3919
Sök

Skillnad på 740 och 760?!

1 893 Inlägg
6 januari 2008
#21
Fram till 87 var det bara motor och nivån på utrustning som skilde.
760 88-90 var det i princip en helt ny bil, jämfört med gamla 740an. Som någon skrev, var bla elsystemet annorlunda draget. Säkringarna (De flesta) satt nu i vänstra gaveln på instrument panelen, lätt åtkomliga från utsidan.

Jg valde också att inte nämna turbo modellen förut, då det bara stökar till, eftersom modell beteningarna inte stämmer då. Det sitter ju samma turbo fyra i både 740 turbo och 760 turbo. För att stöka till det ytterligare, så såldes den med 2.3L motor i större delen av världen. med ett effektutag på 165-185hkr. Men i vissa länder med straffskatter på motorer som överstiger 2000cc (Bla Italien) såldes en 2 liters med 16V topp, som lämnade från 200hkr och lite till på vissa... Specielt 760 modellerna... Finns även 960 med två liters turbon att hämta hem från italien idag. wink
En udda fågel, med all lyx och ett jävla klipp i motorn. big_smile
Senast redigerat av Kristian_V (6 januari 2008)


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
blacken
6 januari 2008
#23
Kristian_V skrev:
Motorn kallas "PRV" sexan. Det var ett sammarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo.
Det som den fick dåligt rykte för var att cylinderfodrena började läcka när de gått några mil.
Problemet var störst i B27an (Gamla 260) det var nästan borta till B28 (senare 260, 240GLT, 760GLE.) för att vara så botat som det kan bli på en alu-motor till B280. (760 88-90)
Men rykten hänger kvar... Renault och Peugeot har fortfarande motorn i produktion idag som 3.0L (Skulle på volvo språk givetvis hetat B300.) och har de senaste 15-20 åren inte haft onormalt många som läcker.

I volvon drar de också onödigt mycket bensin, där är anledningen till mera dåligt rykte. wink
Men å andra sidan drar Volvos egna nya sexa (3.0L) också ett par deciliter mera än tex BMW's tre litare. Vilket biltidningarna undrade över under några års tid när den kom 91.

För att återgå till frågan..
764 kom först. (82 års modell) som volvos lyxbil. Den hade det mesta i utrustningsväg som standard från början. 744 släptes två år senare för att täcka upp luckan mellan 240 och 760.
Det var snik versionen. Den hade servostyrning  och C-lås som standard (Finns tydligen några ex, som inte ens har C-lås.). Resten fick man bocka för i utrustnings listan...

Förutom silnaden i utrustnings nivå mellan 740/760, kom den senare med innertak och stolpar i plych, detta gick aldrig att ens beställa till 740.

85 kom slutligen "sosse-containern" 745 och 765.

88-90 fick 760an ny modernare front (Ser ut som 900) med aluminium huv som gick hela vägen upp till vindrutan (740 och 760 82-87 hade en kort plåt med hål i, där kupé fläkten tar sin luft, mellan huven och rutan.)
88-90 fick också en så kallad multilink bakaxel och 80 liters tank. (Multilink fick inte plats i kombin, så den fick behålla stel axel och 60 liters tank.)
88-90 fick också automatisk nivåreglering som standard.
Jag köpte en 764 88 , det enda som gick att köpa till (Som inte redan var standard.) Var el, till takluckan (Blev standard 89.) skin och el-manövererade stolar med minne.

90 ändrades bakljusen på 744/764, 764ans blev då bredare, gick nästan ända in till reg-skylten.

Sedan kom 900 91-.
Först till 95 års 965 kom multilink axeln på kombin, detta löstes med en komposit blad fjäder, som sparade plats nog för multilink och 75 liters tank. 940 fick behålla sin stela bakaxel fram till nedlägningen av modellen 97. (Finns några 98or ute, men tro mg, de är tillverkade tidig höst 97, nyåret 98 fanns inte fabriken kvar, annat än skalet. Jag vet, jag jobbade där fram till nedlägningen av 900.) 98 tillverkades S80 där gamla 900an tillverkades innan.

Dom käkade kamaxlar också

1 893 Inlägg
6 januari 2008
#24
_lee_jr skrev:
är inte 760 har en peugeots motorn??

Jag skrev vad det är för motor i för-förra posten. Och jag skriver "är" för den tillverkas fortfarande av de andra två biltillverkarna som var med om att ta fram den.

blacken skrev:
Dom käkade kamaxlar också

Sant! Lite lättare att byta än fodrena dock wink
Det som gav dem det riktigt dåliga ryktet var läckande foder. Jag vet flera andra motorer som käkade kamaxlar, som inte gav eko långt in på tvåtusen talet. )
Taskig härdning av kammarna fick många volvo motorer, inte bara B27/28 att käka kamaxlar på den tiden.
Men foder byte kräver hel, demontering av motorn, pluss att det är urjävligt att få dit tätningarna, du vet inte om de kom ordentligt på blats, innan du monterat ihop allt o startar maskinen, ha du då missat... Tjah... Gör om! wink
Räcker att lyfta på ventil kåporna för att komma åt kammarna. Lite skilnad på arbets insats.


blacken
6 januari 2008
#25
Kristian_V skrev:
_lee_jr skrev:
är inte 760 har en peugeots motorn??

Jag skrev vad det är för motor i för-förra posten. Och jag skriver "är" för den tillverkas fortfarande av de andra två biltillverkarna som var med om att ta fram den.

blacken skrev:
Dom käkade kamaxlar också

Sant! Lite lättare att byta än fodrena dock wink
Det som gav dem det riktigt dåliga ryktet var läckande foder. Jag vet flera andra motorer som käkade kamaxlar, som inte gav eko långt in på tvåtusen talet. )
Taskig härdning av kammarna fick många volvo motorer, inte bara B27/28 att käka kamaxlar på den tiden.
Men foder byte kräver hel, demontering av motorn, pluss att det är urjävligt att få dit tätningarna, du vet inte om de kom ordentligt på blats, innan du monterat ihop allt o startar maskinen, ha du då missat... Tjah... Gör om! wink
Räcker att lyfta på ventil kåporna för att komma åt kammarna. Lite skilnad på arbets insats.

kort och gott, en riktig skitmotor. smile En fördel har dock 760: an, man kan köpa en 760 kanon billigt och hiva ut skräpet som sitter i, och sedan skyffla in en frisk B230.
Senast redigerat av blacken (6 januari 2008)

1 893 Inlägg
6 januari 2008
#26
blacken skrev:
kort och gott, en riktig skitmotor. smile En fördel har dock 760: an, man kan köpa en 760 kanon billigt och hiva ut skräpet som sitter i, och sedan skyffla in en frisk B230.

Eller varför inte en 960 motor, kostar inga jätte belop idag. En mycket bra motor. wink
Å andra sidan kan du idag köpa en tidig 960 för samma pengar en 760+extra-motor kostar. Och slippa jobbet att byta.
90 var sista året för 700 serien (Kom inte med att den tillverkades till 92, det var en 945a med singel strålkastare fram och annan styrbox (-15hkr) till motorn, annars identisk med 945an.) det innebär att de sista 700orna är 18 år idag.

Inte mycket ide att lägga ner jobb på. Kör så länge de håller och sedan skroten nästa.
De har ju knappast nått samlar värde. wink



Sök