3871
Sök

Hur göra med bälten på sportstol?

Eclipse :P
254 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#1
Ska sätta i sportstolar men hur gör jag med bältet som sitter fast i originalstolen? Jag har en idé om att man kan montera en bit bälte emellan knäppet och bygeln i golvet. Bältet ska naturligtvis göras av någon firma som kan lr köpas färdiga… Tror ni att det kan funka? Andra idéer, lösningar m.m.? Ni får två bilder på hur det ser ut.

http://www.gatbilar.se/cars/54/3/476acc6e99e60.jpg

http://www.gatbilar.se/cars/428/3/476acbadb8679.jpg


Tack för hjäpen!

Rubriken redigerad
//Izual Moderator

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

Smålänning
7 883 Inlägg
20 december 2007
#2
Blir inte lätt du. Du måste ju ha originalbälte för att klara en besiktning... Kanske värt att kolla upp om du kan ta från t.ex en 740 eller nått?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Eclipse :P
254 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#3
a va nåt i den stilen ja tänkte mig, kan mekonomen ha sånt? (vill helst inte kpa beg.)
nån som kan ge mig reg.nr på en bil som ser ut att ha grejer som fungerar?

med ett originalbälte från en t.ex. 740 bör den gå igenom besiktningen då?

Tack

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

5 710 Inlägg
21 december 2007
#4
Witte skrev:
med ett originalbälte från en t.ex. 740 bör den gå igenom besiktningen då?

Nej......det skall vara originalbältet OCH original infästning.
Jag gjorde ett försök att regga min bil som 2 sitsig och med andra stolar men åkte dit på:'
1. Stolar....saknar hållfastihetsintyg
2. Bättesinfästning....ej original.

Bara byta stolar vid varje bes alltså.....

MVH Jonas
..............

Eclipse :P
254 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#5
1 varför ska stolarna vara sånna? det e väl ändå ingen kraft i stolen vid krock  om inte bältena sitter fast i själv stolen... bältena sitter i golvet o b-stolpen, dessa måste ju ta all kraft o inte stolen, stolen tar ju bara sin egen tyngd! o det lär den ju klara utan några problem!

2 ok så bältesinfästningen ska vara original asså det kan man väl uppge att det e o att man inte rört det, jag har ju ändå en såpass ovanlig bil som dom nog troligtvis inte har sett så många av tidigare hur kan dom då jämföra?

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
21 december 2007
#6
Witte skrev:
1 varför ska stolarna vara sånna? det e väl ändå ingen kraft i stolen vid krock  om inte bältena sitter fast i själv stolen... bältena sitter i golvet o b-stolpen, dessa måste ju ta all kraft o inte stolen, stolen tar ju bara sin egen tyngd! o det lär den ju klara utan några problem!

Det där stämmer ju bara delvis. Vad händer om du blir påkörd bakifrån?

26 Inlägg
21 december 2007
#7
twin_cam skrev:
Blir inte lätt du. Du måste ju ha originalbälte för att klara en besiktning... Kanske värt att kolla upp om du kan ta från t.ex en 740 eller nått?

Är inte racing-bälten säkrare? Konstigt att man inte får ha sonna i besiktningen

I♥jdm

210 Inlägg
21 december 2007
#8
p3rtan skrev:
twin_cam skrev:
Blir inte lätt du. Du måste ju ha originalbälte för att klara en besiktning... Kanske värt att kolla upp om du kan ta från t.ex en 740 eller nått?

Är inte racing-bälten säkrare? Konstigt att man inte får ha sonna i besiktningen

det är faktiskt inte så konstigt.
den "vanliga" fastsättningen av bälten känner alla till.

vad skulle hände om du hade "racing bälten" i bilen och du krockar och blir fastklämd?
räddningstjänsten kanske inte känner till hur låsningen på bältena fungerar och dom kan inte få ur dig ur bilen.


