Det blev lite långt men jag ville få med alla fakta...
Hej! Jag har har nåt knas med kylaren oxå. För några dagar sedan när jag var ute och körde, kort tur max 15 minuter, gick temperaturmätaren i taket. Varningslampan för kylningen lyste rött. Jag satte på värmen på fullt ös och temperaturen sjönk då, enligt givaren, till ca 110 grader. Jag fortsatte att köra i några minuter. Kylaren började inte koka eller så. När jag vred av tändningen och gick ur bilen noterade jag att fläkten inte gick (det brukar den typ alltid göra). Jag har kollat vattenpumpen, eller rättare sagt att flödet ändras när jag gasar, och det verkar funka. När jag kör bilen med värmen på ligger den på 90 grader i ungefär 20 minuter och sedan stiger den stadigt uppåt. Om jag håller mig under 2000 varv så klarar jag att köra rätt länge men varvtalet är nästan synonymt med temperaturen. stiger snabbt om jag accelererar och sjunker snabbt om jag rullar på tomgång eller låga varv. vad kan det vara som är fel. bilen har gått väldigt bra hittills och inte visat några tendenser på att bli för varm. Jag pratade precis med en bilmeck som påstod att ovanstående symptom inte tydde på att det var fläkten som var trasig eftersom den i första hand kylde då bilen stod stilla eller typ i köer och inte när man körde i högre farter. när jag står på tomgång ligger temperaturen stadigt på 90. Vad kan det vara för fel?
Fläkt, termostat, termokontakt, vattenpump... vad finns det mer som kan gå sönder? hjälp, jag blir tokig på sånt här.
Dessutom intressant att en meck ville ha 7000 för att byta vattepump och en annan 2700 för samma jobb. Jag som är helt grön på motorer blir ju i princip våldtagen varje gång jag lämnar in bilen på service.
Tack på förhand.
Senast redigerat av Azzaro (10 september 2007)