Försökte mig för första gången på en motortvätt igår, tänkte att det var säkrast att packa in tänddelarna i plast och packade in fördelare, tändspole och stöpsel på kabelhärvan vid blocket. För säkerhets skull fick alla elstöpslar lite Sonax contact cleaner. Bilen startade fint och jag körde en hel del igår kväll så det blev ordentligt varmt i mototrrummet.
Idag när jag skulle flytta bilen för att spola av ett par fågelskitar ville den inte starta. Startmotorn drar runt och den får bränsle, men den tänder inte. Jag märkte att efter att ha dragit runt så är tändspolen varm, så det borde väl betyda att tändströmmen kommer så långt som till spolen iallafall? Vill inte tänka tanken att styrenheten flippat ur... Tändspolen får alltså ström, men ingen ström kommer ur den. Jag provade sätta ett stift med kabel direkt på spolen men det tände inte. Vad tror ni, har spolen gett upp?
Ska även nämna ett problem från igår, ifall det kan vara till nån hjälp: När jag tvättade motorrummet med tändning av börjar fläkten plötsligt gå fast motorn är kall. Tur jag inte hade fingrarna där just då
Fläkten går när tändnignen är av men stannar när man slår på tändningen. När man drog ut säkringen på fläktstyreneheten (under expansionskärlet) fick man den också att stanna, då hörde man att relät inuti slog av och då kunde jag sätta tillbaka säkringen utan attt fläkten startade. Nästa gång man slog av och på tändning var det samma sak igen. Trodde det skulle hjälpa att köra motorn varm igår kväll, men det gjorde det inte. Så idag tog jag loss styrboxen, blåste ur fukt med tryckluft, sprejade på contact cleaner och torkade med hårtork. Efter detta så startade inte fläkten av att jag slog på och av tändningen, så jag var nöjd och glad (i detta skede borde jag ha provat starta också!!) Boxen har även nåt med värmefläkten att göra (tror jag) och den påverkas av tändningslåset enligt Haynes. Så det var antagligen genomslag mellan värmefläktens och kylfläktens krets.
Nu borde ju inte tändningen påverkas av om fläktstyrboxen funkar eller inte. Men jag tänke att efter som tändlåset fungerade som ett "relä" till kylfläkten under genomslaget, kan tändlåset ha gått sönder, brunnit inuti? Och var bryter tändlåset tändkretsen? Ifall den bryts är vid spolen så kan det ju vara det som stoppar tändströmmen vid spolen?
Sammanfattning-Spolen blir varm men ingen tändström kommer ur den
-Kan det vara tändlåset som gått sönder så inte tändkretsen öppnas, eller borde spolen öht inte alls bli varm då?
-Tändspolen som gått sönder?