Jag har ägt två golf GTI 16V med KR motorn, den ena trimmad den andra original. För det första ska du satsa på att köpa en från 86-88:a då det fortfarande är KR motorn 139-143 hk. Hösten 88:a kom 16V med katalysator och effekten blev 129 hk och sämre vrid. Anledningen till att KR motorn kunde variera mellan 139-143 hk berodde på att det finns lilla och stora insuget på dessa bilar, Volkswagen blandade friskt mellan dessa på fabriksbandet tyvärr. Enda skillnaden är att 16V med stora insuget har ett lite sämre bottendrag men kommer lite kraftigare på toppen. Ska du dock trimma så är det en fördel om du har stora insuget på eller skaffar dig det. Finns säkert bilder på golf GTI forumet, det kan annars vara svårt att se skillnaderna mellan lilla och stora insuget bara genom att spana ned i motorrummet.
Du ska veta en sak, det är inte billigt att trimma en 16V sugmotor och frågan är om det verkligen är värt det. Jag skulle rekommendera dig att skaffa dig en turbomatad bil istället. Mycket mer ekonomiskt att trimma en turbomotor. Men om du absolut vill ha en golf 16V så ska du satsa på trimkammar, Enem och Motornord säljer. Se till att byta blocket till ett Audi 2.0l block för bättre vrid. Sedan är det portning och lätt planing som gäller samt fräsning av ventilsäten. Se till att tändningen står bra till och en lättning av svänghjulet kan vara på sin plats då motorn blir än mer högvarvig efter trimning. Ett 4-2-1 extraktorgrenrör för mer bottenegenskaper och ett 2-2.5-tums avgassystem. Går att göra en hel del men det kostar.
Tänk på att titta efter ett fint exemplar. Många av dagens gamla golf GTI 16V är sönderkörda häckar med massor av unga ägare i bagaget. Kolla efter rost under bilen, på balkar, länkarmsinfästningar osv. Se till att få bevis för att kamremmen är bytt för inte allt för länge sedan, kolla så att den inte blåryker, varva ur bilen på 1-2-3-ans växlar och se så att växellådan fungerar som den ska och att kopplingen inte slirar. Tja det finns många saker som kan vara slitet på en sådan bil men för 20.000 kr så borde du hitta ett fint exemplar med få ägare och som är välservad, men räkna med att få leta ett tag.