3173
Sök

hur mäter man peakfrekvensen i en bil

7 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Hur gör man för att på ett riktigt sätt mäta peaken i en bil och vad behöver man för utrustning????

16 197 Inlägg
16 november 2007
först behöver du en dB mätare från TermLab..  sen en "testlåda" me en jämn frekvenskurva..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
ok testlåda går det med en sluten låda på 25L med en RF T112D2 bas i ??
mäter man frekvenskurvan i testlådan först utanför bilen eller ?

21 761 Inlägg
16 november 2007
Man måste först veta lådans egen frekvensgång och den kan man nog mäta utanför bilen tror jag, är dock inte helt säker på det. Sedan mäter man med lådan inuti bilen och skillnaden mellan lådans egen frekvensgång och den uppmätta frekvenskurvan i bilen blir då kupens egen frekvenskurva. Så har jag fått det förklarat iaf.

Om det fungerar med T112D2 vet jag inte, har inte haft den basen.

16 197 Inlägg
16 november 2007
va e de för bil???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

296 Inlägg
17 november 2007
evilaudio skrev:
först behöver du en dB mätare från TermLab..  sen en "testlåda" me en jämn frekvenskurva..

måste du verkligen ha en termlab för att mäta frekvenskurvan ?   
vad jag har förståt så behöver man en mic och mjukvara till datorn ?

7 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Evilaudio:
Vi håller på att bygga i en pegga 206 och har 2st RF power 12" som är tänkta att spela i portade lådor för att spela högt big_smile

En annan fråga, Om bilen peakar 45 Hz var stämmer jag då av lådan på samma frekvens eller???

Drönirettab: hur menar du? om lådan har en peak på 40Hz utanför och vid mätning i bilen så visar det 50Hz tar man då snittet mellan dom två peakarna då eller???

Tackar för era svar som kommer jag suger i mig av all info som jag får;)
Senast redigerat av glass (19 november 2007)

1 058 Inlägg
17 november 2007
jag tror han menar som så, att man mäter lådans dB på varje hz, och sen mäter man med lådan i bilen och där som bilen förstärker dB mest är bilens peak.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
17 november 2007
glass skrev:
hur menar du? om lådan har en peak på 40Hz utanför och vid mätning i bilen så visar det 50Hz tar man då snittet mellan dom två peakarna då eller???

Man gör först en mätning med olika frekvenser utanför bilen, då får man en kurva som visar hur lådans frekvensgång är. När man sedan gör samma frekvenssvep inuti kupen så kommer kurvan att bli annorlunda, då kollar man på olika mätpunkter vilken skillnad det är och får på så sätt ut kupens egen kurva.

Det är alltså inte en db-mätning som det handlar om, utan en frekvensmätning. Jag har dock inte gjort en sån mätning själv, kan inte förklara bättre tyvärr. Tror att man använder sig av rosa brus eller nåt liknande.

Det viktiga är att man vet hur frekvensgången är på testlådan, det är ju den frekvensgången som används som referens. Men du kan iof fråga (PM:a) evilaudio, han har antagligen gjort en hel del såna mätningar smile.
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2007)

Sök