2973
Sök

Broms problematik. Hur får man tillbaka bromskolven

1 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Hej kära medlemmar.

Jag har bytt bromsskivor bak på min bil. (Opel Merriva). Efter att jag satt dit ny bromsskiva och nya bromsklossar på vänster sida kom jag till den högra sidan. Eftersom jag lyckats så bra med att få tillbaka kolven in genom att skruva den i högervarv och sedan fästa fast trodde jag att det skulle gå lika lätt på högersidan. Men vad fel jag hade. Jag har nu hållt på i flera timmar och försökt trycka ihop bromskolven och även försökt vrida kolven i högervarv men den vägrar gå in i oket. Hur sjutton ska jag göra? Har någon nåt förslag på hur jag ska få bromskolven att åka in i bromsoket???

Mvh rassve

2 Inlägg
12 augusti 2007
den har väl rostat fast.. det e inget ovanligt prova att smörja innanför damasken.. men inte med 5-56 utan ta bromsvätska eller ett spray som heter X1R det e en gul flaska..

39 Inlägg
13 augusti 2007
Finns ju ett verktyg som jag inte vet vad det heter som man fäster runt kolven å tar en vad som nu ligger brevid dig å skruvar in, lättast om oket sitter fast på bilen! Finns säkert att låna på någon q8 mack eller annan verkstad i närheten.
Annars som ovan prova smörja och använda alla kraft som du blir tillåten.

124 Inlägg
13 augusti 2007
ja de är vell lika bra du motionerar bromsarna. brukar man göra när man byter...

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Smålänning
7 883 Inlägg
19 augusti 2007
Eftersom det var högervarv på ena sidan, testa att vrida den i vänstervarv på andra. Är så på en del bilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
twin_cam skrev:
Eftersom det var högervarv på ena sidan, testa att vrida den i vänstervarv på andra. Är så på en del bilar...

Helt rätt, bl.a ford brukar hålla på med sånt trams...

Sök