4019
Sök

Skrikande Bromsar!

martinpopovac
4 oktober 2007
Tjenare

Har ett mindre problem, och det är ett störande sådant.

Bromsarna på min S40 skriker så in i helvete. Det jag kan tänka mig att det kan vara är

* Att beläggen börjar bli lite slitna, eftersom att det samtidigt som det skriker, ger ifrån sig ett konstigt skrapade ljud.

* Att det har kommit in stenkross, smågrus eller något annat skit mellan brömsskölden och skivan så att det skriker och skrapar som det gör.

Någon som har några andra erfarenheter av detta problem?

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
5 oktober 2007
Är skivan sliten eller har massa "spår" i sig?

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 oktober 2007
de e väll slitagevarnare p bromsbeläggena

1 833 Inlägg
5 oktober 2007
Mina bromsar skriker de också, dock har jag nya skivor samt belägg.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

414 Inlägg
5 oktober 2007
Låter som det är dags att byta bromsbelägg kanske, kolla om de är slitna och hur mycket det är kvar på dom? smile

hej

553 Inlägg
5 oktober 2007
Bromsar kan börja skrika på grund av att ytan på beläggen blir "glasad", det skrikande ljudet brukar uppstå upp till tre hundra mil efter att man har satt på dem, det hela handlar oftast om att man måste köra in beläggen och inte bromsa så hårt de första 30 milen iaf.
Sen finns det ju "skrickbrickor" på biltema att sätta på.

Och skrapet vet jag inte vad det kan bero på, om det är för att de är slitna kanske.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2007
Bara en bekrätftelse på att du har friktion wink En gammal bil ska gnissla lite wink även om din inte e så gammal tongue

Kolla om "antiskrikplattorna" på beläggen sitter kvar... Kan rosta upp efter ett tag om man inte gör som jag och tar bort dom smile

Kolla skivorna, får inte vara för stor kant, och dom får inte vara ojämna, och ABSOLUT inte spräckta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

martinpopovac
6 oktober 2007
High_Tower skrev:
Är skivan sliten eller har massa "spår" i sig?

Nej, det har inga spår i sig! Den är blank och fin som den ska vara.

Det kan vara som några säger att beläggen börjar att ta slut. Jag har inte riktigt koll på när förra ägaren bytte dom, men bilen ska hursomhelst in på service om 100 mil, så dom kollar beläggen då smile.

Tack för bra hjälp!

Sök