3115
Sök

Sliter det mindre gummi med större fälgar?

alias_kladde
29 november 2007
Trådstartare
#1
Tjena!!

Nu är det så här att jag ska göra ett matteprojekt där jag tänkte räkna lite på hur mycket gummi som slits och jämföra mellan 17" och 19" fälgar. Det jag då tänkte på var det att 19" borde slita mindre då det är större omkrets alltså mindre kontakt med asfalten under samma sträcka som man kör.

Låt säga att man kör 10 mil torrt vägunderlag asfalt vilken som helst. Och sedan om man kör med 17" fälgar och samma profil som det är på 19" fälgar så ska 17" fälgarna snurra ett varv snabbare än vad 19" fälgarna gör

17" = 42,5cm
42,5*pi(3,14) = 133,45cm omkretsen

19" = 47,5cm
47,5*pi = 149,50 cm omkretsen

10mil = 100km = 100000m

100000/1,3345 = 74934,43 varv/10mil
100000/1,4950 = 66889,63 varv/10mil

Det jag nu behöver veta är hur mycket ett varv sliter
eller friktionen mot marken är så kan jag räkna själv

MVH Chris

Giftig
419 Inlägg
29 november 2007
#2
Sådär kan man väl inte räkna för om du ska 17" på en bil så har ju däcket en viss omkrets och sätter du på 19" så måste du ju anpassa däckets profil för att få så nära original 17" som möjligt på omkretsen. Men om du bara tänker på att däckets storlek är 17" och 19" i diameter så är det ju möjligt smile

LTJD

Fotograf
1 319 Inlägg
29 november 2007
#3
detta blir kul för om du har samma profil på däcken så tex 225/45-17 och sen 225/35-19" så är däcken lika stora utvändigt är bara invändigt mått som skiljer dom åt. så ser man det så så blir det ingen skilnad i slitage

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

alias_kladde
29 november 2007
Trådstartare
#4
men som sagt var, jag skrev att man får anpassa profilen så det blir samma profil så det skiljer annars gör det ju inte det, det vet även jag.. och nu tog jag inte med det i beräkningarna bara för att jag skulle visa på ett ungefär hur jag hade tänkt så inget mer om det. om vi säger båda har 40 profil bli ni nöjda då det borde ju innebära 4 cm eller tar jag fel? då blir det +8cm på varje hjul

SQ
1 343 Inlägg
29 november 2007
#5
men däcket sliter väll inte mindre för att man har längre rullomkrets? även om du har 150cm omkrets på ett däck å sen 200cm på ett annat så ända skillnaden blir att hjulet snurrar färre/fler varv runt axeln under en viss sträcka..sträckan på marken dvs antal cm gummi som kommer i kontakt med marken blir alltid samma.. avsett om man har lika breda sulor..

eller tänker ja fel? blir väll lika mkt slitage!
Senast redigerat av Lardi (29 november 2007)

Ljudnörd!

8 Inlägg
29 november 2007
#6
Men grejen med större däck i detta fallet är väll att det finns mer gummi att slita bort, dvs det stora och det lilla däcket slits lika fort i "lossnat gummi"-räknat, men eftersom det stora däcket har mer gummi pga större omkrets kommer det ta längre tid innan det är nerslitet, om jag inte tänker helt fel nu.

1337
1 343 Inlägg
29 november 2007
#7
alias_kladde skrev:
Tjena!!

Nu är det så här att jag ska göra ett matteprojekt där jag tänkte räkna lite på hur mycket gummi som slits och jämföra mellan 17" och 19" fälgar. Det jag då tänkte på var det att 19" borde slita mindre då det är större omkrets alltså mindre kontakt med asfalten under samma sträcka som man kör.

