Janne skrev:
Hellfire< Om man har en budget på 200 000 Kr och vill köpa en Porsche. Vad kan man tänkas få för någon modell då?
pierre svarade då med denna modell:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_968Kommentar: Hmm den tillverkades fram till 95 vilket är samma årsmodell av den räserbil man har nu. Trevligt med driftsäker osv. Känns som att det blir svårt att hålla trimmarfingrarna borta dock.
Idag är jag både nykter och vattenkammad.
För 200k så borde du få en skapligt fin Porsche t.ex. äldre 911, 944 turbo, 928 eller en Boxter. Naturligtvis lär du säkert få leta ett tag då många äldre Porschar säkerligen är hårt körda men å andra sidan så får man väl antaga att Porscheägare är lite mer seriösa i sin framtoning och vårdar samt servar sina bilar lite mer jämfört mot ägare av t.ex. GTI bilar.
När det gäller pulver under huven så kan du räkna med att dom flesta Porschar har tillräckligt med ös för att dom ska kunna klassas som nöjsamma och underhållande men det beror ju också på vad du anser vara snabbt och rappt. Porsche 924, 924S och 944 kan du glömma om du vill ha redigt med drag under sulorna. En 944 turbo kan väl annars vara av klass då dom går att trimma relativt enkelt p.g.a. turbomotor och du borde näppeligen bli missnöjd såtillvida att du inte är ute efter en bil som toppar 300 km/h och accelererar 0-100 på 4 sek. Med andra ord så rekommenderar jag 944 turbo och då kan du med största sannolikhet få en del pengar över till motortrimning.
Du skrev att du var ute efter en driftsäker bil för utflykter på helgkvällarna, utflykter som i rödljusrace, 201 meter på industrirakor och drifting på storvaruhusparkeringar eller utflykter så som ta med tjejen på kvällscrusing med guppande avslutning i baksätet eller ensamtripp på öde väg och titta på stjärnorna genom takluckan? Vare sig det är det ena eller det andra alternativet så känns det rätt så överflödigt med att anskaffa en så pass kostsam bilmodell som Porsche om du nu inte har mer än 200k att spendera. Vill du roa dig så går det ju att inhandla en 850 T-gul och trimma, bara som exempel. Porsche och dylika sportmodeller känns mest som pittförlängare hos societet brats eller skrytobjekt för blonda Paris Hilton wannabe som vill visa att dom faktiskt har lyckats med att hitta en pojkvän som har stålar och lyxbil. Men som sagt vill du ha en Porsche så ska du så klart köpa en.
Föresten, en Porsche 928 för 200k, det blir inte så nytt, strax över 90:ans modeller. 928 av det äldre slaget är inte så fruktansvärt rappa även om toppfarten är väldigt bra. Körde mot en Porsche 928 med tjejens gamla Opel Kadett GSI 16V, lite trimmad till cirka 175 hk, var på tvåfilig motorväg, han låg före och drog på när jag började närma mig hans bak. Kan säga att det gick oerhört jämt upp till cirka 190 km/h innan vi fick släppa av p.g.a. att vägen gick ihop och trafiken började tätna. Han svängde av på första avfarten så det blev inget mer test tyvärr. Han hade självfallet dragit mig i toppfart då GSI:n bara toppar 215 km, tjejens gick upp till runt 225 km enligt mätare. 928:or från mitten av 80-talet gör i alla fall strax över 250 i toppfart.