3502
Sök

Funderar på att köpa Golf II GTI 16V

Stålverksarbetare
372 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjo!

Jag funderar nu på att skaffa mig en bil. Jag har siktet på en Golf II GTI 16Ventilare (För runt 10.000 - 20.000kr).
140hk är rätt bra men inte tillräkligt så vill jag trimma bilen lite, tänkte på annat avgas, planing av toppen och lite vassare kam. (Finns det något mer som är hyffsat billigt?) Vart kan jag få tag i en annan kam? Och vad för kam kan va bra att ha? (Jag är helt nollad när det gäller sånna saker.)
Så länge det går igenom besiktningen så är det okey, pallar inte plocka av delar innan jag ska besiktiga bilen.
Jag har sökt igenom flera trådar om trim till Golf II men inte hittat några givande svar.

Sen tänkte jag också höra, vad bör jag tänka på vid köpet av bilen? Rost på speciella ställen, kända motorfel och liknande som kan bli dyrt i efterhand.

Tacksam för alla svar!
Mvh Jocke


Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#2
Ingen som kan hjälpa mig? sad


956 Inlägg
14 augusti 2007
#3
MazterX skrev:
Tjo!

Jag funderar nu på att skaffa mig en bil. Jag har siktet på en Golf II GTI 16Ventilare (För runt 10.000 - 20.000kr).
140hk är rätt bra men inte tillräkligt så vill jag trimma bilen lite, tänkte på annat avgas, planing av toppen och lite vassare kam. (Finns det något mer som är hyffsat billigt?) Vart kan jag få tag i en annan kam? Och vad för kam kan va bra att ha? (Jag är helt nollad när det gäller sånna saker.)
Så länge det går igenom besiktningen så är det okey, pallar inte plocka av delar innan jag ska besiktiga bilen.
Jag har sökt igenom flera trådar om trim till Golf II men inte hittat några givande svar.

Sen tänkte jag också höra, vad bör jag tänka på vid köpet av bilen? Rost på speciella ställen, kända motorfel och liknande som kan bli dyrt i efterhand.

Tacksam för alla svar!
Mvh Jocke

jag hade en en golf 2 gti 16 v som var trimamd med dessa grejer som du vill ha..
det enda du i såna fall behvöer göra in för besikting är att hälla i k.sprit så att du får fina värden..
sen rost är ju vanligt på bakluckan..det är väl i princip orginal...

eldus veldus

160 Inlägg
14 augusti 2007
#4
Jag har ägt två golf GTI 16V med KR motorn, den ena trimmad den andra original. För det första ska du satsa på att köpa en från 86-88:a då det fortfarande är KR motorn 139-143 hk. Hösten 88:a kom 16V med katalysator och effekten blev 129 hk och sämre vrid. Anledningen till att KR motorn kunde variera mellan 139-143 hk berodde på att det finns lilla och stora insuget på dessa bilar, Volkswagen blandade friskt mellan dessa på fabriksbandet tyvärr. Enda skillnaden är att 16V med stora insuget har ett lite sämre bottendrag men kommer lite kraftigare på toppen. Ska du dock trimma så är det en fördel om du har stora insuget på eller skaffar dig det. Finns säkert bilder på golf GTI forumet, det kan annars vara svårt att se skillnaderna mellan lilla och stora insuget bara genom att spana ned i motorrummet.

Du ska veta en sak, det är inte billigt att trimma en 16V sugmotor och frågan är om det verkligen är värt det. Jag skulle rekommendera dig att skaffa dig en turbomatad bil istället. Mycket mer ekonomiskt att trimma en turbomotor. Men om du absolut vill ha en golf 16V så ska du satsa på trimkammar, Enem och Motornord säljer. Se till att byta blocket till ett Audi 2.0l block för bättre vrid. Sedan är det portning och lätt planing som gäller samt fräsning av ventilsäten. Se till att tändningen står bra till och en lättning av svänghjulet kan vara på sin plats då motorn blir än mer högvarvig efter trimning. Ett 4-2-1 extraktorgrenrör för mer bottenegenskaper och ett 2-2.5-tums avgassystem. Går att göra en hel del men det kostar.

Tänk på att titta efter ett fint exemplar. Många av dagens gamla golf GTI 16V är sönderkörda häckar med massor av unga ägare i bagaget. Kolla efter rost under bilen, på balkar, länkarmsinfästningar osv. Se till att få bevis för att kamremmen är bytt för inte allt för länge sedan, kolla så att den inte blåryker, varva ur bilen på 1-2-3-ans växlar och se så att växellådan fungerar som den ska och att kopplingen inte slirar. Tja det finns många saker som kan vara slitet på en sådan bil men för 20.000 kr så borde du hitta ett fint exemplar med få ägare och som är välservad, men räkna med att få leta ett tag.

Drop Shop
926 Inlägg
14 augusti 2007
#5
Flandrs skrev:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=11&id=0     Mycket trevlig o bra läsning!

samt http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … &id=26 för fråga två smile
gtiklubben is teh place



Sök