2724
Sök

Olja till turbo???

Honda CRX -84
43 Inlägg
3 januari 2006
Trådstartare
#1
tja nu har vi den nya turbon men nu har vi ett liten fråga... kan man kopla turbon på ingående eller returen på oljekylare eller blir de för högt tryck?
eller ska utgången i turbon vara rinnande ner i oljetråget?

vi har snart en crx turbo!

Bussmekaniker
31 Inlägg
3 januari 2006
#2
oljereturen skall rinna ner med självtryck till oljetråget el i blocket...


Honda CRX -84
43 Inlägg
3 januari 2006
Trådstartare
#3
okej... så de går inte att koppla turbon på slangen från oljekylaren alltså... ?
eller ska man bara sätta en "T" korsning på slangen till oljekylaren och sen ska den ner i oljetråget alltså... hmm kan man paja en turbo om man inte gör så?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
3 januari 2006
#4
returen från turbon ska alltid leda ner i tråget annars så sätter du stopp i retur röret eller koxar igen de, båda fallen leder till turboras. man kopplar in oljekylen innan turbon eller vid sidan av.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Honda CRX -84
43 Inlägg
3 januari 2006
Trådstartare
#5
Lucifer84 skrev:
returen från turbon ska alltid leda ner i tråget annars så sätter du stopp i retur röret eller koxar igen de, båda fallen leder till turboras. man kopplar in oljekylen innan turbon eller vid sidan av.

okej... tongue tror vi paja garett turbon i så fall... hehe... nåja ska nog inte göra samma misstag imorgon... wink men stort tack ska du ha... du har räddat den nya turbon.. hehe big_smile

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#6
Att koppla på oljekylet ser jag som en ganska dålig idé.
Sitter det oljekyl originalmonterat är detta ofta termostatstyrt d.v.s man har ingen cirkulation ut i kylet när oljan är kall vilket skulle betyda att eran snurra inte heller får någon olja.

Exakt hur det är på en CRX kan jag inte redogöra för men det kan vara bra att ha med sig tanken.
Jag hade jag tagit oljetillförseln genom oljetryckgivaren istället.

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Att koppla på oljekylet ser jag som en ganska dålig idé.
Sitter det oljekyl originalmonterat är detta ofta termostatstyrt d.v.s man har ingen cirkulation ut i kylet när oljan är kall vilket skulle betyda att eran snurra inte heller får någon olja.

Exakt hur det är på en CRX kan jag inte redogöra för men det kan vara bra att ha med sig tanken.
Jag hade jag tagit oljetillförseln genom oljetryckgivaren istället.

tja... nej de sitter inte oljekylare origenal men den mr_crx monterat funkar..
Men så de cirkulerar inte någon olja förens oljan är varm alltså.
De va ju inte bra.
Men vi tror att de sitter något som pumpar runt oljan för sist en packning paja vid koplingen för oljekylaren så förlora mr_crx ca4 liter olja.
på ca 30 sec.. eller vad de va..
jag va inte med så jag kan inte säga exact men mr_crx tror att de va något sånt..

"Lartz™"

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#8
Som jag skrev "originalmonterat"....
Är kylet eftermonterat är det ju inte säkert att det finns en termostat och då funkar det utmärkt att sno olja till turbon via ett T-kort efter kylet.

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Som jag skrev "originalmonterat"....
Är kylet eftermonterat är det ju inte säkert att det finns en termostat och då funkar det utmärkt att sno olja till turbon via ett T-kort efter kylet.

jaha va de så du menade... tongue

hehe ny vaken när jag läste förut... men då fattar jag... men man måste ha själv fall på returen i turbon va?

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#10
mr_crx skrev:
... men man måste ha själv fall på returen i turbon va?

Ja!

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
mr_crx skrev:
... men man måste ha själv fall på returen i turbon va?

Ja!

bra bra ... smile tackar

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#12
Och vid en närmare titt på bilder på din hemsida ser jag att ni vänt turbon åt fel håll.... roll...en anledning till att den inte blev så långlivad.
Lagerhuset ska alltså vridas 180grader.

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
Och vid en närmare titt på bilder på din hemsida ser jag att ni vänt turbon åt fel håll.... roll...en anledning till att den inte blev så långlivad.
Lagerhuset ska alltså vridas 180grader.

..
haha jo jag vet jag "lartz™" sa till han att jag trodde att den satt fel... men han trodde inte på mig..
men nu har han en ny turbo en s40. och den ska tydligen sitta åt det hållet som den första eller är de fel de också??
Senast redigerat av mr_crx (4 januari 2006)

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#14
vi borde kallas "Dum & Dummare" haha... big_smile

57 Inlägg
4 januari 2006
#15
hörs som om att ni inte borde pyssla med detta om ja ska vara ärlig..

© Christer

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#16
christer_s skrev:
hörs som om att ni inte borde pyssla med detta om ja ska vara ärlig..

haha man måste börja någonstans eller hur... man lär sig inte av att inte göra något... man måste prova sig fram i livet.

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#17
Lilla hålet >   Olja in
Stora hålet > Olja ut
Gäller alla snurror.

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Lilla hålet >   Olja in
Stora hålet > Olja ut
Gäller alla snurror.

jo de förstod jag när jag hade plockat isär den trasiga... smile
så då hade jag alltså rätt...
men tackn ska du ha för all hjälp.. det kommer till stor nytta... big_smile

DREAMTEAM
76 Inlägg
9 januari 2006
#19
bara och ta olja frå blocket som går till ingpngen på turbon sen låta oljan rinna ner i tråget.såp funkar de perfekt,.... såg många som skrivit samma typ..lyssna på dom och mig big_smile pace..lycka till med bygget

The Silver Beast And The Red Lady


Sök