3202
Sök

Hetsa b21at

19 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Jag har en 240 med en b21at i. Det är IC med ett 2.5" avgas och det är bytt b-pump till elpumpen för bättre flöde.

Med laddtryck på 1 bar, vilket den bör klara av och IC'en så har jag fått tipp på att den borde ligga kring 180-190hk.

Om man skulle vilja hetsa motorn mer utan att egentligen jävlas allt för mycket med planing osv så undrar jag nu vad man borde kunna göra för att få ut mera och vad som ger vad. Vad som är bortkastad tid och pengar osv?

Extraktorör är väl en sak som man skulle kunna byta, vad skulle den möjligtvis kunna ge i hk?
Man skulle väl kunna byta till en värre kam av något slag och vad skulle detta kunna ge?

Finns det mer saker man skulle kunna göra utan att behöva göra sig allt för mycket besvär?

Många svar önskas

Mvh / nybörjare med 240 fantasier smile
Senast redigerat av Pronaxen (21 juli 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
21 juli 2007
Har en kompis som pillar med likadan sak ic och turbo dock så har han en orginal turbo 245. Han kör med laddtryck på 1.3 bar dock har haft typ 4 turbo motorer ligandes ifall nått går fel. Dock kan jag rekomendera dej till att trycka in en 740 16 ventilare. Bättre att trimma med turbo ger mer effekt också då du kan plåga den lite. Dock så sa min polare att laddtrycket skulle ligga på något runt 0.6-0.8 för att inte plåga motorn för mycket.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

19 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Men som sagt det är ju en turbo redan. Den har en turbo från volvo, samma turbo som de körde i bilarna på turbocup tävlingarna. Den laddar 1.0 bar nu utan problem men jag vill helst inte pressa turbon mer.

Även om den har förmåga att ladda 2.0 bar så vill jag inte höja den mer än 1 bar. För då måste jag sänka kompen så hiskeligt och den motorn har redan så låg komp från orginal så det blir så extremt låg om jag sänker den :S

Tänkte vad extraktorrör och annan kam kan göra för skillnad i hk? den ligger som sakt kring 190 nu men om man bytar dessa kanske man kan få ut lite mer? eller är jag ute och cyklar?

Proljece?
1 464 Inlägg
21 juli 2007
Tycker fortfarande du ska satsa på att byta motorn sen större turbo sen stor ic och sen extraktorrör det kommer nog ge en hel del.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Sök