3375
Sök

Tänker Ni På Säkerheten När Ni Köper En Bil ?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 oktober 2007
inte det minsta.. finns det några krocktester på en skyline så kan jag läsa i efterhand..

hm.. fast i efterhand så vet jag ju att det faktiskt finns en airbag i alla fall wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Kalaskillen
246 Inlägg
13 oktober 2007
-CrazyDriver- skrev:
Jag tänkte inte alls på säkerheten. Dock så körde jag av motorvägen i vintras i 110 km/h in i ett berg. Då var jag glad att jag inte hade nån micra eller liknande... Det där med att gamla volvo inte ska vara krocksäkra (som vissa gillar att påstå) håller jag inte med om! Gick att köra bilen hem 4 mil (blev bärgad och ställd på rejmes först)...

Då vill jag veta först vad din bil är gjord av och för de andra vad berget är "gjort" av roll

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 oktober 2007
Mossan tänker på säkerheten åt mig smile
sen en jobbarkompis till mossan krocka och skada sig rätt allvarligt, har min mossa tvingat mig att köpabil med airbag i.. o jag har ente protesterat för den delen heller..

Man får ju ändån tänka som så .. även om en bil kostar mer för den ska vara säker så e den väl bättre att den e dyr och skyddar dig .. för ditt liv e väl mer värt!?!?

//chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
13 oktober 2007
Streammen skrev:
-CrazyDriver- skrev:
Jag tänkte inte alls på säkerheten. Dock så körde jag av motorvägen i vintras i 110 km/h in i ett berg. Då var jag glad att jag inte hade nån micra eller liknande... Det där med att gamla volvo inte ska vara krocksäkra (som vissa gillar att påstå) håller jag inte med om! Gick att köra bilen hem 4 mil (blev bärgad och ställd på rejmes först)...

Då vill jag veta först vad din bil är gjord av och för de andra vad berget är "gjort" av roll

Lr hur du krockade med det berget.....knappast en frontalkrock där inte....kan snarare tänka mig att du gled längs en sida på det....typ...

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 oktober 2007
HardcoreHunny skrev:
Streammen skrev:
-CrazyDriver- skrev:

Lr hur du krockade med det berget.....knappast en frontalkrock där inte....kan snarare tänka mig att du gled längs en sida på det....typ...

hehe nä jag tror han frontalkrocka med berget helt klart!! (ironi)
skämt o sido..
gäller väl att ha lite tur för att ´kunna köra ifrån när man har smällt med bilen.

//chrille_

Lada-missbrukare
566 Inlägg
14 oktober 2007
När jag skaffade min "första-bil" fanns de ju inga ekonomiska möjligheter att tänka på säkerhet.. Körde med min Lada då tillförst eftersom ekonomin var mager..
Men nu när jag fick fast jobb efter armén, å då köpte en riktig bil så, jo visst tog man i beaktan säkerhet (krocksäkerhet osv..) Hondan e ju iaf utrustad me Airbagar å uppblåsande krockgardiner så nog känns de ju 1000 gånger tryggare att köra med den än med Ladan.. big_smile När man dessutom tidigare varit med om en REJÄL bilolycka där Airbagar å krockgardiner GARANTERAT räddade livet på en så föredrar man ju nog modern teknik i fråga om krocksäkerheten.. smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
14 oktober 2007
då kan jag isa lite klipp på krock tester

Volvo 940 vs Renault Modus

Vilken skulle ni vilja sitta i?

Team Insane Racing

Servicerådgivare
715 Inlägg
14 oktober 2007
Lada Tuning skrev:
När jag skaffade min "första-bil" fanns de ju inga ekonomiska möjligheter att tänka på säkerhet.. Körde med min Lada då tillförst eftersom ekonomin var mager..
Men nu när jag fick fast jobb efter armén, å då köpte en riktig bil så, jo visst tog man i beaktan säkerhet (krocksäkerhet osv..) Hondan e ju iaf utrustad me Airbagar å uppblåsande krockgardiner så nog känns de ju 1000 gånger tryggare att köra med den än med Ladan.. big_smile När man dessutom tidigare varit med om en REJÄL bilolycka där Airbagar å krockgardiner GARANTERAT räddade livet på en så föredrar man ju nog modern teknik i fråga om krocksäkerheten.. smile

de e väl så att när man ska köpa sin första bil så har dom flesta inte råd att köpa nån jättedyr bil därför tar man ju vad man får .. sen e de väl så att man vill nog hellre ha en fräck än en säker bil .. när man e 18 och har nytaget körkort..
//chrille_

527 Inlägg
14 oktober 2007
Malm3n skrev:
då kan jag isa lite klipp på krock tester

Volvo 940 vs Renault Modus

Vilken skulle ni vilja sitta i?

Klockrent klipp!
Precis vad jag berättat om. Småbilar fungerar som solida kulor och demolerar alla bilar som har deformationszoner. Att sitta i en stor (mjuk) bil och bli träffad av en småbil (hård) är nog minst lika förödande för den stora bilen som den lilla.

Problemet blir väl när två småbilar krockar med varandra. Efter somd e saknar deformationszoiner så komemr G-rkafterna bli våldsamma.

Så det bästa receptet vore en stor bil med deformationszoner samt en stål bur likt småbilarnas koncept.

1 010 Inlägg
15 oktober 2007
mmm

fast de läskigaste tycker ja inte e bil mot bil...kolla den här.
fy fan att krocka me en häst eller liknande, typ älg.

http://youtube.com/watch?v=-GJvMSjEu2o

eller den här va värst. aldrig sett nått liknande!
http://youtube.com/watch?v=npTRXr4Sgxg

375 Inlägg
15 oktober 2007
jo jag tänker helt klart på säkerheten, skulle alldrig kuna köra en liten 80-tals micra eller liknande. I mussen som inte är en säker bil så har jag i alla fall gjort lite för att förbättra. satt in stolar med höga stolsryggar och trepunktsbälten.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
15 oktober 2007
FREE30 skrev:
...har ni sett videon den svenska där en S KLASS krockar med liten bil.den lilla bilen stannar till som kört i en vägg.mercan bara gräver in i lilla bilen.halvägs.sen separeras bilarna.den lilla är heeelt sabb.medans mercan har lyset sönder och lite böjd motor huv bara...

Ett problem är att folk köper allt tyngre / större bilar.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Smålänning
7 883 Inlägg
15 oktober 2007
Moderna bilar är gjorda för att båda ska klara sig lika bra i en front-mot-front.
Säg en 9-5 och en smart så är chansen stor att alla klarar sig lika bra, i alla fall i farter upp till kanske 70...
Videon mellan modusen och 940:n  är ett exempel på att krocksäkerheten blivit betydligt bättre bara på 10 år...
Gamla volvo, saab, BMW, mercor och sånt är säkra i förhållande till åldern, men inte så säkra som vi kanske vill tro ibland...

Angående dom kinesiska bilarna så är det bara sorgligt att dom överhuvudtaget får säljas i europa.. Håller ungefär samma säkerhetsnivå som en volvo 140 eller saab 99 typ... Om inte sämre t.om...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök