3033
Sök

Vad menas med Distorition?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
Hej. Har en sak som jag undrat över ganska länge. Har kollat en del här på forumet och så men har aldrig riktigt hittat vad ordet Distorition betyder. (beklagar stavningen om det är fel). Så mycket som jag har förstått så har det något med "oljud" att göra. Vore snällt om någon kunde förklara så man vet vad de handlar om.

Tack på förhand...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Smålänning
7 883 Inlägg
12 september 2007
Distorsion är när spolen i högtalaren inte får tillräckligt med kraft (Watt) för att kunna kontrollerna membranet på ett korrekt sätt.
Är skadligt för högtalaren om det blir för mycket.

Är därför farligare för högtalaren att få för lite kräm än att få för mycket.

Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall. Rätta mig gärna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sleeper
3 084 Inlägg
12 september 2007
sånt man har på guran för att det ska låta coolt wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

360 Inlägg
12 september 2007
Är det inte när ljudet blir överstyrt?  Jo dist på gitarr låter alltid grymt smile

21 761 Inlägg
12 september 2007
twin_cam skrev:
Distorsion är när spolen i högtalaren inte får tillräckligt med kraft (Watt) för att kunna kontrollerna membranet på ett korrekt sätt.

Nja, inte riktigt. När man har en klen signalkälla, tex ett slutsteg som inte orkar ge ut mycket ström, så tappar den lätt kontrollen över talspolen vilket gör att konen börjar röra sig okontrollerat.

Eftersom samma klena signalkälla inte orkar ge ut mycket effekt så frestas man att dra på volymen för mycket så att signalerna överstyr, istället för fina sinusvågor i frekvenserna så blir det elaka fyrkantsliknande vågor. Då är det distorderad signal.

Då brukar man säga att det är "farligt" att ha "för lite" effekt, men när man säger på det sättet så blir det lätt missförstånd. Det som det egentligen handlar om är att när ett slutsteg är för klent i förhållande till högtalaren så vill man gärna dra på för mycket vilket gör att signalen till slut förvrängs.

Har man ett tillräckligt kraftigt slutsteg så kan man dra på så mycket att det blir högtalarens konrörelse som begränsar ljudnivån, inte slutstegets effekt. Därför är signalen fortfarande ren och fin fastän högtalaren spelar så högt den kan.
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2007)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
twin_cam skrev:

Nja, inte riktigt. När man har en klen signalkälla, tex ett slutsteg som inte orkar ge ut mycket ström, så tappar den lätt kontrollen över talspolen vilket gör att konen börjar röra sig okontrollerat.

Eftersom samma klena signalkälla inte orkar ge ut mycket effekt så frestas man att dra på volymen för mycket så att signalerna överstyr, istället för fina sinusvågor i frekvenserna så blir det elaka fyrkantsliknande vågor. Då är det distorderad signal.

Då brukar man säga att det är "farligt" att ha "för lite" effekt, men när man säger på det sättet så blir det lätt missförstånd. Det som det egentligen handlar om är att när ett slutsteg är för klent i förhållande till högtalaren så vill man gärna dra på för mycket vilket gör att signalen till slut förvrängs.

Har man ett tillräckligt kraftigt slutsteg så kan man dra på så mycket att det blir högtalarens konrörelse som begränsar ljudnivån, inte slutstegets effekt. Därför är signalen fortfarande ren och fin fastän högtalaren spelar så högt den kan.

Tack för svaret och länkarna. Blivit lite klokare iallafall...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

86 Inlägg
13 september 2007
Måste också tacka batterinörden för den mycket utförliga infon smile

Sök