71 Inlägg
21 december 2007
#9
jag satte fast själva bältes spännaren i mina sportstolar och d sa dom fan ingeting om på bes...


Muttley
21 december 2007
#10
Witte skrev:
2 ok så bältesinfästningen ska vara original asså det kan man väl uppge att det e o att man inte rört det, jag har ju ändå en såpass ovanlig bil som dom nog troligtvis inte har sett så många av tidigare hur kan dom då jämföra?

du kan ju inte uppge att de var så, de fattar ju vilken besiktningsman som kan sitt jobb!. eller så kan de kolla upp de om de är osäkra.

och din bil är ändå inte så ovanlig!

2 126 Inlägg
21 december 2007
#11
Nemo skrev:
p3rtan skrev:
twin_cam skrev:
Blir inte lätt du. Du måste ju ha originalbälte för att klara en besiktning... Kanske värt att kolla upp om du kan ta från t.ex en 740 eller nått?

Är inte racing-bälten säkrare? Konstigt att man inte får ha sonna i besiktningen

det är faktiskt inte så konstigt.
den "vanliga" fastsättningen av bälten känner alla till.

vad skulle hände om du hade "racing bälten" i bilen och du krockar och blir fastklämd?
räddningstjänsten kanske inte känner till hur låsningen på bältena fungerar och dom kan inte få ur dig ur bilen.

Orsaken till varför man måste ha 3-puntsbälten e att det e mycket trafisksäkrare pga att du kan röra dig lättare vid t ex korsning kan du luta dig fram o vara mer observant, du kan även vrida dig åt sidan lättare!
Försök luta dig fram när du sitter "rätt" fastspänd i 4-, 6- eller 8-punktsbälten


945 Inlägg
21 december 2007
#12
Nemo skrev:
p3rtan skrev:
twin_cam skrev:
Blir inte lätt du. Du måste ju ha originalbälte för att klara en besiktning... Kanske värt att kolla upp om du kan ta från t.ex en 740 eller nått?

Är inte racing-bälten säkrare? Konstigt att man inte får ha sonna i besiktningen

det är faktiskt inte så konstigt.
den "vanliga" fastsättningen av bälten känner alla till.

vad skulle hände om du hade "racing bälten" i bilen och du krockar och blir fastklämd?
räddningstjänsten kanske inte känner till hur låsningen på bältena fungerar och dom kan inte få ur dig ur bilen.

tror iofs inte at just det skulle va nåt probs för räddningstjänsten, dom klipper ju bara av bältet i en sån situation smile....men med ett annat bälte, typ sexpunkts eller liknande så blir du ju väldigt fixerad vid stolen, du kan väl misstänkas få försämrad möjlighet att se dig om i korsningar å så smile.

blinka blått om du vill rejsa!

401 Inlägg
21 december 2007
#13
jag anväde original fäste och svetsade på den på stolfäste som jag tillverkade själv...ingen problem vid besiktningen...fick komentar sköna stolar wink


945 Inlägg
21 december 2007
#14
Schumi skrev:
jag anväde original fäste och svetsade på den på stolfäste som jag tillverkade själv...ingen problem vid besiktningen...fick komentar sköna stolar wink

d låter ju fan helt mangas, att sv bp släpper ett hemma svetsat bältesfäste. Jag menar inte at du på nåt sätt är dålig på att svetsa, men va fan, finns väl inga tester som e gjort på d fästet. Han måste ju ha missat det på nå vis smile

blinka blått om du vill rejsa!

3 059 Inlägg
21 december 2007
#15
Big_JN skrev:
Nemo skrev:
p3rtan skrev:

det är faktiskt inte så konstigt.
den "vanliga" fastsättningen av bälten känner alla till.

vad skulle hände om du hade "racing bälten" i bilen och du krockar och blir fastklämd?
räddningstjänsten kanske inte känner till hur låsningen på bältena fungerar och dom kan inte få ur dig ur bilen.