Låt säga att man kör 10 mil torrt vägunderlag asfalt vilken som helst. Och sedan om man kör med 17" fälgar och samma profil som det är på 19" fälgar så ska 17" fälgarna snurra ett varv snabbare än vad 19" fälgarna gör

17" = 42,5cm
42,5*pi(3,14) = 133,45cm omkretsen

19" = 47,5cm
47,5*pi = 149,50 cm omkretsen

10mil = 100km = 100000m

100000/1,3345 = 74934,43 varv/10mil
100000/1,4950 = 66889,63 varv/10mil

Det jag nu behöver veta är hur mycket ett varv sliter
eller friktionen mot marken är så kan jag räkna själv

MVH Chris

Det var ett kul projekt du har börjat med.
Men som nämndes så måste du mäta omkretsen på däcket och inte fälgen.
Det finns sidor man kan räkna ut rullomkrets på fälg/däck.
Sen skulle jag även vilja säga att friktion mot ytan finns inte om du har ett föremål som rullar. Och om du nu trots allt ska räkna med friktion så är den så liten och är beroende av så många olika saker att du kommer tappa den röda tråden.

Den största faktorn i friktion är ju kontaktyta med marken.
Du får inte större kontakt yta för att du sätter på större däck.
Däremot kan du få det om du sätter på bredare däck.

Jag skulle vilja säga som så att om jag utgår från din uträkning dvs omkrets 133,45 resp 149,5 så skulle du kunna säga att 17" sliter 12% mer än vad 19" gör.

På det viset kan du ju sätta vilket tal du vill för du vet att det skiljer 12%.
Om man går från 17" till 19" kan man minska slitaget med 12%
Går man från 19" till 17" så ökar slitaget med ca 10,7%..

Hoppas det hjälpte dig!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Egen företagare
864 Inlägg
29 november 2007
#8
ja helt teoretiskt sett så borde det ju bli så att ett 19 tum borde kunde rulla mer antal mil än ett 17 om man kör lika med bägge hjul.
Eftersom det rullar såpass mycke mindre varv med ett 19 tum på 10mil än ett 17 tum.
Men om det verkligen blir så i det praktiska är ju en annan sak, men som sagt teoretiskt så blir det så....

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1337
1 343 Inlägg
29 november 2007
#9
Lardi skrev:
men däcket sliter väll inte mindre för att man har längre rullomkrets? även om du har 150cm omkrets på ett däck å sen 200cm på ett annat så ända skillnaden blir att hjulet snurrar färre/fler varv runt axeln under en viss sträcka..sträckan på marken dvs antal cm gummi som kommer i kontakt med marken blir alltid samma.. avsett om man har lika breda sulor..

eller tänker ja fel? blir väll lika mkt slitage!

Du har både rätt och fel.
Antal cm gummi som kommer i kontakt med marken är det samma.
Men om vi säger att du har rullomkrets 200cm resp 100cm
så behöver det ena hjulet snurra 2 varv när det andra snurrat 1.
antalet gummi du lämnar på marken blir det samma men % slitage på däcket blir bara halva på det större. hoppas du förstår hur jag menar...

om vi säger att du kan köra 10 varv på ett däck..
då kan du köra 10m på ett med 100cm omkrets.
men du kan köra 20m med ett med 200cm omkrets.
Men det ligger lika mycket gummi på vägen från båda däcken..

jaja, jag gjorde ett försök att förklara. hoppas du förstod iaf.

I'm not a fighter, I'm a lover!

SQ
1 343 Inlägg
29 november 2007
#10
kan tillägga en sak om mina däck dä.. orginal däcket har en omkrets på 190 cm.. på 14" plåtfälg och 65profil tror ja de är.. a iaf så är sommarfälgarna med däck på 200 cm, så de skiljer precis 10cm på dom eller i detta fallet 5% av omkretsen.. så en sträcka på 10 mil skulle diffa på 5km.. de vill säga att mitt stora däck i detta fallet kommer rulla 5% längre än mitt vinderdäck..  hoppas de kan hjälpa lite smile

Ljudnörd!

