8 oktober 2007
Trådstartare
Hej, för ett par dagar sedan råkade jag ut för ett mycket lustigt problem. Hade kört lite väl hårt med pärlan och svängde in sakta på vägen till mig. Plötsligt börjar bilen gå extremt dåligt i ett par sekunder och stoppar sedan. Ett moln av rök pyser lite glatt ut på vänster sidan av huven.
Provar starta igen och bilen extrem spikar alla 50 meter hem. Öppnar huven men hittar inte ett enda tecken på skada. Frågar runt lite bland kompisarna nästa dag. (Anade det värsta, Blockpackningen) men får höra att det till 90% är kamremmen. Byter den nästa dag igen och vrider på nyckeln. Efter ihärdiga försök hittar jag felet. De två kablarna till tändspolen har brunnit av.
Löder ihop dem och isolerar med krympslang. Vrider om nyckeln och bilen startar med en gång fast tändningen behövdes ställas in. Sagt och gjort. Glad ihågen antar jag att bilen mår bra och är p väg in med den i garaget. MEN! Bilen stannar. Vrider om nyckeln och den går väldigt dårligt. Kollar tändningen som magiskt flyttat sig till 20 grader. Bogserar den till garaget, ställer tändningen, kollar lödningarna, Byter: Fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar. Kollar gnistan, Spridarna. Inte ett antydande till start.
Osar bensin när ja kör på starten men inget som läcker under. Pyser fram i motorn så ja antar att det läcker där någonstans, men lyckas inte hitta var. Nu vet ni vad jag pysslat med senaste veckan. Blir idiot på bilen. Ps är en b230E om det hjälper
Power is nothing without control, I have none of it!