3287
Sök

Gegga på oljestickan!?

4 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej,
jag har en Opel Astra -98 kombi 1,6
Igår startade jag bilen i 7 minusgrader och körde uppför en lång backe, mitt i backen började bilen gå sämre så jag växlade ned till 2:an och gasade på... Jag skulle endast en kort bit men var tvungen att ta bilen för att jag hade bråttom. När vi kom fram luktade det smällare !

Jag tyckte att motorn gick ojämt men den startade och jag åkte hem.  Idag vågade jag titta på oljestickan och den såg ut så här :
http://www.garaget.org/gallery/archive/69849/171073_otxi6t.jpg
Min oljesticka....
Ursäkta suddigheten, den är tagen med mobilen.

Vad tror ni? Jag vågar knappt tänka på vad det kommer att kosta sad om motorn pajat.

/helenb

178 Inlägg
14 oktober 2007
#2
Oljan blir så när man kör för lite, alltså den blir aldrig riktigt varm. Kan funka med att byta olja efter några mil att antal gånger.
Annars tror att man kan på vissa ställen tvätta ur motorn med nåt medel.

Eftersom det va ända nere på stuckan kan de nog vara en hel del gegga i sumpen, kanske ska ta bort de som ligger i den innan man gör nåt annant.
Senast redigerat av -Bergan- (14 oktober 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

???
661 Inlägg
14 oktober 2007
#3
fick sådär på min bmw förut.
trodde oxå de bara va som -Bergan- säger.

men de va toppackningen som stuckit sad 15k gick de kalaset på sad


markholm
14 oktober 2007
#4
_Tony_ skrev:
fick sådär på min bmw förut.
trodde oxå de bara va som -Bergan- säger.

men de va toppackningen som stuckit sad 15k gick de kalaset på sad

Hade en Peugeot som de blev likadant på, äcklig vit gegga i oljan. Precis som Tony var det toppackningen som behövde bytas.

4 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#5
Tack för svar!

Finns det något annat sätt att ta reda på om det är topplockspackningen eller om det är kallkörning som är orsaken. Jag har kört väldigt mycket korta sträckor ett tag.

Vågar jag ens köra med bilen?

/helenb

Yellow bug!
1 640 Inlägg
14 oktober 2007
#6
Har gett tipset innan, prova att hålla en tändare under oljestickan och se vad som händer. Gnistrar det som ett tomtebloss, har antagligen topplockspackningen gett sig..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
14 oktober 2007
#7
torka bort och kör motorn riktigt varm och lyft stickan igen..

jag tror bara det är fukt det är det  oftast samma sak med vitt klägg i oljelocket men det kan vara packningen oxå men man ska aldrig förutsätta det värsta

Kör fort så hinner inget hända...

gruvarbetare
152 Inlägg
14 oktober 2007
#8
helenb skrev:
Tack för svar!

Finns det något annat sätt att ta reda på om det är topplockspackningen eller om det är kallkörning som är orsaken. Jag har kört väldigt mycket korta sträckor ett tag.

Vågar jag ens köra med bilen?

/helenb

är det topplocks packningen så får du hög vatten temp på motorn också, sen kommer ju även vatten nivån att minska i kylsystemet:-(
sen finns det mer grejor att se.vit rök ur avgasröret då motorn är varm,
/steffe

4 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#9
Tack,
det där med tändaren vågar mig nog inte på yikes
finns det något annat sätt?

OM nu topplockspackningen gått eller hemska tanke toppen spruckit, vågar jag då verkligen köra igång motorn?

Om det nu bara är kondens, kan motorn skadas av det? eller är det motoroljebyte som gäller det första jag gör?

Vit rök? Ja det kom vit rök när jag åkte upp för den långa branta backen.. men då var motorn kall.

/helenb

Besserwisser
56 Inlägg
14 oktober 2007
#10
Du har förmodligen vatten i oljan, då blir den att se ut lite som vaniljkräm.
Byt olja i den minst 1 gång. och se om problemet kommer tillbaka. Hade jag varit dig så hade jag undvikit att köra med bilen. 

Men oddsen pekar tyvärr åt att du har en trasig topplockspackning, så att det läcker vatten från kylkanalerna till olje kanalerna.

4 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#11
Tack för alla svar. Ett kompressionsprov är fixat och på treans cylinder var det ingen alls! Så det lutar väl åt topplockspackningen ändå. Nu väntar den på lagning. Hoppas det inte blir alltför dyrt. Lämnar in den till en kusin som är utbildad mekaniker.


Sök