
Trådstartare
#130
Richard-R skrev:
vilket sinnessjukt jobb du gör, speciellt roligt med caprice när dom ligger extra varmt om hjärtat smile

Tack!
Ja de är lite av en bortglömd modell så kul när man kan rädda en av dem smile

Folk med vett kör Chevrolet ;)

186 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#131
Hallå!

Som jag sade i förra uppdateringen så hade jag lite problem med första versionen av avgassystemet.
En stor bov i detta var mina full length headers som hängde ner under ramen.

Detta ledde till att v-banden gärna skrapade i marken eller som nedan bild visar, hakade fast i kanten på golvet när jag backade in bilen i verkstan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9a6a41f2984755545380763a0c62ca24.jpg


Så det blev till att inhandla en uppsättning mid length headers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cb9de3b2bf4cd7d373beaffd28b2d3a8.jpg


Precis som på tidigare headers så kapade jag av anslutningen och svetsade på v-band istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e46c12eaa941735bc704b60e7dcef77e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-43b21279fcac09ac85126e6cac04a04d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9f9cfcd624ddfc1b37bba9ae4eb27b23.jpg


Fick bli lite nya piecuts till nya bygget. Den här gången fick jag dock hjälp av arbetskollegan som såga till bitar i hans nya bandsåg.
Det blev betydligt mindre "sågskägg" med ordentliga verktyg, så tog endast 20min att snygga till istället för 45min som sist. Väldigt uppskattat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4e6e5b848c9087827fe42179aad0502f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8cc91e88b4414148396f21d78cda5fde.jpg


Ville göra ett sista försök att behålla spjällen men ändå köra med kattar, så kapade ut spjällen från de gamla rören och kortade ner dem så mycket det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bb601313b97469f04f816b8a48e7769a.jpg


Grenröret testmonterat för att börja bygga.
Drog ner växellänkaget till 1an så att jag visste exakt hur långt upp jag kunde dra avgasröret. Lade sedan röret några millimeter under. Allt för att få så bra markfrigång som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c500a92aa8285a441f46f6ab7e8306be.jpg


Spjället på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-de376ff53478c8f1ddc622e6387aa72a.jpg


Katalysatorn placerad i balken för att se vart röret behövde gå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f2c267a0f8fe703b28f8f800731a5f40.jpg


Inte mycket frigång i balken då det var byggt runt ett 3" rör. Så värmeskölden fick ryka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-73e07ea9ea10d5a6f6f67cc31baf92c1.jpg


Därefter började det trixiga med att få till alla vinklar så tajt som möjligt utan att ta i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2efd8c3a78b501d039bde9a95d1b2543.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2dbe66ef0dcdd2544c4200ed1d7ecda7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-218226129a3ac0b9207695d4034493c0.jpg


Använde några kartongbitar vid inpassningen så att jag hela tiden hade ett garanterat mellanrum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fd6ad73f6bb6057230665912952fe840.jpg


Första sidan punktad och redo för helsvets. Drygt när man inser att man lagt över en timme på en bit rör som man i stort sett hade klar på arbetsbänken sedan förra versionen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-91ac7d692ac629af52f543e0a861c9bd.jpg


Svetsat och klart för lite värmebeständig färg. "Grinder and paint makes me the welder I ain't"
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-495dd67292f0780b5920d553529696c4.jpg


Passagerarsidan påbörjad. Betydligt bättre plats på den sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a8da782dbcb23035ccffc516e86221c8.jpg


Späll och katalysator på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a3f0b169e22a0bc28777f87da4e38f74.jpg


Tajt ska det vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-133debda01fad84e3aa0fded06453568.jpg


Förarsidans grenrör lindat och klart för slutmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8e951eecca6295983bfe7449fd7b23f5.jpg


På plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-75065d26b02bbdd7d3bf9ffccdf2c66a.jpg


Passagerarsidan lindad och klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f915c41a1260f3209e400ce8023a0c52.jpg


Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e894b29452790be666483e49a0834e05.jpg


Tog sedan och kapade ner mitt X-pipe så kort som möjligt för att flytta fram det närmare lådan och därmed slippa behöva vinkla det lika mycket för att gå fritt för kardanen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-04835818229b0ce4434b4e04da0d6377.jpg


Fästet för det lilla tvärstaget bakom lådan hängde ner en bit och var i vägen för den nya dragningen av rören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-55102fd17c41cd31b40ef9947adc843a.jpg


Nerkortat och inte lika aggressivt vinklat neråt som innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-75b005e24b8cb68a066fb7018c4fb729.jpg


Båda rören målade och klara för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-59932faa49d84f06ffe6d8d13cc41c2b.jpg


Nya systemet nu klart och hänger betydligt högre upp än innan. Tyvärr har jag inte tagit någon bra jämförelsebild mot innan.
Men kollar man på första bilden i inlägget och den här så ser man en klar skillnad. Skulle nog säga att det ligger ca 8cm högre upp i framkant nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-599559deb1cf08f61269250a4cc86943.jpg

Folk med vett kör Chevrolet ;)


Sök