3968
Sök

motortvätt på volvo 745 dör efter en stund

7 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
som sagt har gjort motortvätt på min volvo 745a och den gick fint ett tag efteråt men sen efter 2-3mil så börja den knasa.
går fint en liten stund men allt eftersom man kör så börjar den gå sämre och till slut så vill den inte alls vara med hmm
den skjuter lite lätt i avgassystemet vid gaspådrag över 3000varv och går ojämt på tomgång och har dålig ork för att sedan helt plöstligt lägga av.
har blåst ur kontakterna med tryckluft och sprayat elspray i efter misslyckat resultat testade jag även 5:56 samma resultat.
en kille på verkstan där jag brukar skruva sa att det var överslag i fördelarlocket om de är till nån hjälp i bedömningen.
så nu behöver jag lite tips på vart jag skall börja leta osv???

220 Inlägg
23 november 2007
kolla fördelaren och locket. kanske har ärjat lite, kolla tändspolen och kablar och stift oxå

945 Inlägg
23 november 2007
kolla alla tändkablar.....kan va brott på nån ledare i nån av dom......ett enkelt sätt kan va att stå där det är mörk och starta bilen..med tur så kan du seifall nån gnista hoppar från nån tändkabel till blocket ellet chassit......använde du högtryck vi motortvätten eller?.....fukt e ju lite lurigt..kan krypa eller flytta sig som ånga när det börjar bli varmt i motor rummet...säger inte att d e så..men d e iaf en teori......kolla efter fukt i fördelaren....hur ser tändhattar å sånt ut?

blinka blått om du vill rejsa!

602 Inlägg
23 november 2007
volvo är känsliga för motortvätt, alltså för fukt, då en kompis till mej tvättat bilar på ett företag i sommras, 2-3st volvo 240-740 krånglade lite efter motortvätt. men det var typ lite lite fukt i fördelarlocket.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

159 Inlägg
23 november 2007
tryckluft o blås av alla elkomponeter o i tändhatar/fördelaren o så då ska d nog funka;)

645 Inlägg
23 november 2007
Tänk på att du ska ha vatten/fukt-avskiljare om du ska blåsa med tryckluft för annars blåser du bara en massa kondensvatten däri och det blire ju inge bättre av...
Spruta med fuktdrivandespray och torka med trasa brukar funka bäst, gjort så dem gånger det har blivit likadant på dem bilar jag motortvättat med högtryckstvätten... inte bara volvo som brukar kärva, mitsubishi, opel etc också... nu för tiden tar jag en "fryspåse" och stripe:ar fast över fördelaren, brukar funka....

//Marcus Saari

Sök