3556
Sök

Helbilsregistrering...

5 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#1
Hur mycket får man byta ut på en helbilsreggad bil egentligen? Får man byta ut nått över huvudtaget?

Ex. är det ok att byta till 3" avgas från turbon bara man håller decibelnivån?

Ex2. är det ok att byta från 5speed till 6speed växellåda om man kan köpa den från biltillverkaren själv?

Motor och drivlina (exkl. v-låda) skiter jag i att ta upp...där bryr sig bara snuten och försäkringsbolaget.


DFFL
9 020 Inlägg
23 november 2007
#2
Vi får väl inte ens byta fälgar som har bilar nyare än -95?
(Tror att det är 1995, kan ha fel.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 november 2007
#3
FireTraXX skrev:
Vi får väl inte ens byta fälgar som har bilar nyare än -95?
(Tror att det är 1995, kan ha fel.)

har för mig att det var 1997 men kanske är fel här me tongue


DFFL
9 020 Inlägg
23 november 2007
#4
Team-Adolfsson skrev:
FireTraXX skrev:
Vi får väl inte ens byta fälgar som har bilar nyare än -95?
(Tror att det är 1995, kan ha fel.)

har för mig att det var 1997 men kanske är fel här me tongue

Tänkte skriva -97 först, men sen tänkte jag: "Neeeh, måste vara fel."
Så blev det -95 tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#5
Det är väl nått sånt...´98 tror jag, ´93 kom katalysatorkrav iaf.


1 161 Inlägg
23 november 2007
#6
99 tror ja de ä.. 88 kom katalysator kraven på 88 årsmodell måste katten sitta där men inte fungera o sen 89 så måste den fungera..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 november 2007
#7
DCLXVI skrev:
Hur mycket får man byta ut på en helbilsreggad bil egentligen? Får man byta ut nått över huvudtaget?

Ex. är det ok att byta till 3" avgas från turbon bara man håller decibelnivån?

Ex2. är det ok att byta från 5speed till 6speed växellåda om man kan köpa den från biltillverkaren själv?

Motor och drivlina (exkl. v-låda) skiter jag i att ta upp...där bryr sig bara snuten och försäkringsbolaget.

alldles för många som svarar utan veta, det är väldigt tröttsamt med folk som inte vet men ändå svarar i gåtor, det blir en massa onödiga inlägg som tar lång tid att läsa .
detta resulterar i att folk skumläser å missar poängerna och på så sätt skapas påhopp och skitsnack.

Det är från -97 som helbilsgodkännandet gäller..
och det gäller hela bilen.......man får inte ändra något alls......

Om man skulle byta från mauell till automat eller vice versa så kan man aldrig mer besiktiga bilen utan att ha bytt tillbaka. sånt ser dom på besiktningen direkt
vissa fall kan godkännas om du bygger om för handikapps anpassning.

16 " fälgar gäller å inget annat....
Orginal tum på avgasröret å inget annat....
Min son som heter fransman här på forumet har en v70  -97:a med ferrita avgassystem 3" downpipe å 3" kat å resten 2,5" med alla burkar som finns ....
Och det är inte godkänt vid besiktning...

MEN....

Besiktningen kan inte alltid se skillnad på olika avgasrör....
Min sons är helt å fint  lagom buller eftersom burkarna sitter på....
Skillnaden är så minimal att skillnaden inte syns,
till skillnad från ett 3 tums  brölande eller ett hammasvetsat avgasrör.
Senast redigerat av alain (24 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

svensson
1 Inlägg
24 november 2007
#8
krav på kat kom 93 för diesel

12 086 Inlägg
24 november 2007
#9
alain skrev:
DCLXVI skrev:
Hur mycket får man byta ut på en helbilsreggad bil egentligen? Får man byta ut nått över huvudtaget?

Ex. är det ok att byta till 3" avgas från turbon bara man håller decibelnivån?

Ex2. är det ok att byta från 5speed till 6speed växellåda om man kan köpa den från biltillverkaren själv?