Orsaken till varför man måste ha 3-puntsbälten e att det e mycket trafisksäkrare pga att du kan röra dig lättare vid t ex korsning kan du luta dig fram o vara mer observant, du kan även vrida dig åt sidan lättare!
Försök luta dig fram när du sitter "rätt" fastspänd i 4-, 6- eller 8-punktsbälten

Exakt.. För att racingbälte ska fungera korrekt ska dessa spännas ordentligt mot kroppen och då kan du inte röra dig i sätet för att tillex. titta bakåt genom sidrutan mm.mm. därför är dom inte godkända för "vanliga" bilar.

TTTTT skrev:
Schumi skrev:
jag anväde original fäste och svetsade på den på stolfäste som jag tillverkade själv...ingen problem vid besiktningen...fick komentar sköna stolar wink

d låter ju fan helt mangas, att sv bp släpper ett hemma svetsat bältesfäste. Jag menar inte at du på nåt sätt är dålig på att svetsa, men va fan, finns väl inga tester som e gjort på d fästet. Han måste ju ha missat det på nå vis smile

Har hemmagjorda fästen på min beachbuggy och dom går klockrent genom besiktning. Övre fästet är t.ex. bara en mutter svetsad i bågen.. där skruvas fästet sen fast med en bult bara. Samma sak i ramtunneln, hål borrat med en mutter svetsad på. Förvisso reggad som ombyggt fordon men dom testar ändå inga hållfastheter på bältesinfästningarna.
Nu är det dock inga bälten i den alls för dom behövs ju inte pga årsmodellen.
Senast redigerat av Smajly (21 december 2007)


Eclipse :P
254 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#16
ok det verkar altså som man kan slinka förbi om man har hyffsat snyggt system! har även kikat på originalgrejerna, det står ju inget alls på dem, hur ska de vara märkta egentligen???? det sitter en lapp på där enan änden sitter fast i golvet vid b-stolpen.

Funderar att göra på dettas sätt (se bilden):
original knäppe (1), monteras med en bit säkerhetsbälte (vet även att audi a3 har en hård gummiaktig likande bit, som kan funka) (2), allt detta monteras i original ring i golvet (ringen går att se på en tidigare bild) (3)

http://www.gatbilar.se/cars/914/3/476c2c68da8c3.jpg

det tycker jag liknar en snygg lösning som både e säker o kan gå igenom besiktning.

vad tror ni?
Senast redigerat av Witte (21 december 2007)

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

Eclipse :P
254 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#17
hittade detta på mekonomen e ju klockrent! behöver inte ens bygga nåt! är e-godkänt o ska monteras i bilens originalfästpunkter! vad mer kan man begära!
finns i lite varianter allt ifrån 190 kr till 550 kr lutar åt dyrare för det är säkerhet. beror även på vad som passar med spännet i bilen...

http://www.gatbilar.se/cars/884/3/476c314fda98e.jpg

har besiktingsgubbarna nåt att säga om det?

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

401 Inlägg
22 december 2007
#18
TTTTT skrev:
Schumi skrev:
jag anväde original fäste och svetsade på den på stolfäste som jag tillverkade själv...ingen problem vid besiktningen...fick komentar sköna stolar wink

d låter ju fan helt mangas, att sv bp släpper ett hemma svetsat bältesfäste. Jag menar inte at du på nåt sätt är dålig på att svetsa, men va fan, finns väl inga tester som e gjort på d fästet. Han måste ju ha missat det på nå vis smile

men som jag sa använde allt original...den va fast skruvad på stolen/fäste och nu e den fast svetsad på stolfäste, samma skit fast bättre wink

så varför ska det va "mangas" det e profs svetsat (allså inte av mig själv utan av kompis som jobbar som svetsare)


Eclipse :P
254 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#19
så vad tor ni om grejerna på mekonomen, varför skulle ett sånt företag sälja sånna grejer om man bara får ha originalbälten i en bil?????

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]


Sök