3448
Sök

Start-Trubbel Audi 100 Quattro 2.8

34 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Har fått lite problem med Audin nu sad

Om det hade varit min gamla Volvo 740 så hade jag räknat med att tändmodulen var trasig, men skillnaden här är att bilen aldrig lägger av när man kör, utan istället kan man få sitta och köra på starten i 10 sekunder, 30 sekunder och ibland upp till en minut... sen hoppar den igång och gå som om inget hänt, ibland hoppar iofs den igång på 2 slag som den brukade göra innan detta dök upp.

Först trodde jag den bara va lite kinkig eftersom det e fuktigt och kallt ute, men det blev värre och nu spelar det liksom ingen roll om bilen är varm eller kall eller torr när det händer.

Har testat med strobboskåp (stavas det så?), och jag får ingen gnista på tändstiften när den inte startar så nått med tändingen är det.. och innan jag börjar riva allt.. så tänkte jag höra om någon har några tips och idéer på vad jag kan testa/kolla först big_smile

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta.

34 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
har en liten uppdatering av läget, jag gjorde en modul under baksätet strömlös (drog bara ur kontakten och satte tillbaks den) och efter det gick det att starta bilen utan problem i ungefär en vecka.. nu är problemet tillbaks igen..

Min fundering är vad den där modulen är förnått, om den ens är relaterat till tändingen (i så fall får man väl köpa en ny gissar jag) eller om det bara var ren "tur" att problemet vart avhjälpt i en vecka ungefär.

34 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
ytterliggare en uppdatering, har fått bilen kollad på en VW verkstad.. det är antagligen hallgivaren som strular.. och VW ska ha 3000 för den.. tänkte höra om nån vet vart man kan få tag på en begagnad eller kanske rent utan av har en liggande smile (inte direkt troligt iofs)

har kollat bildelsbasen samt ringt ett par skrotar i närheten.

210 Inlägg
21 december 2007
om det är hallgivaren (vilket låter väldigt logiskt) så kan du kolla i dom bosch lister som finns vilka andra hallgivare som passar som utbytes mot din. flera bilar har likadana hallgivare.
inga stora grejor att byta om du hittar begagnad.

34 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Tack för svaret, ska kolla upp det där med listorna asap, men för tillfället har jag haft en som har bytt ut själva elementet i givaren, han är en riktig pulgubbe och tog isät själva givaren (som är solid) och limmade sedan ihop bit för bit igen.

och på min audi sitter ju givaren bak på högra toppen inne i en "kopp" så det va inte mycket plats och bygga på, men nu startar bilen så fint så.

http://www.garaget.org/gallery/archive/65199/220626_hxygwq.jpg
Här sitter den

Hoppas bara det håller i sig smile han gjorde likadant på min gamla 740 (btw hur stora är oddsen för att få samma fel på 2 bilar innom loppet av 1.5 år =P) och den funkar lika bra nu som då big_smile

Så om någon annan får samma fel så kan jag hjälpa till, till ett mycket lägre pris än VAG smile
Senast redigerat av Slipurson (2 januari 2008)

Sök