3341
Sök

Betäckningar på bas o slutsteg?!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Okej jag vet inte om denna fråga har kommit förut... Jag har sökt men hitta inga svar på mina frågor... Jag vill ha lite klarhet på vad betäckningarna på basar och slutsteg står för... Vad ska man gå efter när man köper basar...

Tex

Vad betyder dessa.. Det är för en 12" bas...

Peak Power Handling RMS: 5000W
Frequency Response: 20-300Hz
Sensitivity: 86dB 1w/1m

Är detta steg för klent för att driva basen ovan?
Och vad menas med allt? Det är latin för mig:D

Steg:
1200 watts Mono into 1 ohms @ less then 0.1% THD      
High Current MOSFET power supply
Audiophile Grade Audio Components in Signal Path     
Variable 24dB/oct Highpass/Lowpass Crossover

/// SyyHn

644 Inlägg
4 januari 2008
Syyhn skrev:
Okej jag vet inte om denna fråga har kommit förut... Jag har sökt men hitta inga svar på mina frågor... Jag vill ha lite klarhet på vad betäckningarna på basar och slutsteg står för... Vad ska man gå efter när man köper basar...

Tex

Vad betyder dessa.. Det är för en 12" bas...

Peak Power Handling RMS: 5000W
Frequency Response: 20-300Hz
Sensitivity: 86dB 1w/1m

Är detta steg för klent för att driva basen ovan?
Och vad menas med allt? Det är latin för mig:D

Steg:
1200 watts Mono into 1 ohms @ less then 0.1% THD      
High Current MOSFET power supply
Audiophile Grade Audio Components in Signal Path     
Variable 24dB/oct Highpass/Lowpass Crossover

Rms är hur mkt basen klarar av å spela utan att de börjar låta dåligt

men dom andra är jag inte säker på va dom står för men skulle kunna tro att Frequency Response är väll typ vilka frekvenser basen kan spela.
de är lite gissning på de sista. men steget orar nog inte driva basen inte fullt ut iaf

126 Inlägg
4 januari 2008
Ska försöka reda ut dessa termer så gott det går.

Basen:

Ungefär som "ogge89" skriver så är W rms hur mycket effekt basen klarar av innan den får för mycket ström.
5000 rms watt är en ruggigt fet bas och kräver därför ett steg som ligger runt iaf. 2000 rms för att det ska spela bra.

Frequency Response: är hur ljupt ner i frekvens registret basen klarar att spela samt hur högt. låg bas = låg Hz höga toner = höga Hz. under 20 Hz blir det svårt att höra basen.

Sensitivity: är hur högt pasen spelar på en meters avstånd med 1 watt effekt. alltså hur lättdriven basen är..  Hög db vid 1 W betyder alltså att basen spelar lätt.

Steget:

Jag skulle satsa på ett fetare steg till den basen. Att tänka på är att alla olika tillverkare mäter Watt (effekt) på olika sätt vissa mer ärliga än andra.
Kolla ALLTID på RMS Watt.. det är stegets riktiga effekt. t.ex 1000 w / 500 rms w.

Hoppas det hjälpte något.

lycka till med bygget.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Okej jaa tack vare er så blir saker mkt klarare nu... Men en sak jag inte förstår... Den här basen och detta slutsteg är av samma frabrikat... Och steget är de värsta som finns på deras produktsite.. Så för att kompensera detta kan man då koppla till 2 slutsteg på en bas? Då blir väl effekten den dubbla eller har jag fel?

/// SyyHn

6 851 Inlägg
4 januari 2008
Vad är det för märke på sakerna?

126 Inlägg
4 januari 2008
Ja det stämmer, men hur mycket effekt du får ut beror på hur du kopplar också, jag tycker att du ska satsa på en lite mer lättdriven bas runt 2000 rms istället och ett steg i samma klass, det är inte så att ju mer effekt ju bättre ljud alla gånger.. det gäller att allt spelar bra ihop.
Om steget inte orkar med basen får du ingen kontroll och inget rent ljud.

En Fosgate Power P3 bas och ett steg från fosgate power serie spelar galet bra.
Annars kan jag varmt rekomendera Pioneers basar som är riktigt fina. spelar själv 4 st Pioneer 10" på ett Fosgate steg.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Okej jag får kolla runt lite o se vad jag hittar... Tackar för all hjälp jag fått:D

/// SyyHn

Sök