Mitt tips är definitivt en 318 IS, och välj då mellan en E30 och en E36 beroende på hur stabil ekonomi du har. En E36 har mer utrustning m.m, men är samtidigt dyrare när det kommer till byte av avgassystem, bussningar osv osv.
Äger själv en 318 IS -94 (E36) och det är nog den roligaste bil jag ägt när det kommer till körglädje! Den är som en go-cart på vägen, samt en riktigt härlig "ketchup-karaktär" på motorn när den passerar 5000 varv. (som säkert alla gamla is-ägare känner igen
Och visst är det kul att åka ifrån 320:or?
)
Dock till tråkigheterna hör ju då att vid 20k+ mil så är det dags att byta en hel del för att bilen ska hålla sig fräsch. Framför allt bussningar. Vattenpumpen är även en grej att hålla noga koll på.
Ang. effekt och vridmomentpratet i tråden. Det enda som är intressant är Hästar när du snackar accelleration. Vridet påverkar bara varvtalsområdet.
En bil med 200hk och 200nm gör 0-100 på exakt samma tid som en bil med 200hk och 400nm, skillnaden är att effektkurvan ser annorlunda ut.
(Allt detta under förutsättning att dom har samma utväxling osv.)