SQ
1 343 Inlägg
29 november 2007
#11
Nille_del_Mar skrev:
Lardi skrev:
men däcket sliter väll inte mindre för att man har längre rullomkrets? även om du har 150cm omkrets på ett däck å sen 200cm på ett annat så ända skillnaden blir att hjulet snurrar färre/fler varv runt axeln under en viss sträcka..sträckan på marken dvs antal cm gummi som kommer i kontakt med marken blir alltid samma.. avsett om man har lika breda sulor..

eller tänker ja fel? blir väll lika mkt slitage!

Du har både rätt och fel.
Antal cm gummi som kommer i kontakt med marken är det samma.
Men om vi säger att du har rullomkrets 200cm resp 100cm
så behöver det ena hjulet snurra 2 varv när det andra snurrat 1.
antalet gummi du lämnar på marken blir det samma men % slitage på däcket blir bara halva på det större. hoppas du förstår hur jag menar...

om vi säger att du kan köra 10 varv på ett däck..
då kan du köra 10m på ett med 100cm omkrets.
men du kan köra 20m med ett med 200cm omkrets.
Men det ligger lika mycket gummi på vägen från båda däcken..

jaja, jag gjorde ett försök att förklara. hoppas du förstod iaf.

förstår dig till punkt och pricka! de förstod ja innan men la inte till de i mitt inlägg.. big_smile kan inte tänka på allt, men de gör vettigt de du säger, skrev precis en till tråd om att de rullar längre om de är större.. så helt dum är ja inte big_smile hihi

Ljudnörd!

1337
1 343 Inlägg
29 november 2007
#12
Lardi skrev:
kan tillägga en sak om mina däck dä.. orginal däcket har en omkrets på 190 cm.. på 14" plåtfälg och 65profil tror ja de är.. a iaf så är sommarfälgarna med däck på 200 cm, så de skiljer precis 10cm på dom eller i detta fallet 5% av omkretsen.. så en sträcka på 10 mil skulle diffa på 5km.. de vill säga att mitt stora däck i detta fallet kommer rulla 5% längre än mitt vinderdäck..  hoppas de kan hjälpa lite smile

Så kan du inte räkna.
Ett vinterdäck har större djup än sommardäck.
Sen har du helt olika kontaktytor på ett vinterdäck och sommardäck.
Ett sommardäck har generellt större kontakt yta än ett vinterdäck..
Men om du hade haft samma mönster hade din uträkning nästan stämt.


Ditt vinterdäck hade då rullat 5% kortare sträcka..
Ditt sommardäck rullar 5,3% längre!

I'm not a fighter, I'm a lover!

SQ
1 343 Inlägg
29 november 2007
#13
menar så klart i detta fallet identiska däck i mönstring osv.. de enda ja menade som skiljer är omkretsen smile hoppas ja är tydlig nog smile

Ljudnörd!

alias_kladde
29 november 2007
Trådstartare
#14
jag är tacksam för alla svar, jag ska ta detta i betänkande till projektet.
Men för att vara på säkra sidan valde jag att skicka ett mail till två däckföretag i hopp om svar.

eftersom det är ett ganska intressant ämne tänker jag lämna uppgifterna här igen sen

2 164 Inlägg
29 november 2007
#15
I regel är de väl snarare att ett 19" däck slits fortare än ett 17". Varför är väl mest att de inte har däck sidor som kan ta sido krafterna lika bra och de sliter mer. Ju lägre profil man har desto mer ställer de krav på övriga delar i hjulupphägningen.
personligen skulle jag avstå från för stora fälgar och däck på grund av större kostnad.

MVH

F


alias_kladde
30 november 2007
Trådstartare
#16
Nu fick jag ett svar från goodyear Sverige, men de hade inga uppgifter som de kunde lämna ut då de sa att mycket spelade roll inklusive däcktryck, körstil m.m så än så länge är det fler uppgifter som måste hämtas in..

MVH chris


Sök