3076
Sök

lite grått i oljan 940T

948 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
Det upptäckte jag idag när jag tömde ur oljan ur min 940t och har hört att det är glykol/vatten som läcker in i oljan när det är grått men det konstiga är att det är lite som en beläggning med för oljetrågs pluggen hade nån grå beläggning och när jag kände på den med finger så var det mer fett än oljan alltså fastare på nått vis. I hinken jag tömde oljan så syndes det inte så mkt ett litet grått spår i oljan (som för övrigt var fin mörkbrun) kände även med fingret inne i olje tråget och fick den feta hinnan på fingret och oljan avanpå syndes även i oljefiltret med att det var nått grått i..
Motorn är nyrenoverad(så som SPM stakar,nya kolvar ringar från volvo, nya lager från volvo, packningar från volvo, bytt till lilla marin oljefiltret men det kan väl inte ha nån betydelse? balanserat vevparti, toppen genomgådd mm) och hade första uppstart i somras och vid uppstart hade jag ny olja och nytt oljefilter och motorn fick gå tills den gått till arbetstemp och elfläkten hoppa igång så bytte jag olja och filter (då var det inget grått i oljan) och efter det så har bilen gått c:a 200mil och nu är den i garage
tänkte på den feta hinnan vet att stakarna var lite insmorda i nått fett kan det vara det? Embarassed
bilen har gått felfritt dom 200milen inte märkt att det har tagit nått på kylarvatten och kylarvattnet såg fint ut när jag tömde ur det idag och bilen har inte haft nån vitrök i avgaserna heller...

Mvh Tobbe

MED[liten]LEM
226 Inlägg
3 november 2007
#2
Kan ju vara kondens också

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

948 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#3
spj skrev:
Kan ju vara kondens också

kondens? förklara gärna smile

MED[liten]LEM
226 Inlägg
3 november 2007
#4
Tänkte som så att det kan ju lätt bli kondens i motorn den här årstiden. varmt o kallt om vart annat osv, och att den kondensen blir till vatten i oljan på det sätt du beskriver, för det var inte så stor mängd att oljan var missfärgad, det var bara en tanke jag fick när jag läste det.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

948 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#5
spj skrev:
Tänkte som så att det kan ju lätt bli kondens i motorn den här årstiden. varmt o kallt om vart annat osv, och att den kondensen blir till vatten i oljan på det sätt du beskriver, för det var inte så stor mängd att oljan var missfärgad, det var bara en tanke jag fick när jag läste det.

den har inte varit igång sen i början september ungefär sen dess har den stått i garage.. men det kanske kan bli så ändå? och som sagt inga stora mängder i själva oljan men i filtret var det mer och anläggnings ytan på filtret var det oxå som en lite fet grå hinna.. hmm konstigt

948 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#6
troligtvis är det kondens för prata med en som portar toppar här istan och iom det inte var några mängder och att den inte har någon vit rök i avgaserna så var det lungt för det skulle synas..puh smile

14 Inlägg
3 november 2007
#7
Kan vara någon packning. Oljan blir vit/grå av vatten som sagt. Kondens ska inte kunna bildas i utrymmet där oljan är. Är toppen åtdragen rätt då? Ska dras med 25-30Nm yikes
Senast redigerat av Tobbe_960R (3 november 2007)

948 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#8
Tobbe_960R skrev:
Kan vara någon packning. Oljan blir vit/grå av vatten som sagt. Kondens ska inte kunna bildas i utrymmet där oljan är. Är toppen åtdragen rätt då? Ska dras med 25-30Nm yikes

som sagt alla packningar är nya sen renovering och ja toppen är åtdragen rätt i rätt ordning och rätt moment, den har ju inte tagit nått vatten och den har som sagt inte inte varit nån vitrök i avgaserna och toppen ska INTE bara dras 25-30Nm utan först 20 sedan 60 nm sedan vinkel dra 90 grader


Sök