Hellfire skrev:
90 fick 205 GTI en kraftigare växellåda med bättre packboxar. Övrigt så blev rostskyddet betydligt bättre.
Har ägt en 205 GTI-90 tidigare och den gick väl skapligt. Har även provkört en 89:a och en 88:a. Var inte något direkt bra drag i någon av dessa men däremot har jag kört mot andra 205 GTI innan jag skaffade min och dom gick som bara den. Se alltså upp för ojämn fransk kvalité. Detta verkar inte ha att göra med bilens skick, den jag köpte var välvårdad, nyservad och hade få ägare bakom sig men motorn var ändå inte något fartvidunder.
Anledningen till att 88:ans modell har 1.9 105 hk beror på att katalysatorn tog ut sin rätta men året därpå så fick 205:orna 122 hk. 130 hk var det i dom icke katalysatorförsedda 205:orna fast dom såldes aldrig i Sverige.
Dom rätta siffrorna är egentligen:
1.9 130 hk (icke katalysator, icke i Sverige), 0-100 8.5
1.9 122 hk 89-92 0-100 9.1
1.9 105 hk 1988 0-100 9.5
1.6 105 hk 84-87 0-100 10.3
Detta varierar naturligtvis beroende på hur bilen är körd, motorns skick och den ojämna kvalitén som Peugeot tyvärr dras med.
Bilen är inte svårkörd på något vis, snarare tvärtom. Den är enkel att köra, som en gokart. Går stadigt i kurvor i höga farter, snabb styrning och väldigt lättkörd i storstan med sin lilla kaross.