Motor och drivlina (exkl. v-låda) skiter jag i att ta upp...där bryr sig bara snuten och försäkringsbolaget.

alldles för många som svarar utan veta, det är väldigt tröttsamt med folk som inte vet men ändå svarar i gåtor, det blir en massa onödiga inlägg som tar lång tid att läsa .
detta resulterar i att folk skumläser å missar poängerna och på så sätt skapas påhopp och skitsnack.

Det är från -97 som helbilsgodkännandet gäller..
och det gäller hela bilen.......man får inte ändra något alls......

Om man skulle byta från mauell till automat eller vice versa så kan man aldrig mer besiktiga bilen utan att ha bytt tillbaka. sånt ser dom på besiktningen direkt
vissa fall kan godkännas om du bygger om för handikapps anpassning.

16 " fälgar gäller å inget annat....
Orginal tum på avgasröret å inget annat....
Min son som heter fransman här på forumet har en v70  -97:a med ferrita avgassystem 3" downpipe å 3" kat å resten 2,5" med alla burkar som finns ....
Och det är inte godkänt vid besiktning...

MEN....

Besiktningen kan inte alltid se skillnad på olika avgasrör....
Min sons är helt å fint  lagom buller eftersom burkarna sitter på....
Skillnaden är så minimal att skillnaden inte syns,
till skillnad från ett 3 tums  brölande eller ett hammasvetsat avgasrör.

Du ska inte prata, du vet inte.

Oktober 06 kom det dispanser på helbilsgodkända bilar, vilket vad jag minns nu avser hjul samt stötdämpning. Och de innebär att man får ersätta orginalhjul med vad man vill så länge de inte bryter andra regler som härjar runt hjul i allmänhet. Samma gäller stötdämpare, vilket gör de fullt lagligt att montera godkända coiloverkit.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 november 2007
#10
JapMax
jag godkänner din tillrättaviselse angående ändringar som kom 06 som jag missade och ber om ursäkt. smile jag brukar hålla mig informerad.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Eliminator
1 441 Inlägg
24 november 2007
#11
Kom -98, men gäller för bilar från årsmodell -95!!

Fordon som är EG-typgodkända
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.

EG-typgodkännande
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.

Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

5 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
#12
Aj fan...jaja, tack för hjälpen.


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
25 november 2007
#13
du får ändra utseendemässiga saker som lyktor och allt sånt bara de är E-Märkta.
däremot får du inte byta några motorkomponenter!.. var och hörde med bilprovningen!

Team Insane Racing

555 Inlägg
25 november 2007
#14
Låt oss säga att man byter till angeleyes, står det någonstans att de är e-märkta? menar hur kan besiktningsmännen kolla upp om det är det? eller måste man kunna visa kvitto eller dyl att de är det?

620 Inlägg
25 november 2007
#15
får man inte byta fälgar på en bil från ex -01 utan att regga om den...yikes??


Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2007
#16
lanred skrev:
Låt oss säga att man byter till angeleyes, står det någonstans att de är e-märkta? menar hur kan besiktningsmännen kolla upp om det är det? eller måste man kunna visa kvitto eller dyl att de är det?

alla e-märkta produkter man köper har en markering/stämpel på sig som visar att den är e-märkt oftast är det ingraverat i plasten...


555 Inlägg
25 november 2007
#17
MeloveGolf skrev:
lanred skrev:
Låt oss säga att man byter till angeleyes, står det någonstans att de är e-märkta? menar hur kan besiktningsmännen kolla upp om det är det? eller måste man kunna visa kvitto eller dyl att de är det?

alla e-märkta produkter man köper har en markering/stämpel på sig som visar att den är e-märkt oftast är det ingraverat i plasten...

Då vet man det, nu får man bara hoppas på att besiktningsmännen är schyssta här.

8 156 Inlägg
25 november 2007
#18
ReApEr__88 skrev:
får man inte byta fälgar på en bil från ex -01 utan att regga om den...yikes??

Man fick inte det egentligen, men nu får man dispens för en sådan sak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök