det är ett jävla jobb emd det... lättast är att kapa dän taket och dela det i 6 delar så att du lättare kan passa in alla balkar. och sen kolla hur mkt matrial du behöver eftersom själva taket blir längre.. så är det bara svetsa o leka lite och hopaps på att det blir bra
Volvon är ju lite mer bil, men bubblan är ju mindre beror på vad man ska ha. Tycker själv om tidiga 140 typ -68 eller -69 som bilden ovan visar. Annars är ju 164 ett häftigt val men då börjar man snacka stor bil, samt att bränsleförbrukningen är som ett mindra diesellokomotiv...
Bubblan är en rolig bil att köra (När den inte krånglar). Ska du ha en bubbla när du får körkort så är det nog kallt ute... Många bubblor saknar värme.
Så jag hade nog valt en Volvo 142 (min första bil också). Otroligt lättskruvad. Finns billiga delar överallt.. inte mycket som kan krångla. Och alltid värme.
Har viss förkärlek till båda. Båda simpla som fanken att mecka med. Lätt + billigt att få tag i delar. Dock kan man ju säga att om man vill ha en bil som e mer allround så e de nog 140 som e valet. värmen i en bubbla e ju helt klart en nackdel. Köper du bubbla se te så att det fin besinvärmare i den och kanske även en senare med riktiga fjäderben fram. (dock kanske de äldre ser roligare ut men man får betala med väghållninen.) Man bör dock känna till att i en standard bubbla är alla hastigheter som går över 120 väldigt bra. Prestandan är kanske lättare att slipa till i en volvo, även om det finns extremt mycket till dessa vw bilar även på den fronten... Sen är ju även 164 riktigt manlig. kör en själv o det e riktigt kult asså! Däremot är det ju ganska mycket dyrare att syssla med dessa bilar, inte bara inköp. Trimma motorer o så går ju fint att få ut 300sughäst men de kostar oxå. Sen bör väl tillägas att en standrad 160 ligger runt 1.4 eller så lugn körning... Min runt 1.7 änsålänge.. får se hur det blir me det när trippel solex 45 kommer på platts...
Köp en bubbla. finns bensinvärmare att skaffa till dom om det inte redan sitter i och med ett par hela värmekammrar så är det inga problem å köra komfortabelt på vintern. Det är billiga delar finns massor med roliga saker till dom. Slipper fylla Glykol på vintern och grymt roliga bilar å köra. mer kocart har jag inte kört när det gäller styrningen