3134
Sök

Knackig gång på Saab 9000

11 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenna.

Jag kör en saab 9000 ltt. Satte i ett chiptrimm i den, efter det så gick den knackigt/ryckigt. Var som om den inte kunde hålla laddtrycket. Bytte sedan alla vakumslangar(dom var lite risiga). Efter det så blev det lite bätter men fortfarande pulserande att den släpper laddtrycket för tidigt.(nu dock bara en gång som känns rejält i bilen "tur att bilbälte finns").
Är det någon som vet vart felet kan vara??

Tack på förhand. Mvh Daniel

1 453 Inlägg
28 december 2007
#2
Är bilen mappad, dvs är styrboxen inställd efter nya chippet?


761 Inlägg
28 december 2007
#3
Daniel-Johansson skrev:
Tjenna.

Jag kör en saab 9000 ltt. Satte i ett chiptrimm i den, efter det så gick den knackigt/ryckigt. Var som om den inte kunde hålla laddtrycket. Bytte sedan alla vakumslangar(dom var lite risiga). Efter det så blev det lite bätter men fortfarande pulserande att den släpper laddtrycket för tidigt.(nu dock bara en gång som känns rejält i bilen "tur att bilbälte finns").
Är det någon som vet vart felet kan vara??

Tack på förhand. Mvh Daniel

Vad är det för chip?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

3 295 Inlägg
28 december 2007
#4
byt tändstift. ang det stora hacket så är det troligtvis laddtrycksvakten som går inte och bryter pga för högt ladd.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 december 2007
#5
Slave_joe skrev:
byt tändstift. ang det stora hacket så är det troligtvis laddtrycksvakten som går inte och bryter pga för högt ladd.

Kan inte mer än hålla med, när man blir lite för ettrig bak ratten i min bil och den där tråkvakten går in och bryter då känns det ungefär som att man precis smällt bilen in i en bergvägg big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Better than God \o/
1 883 Inlägg
28 december 2007
#6
Det är väl Trionic 5 i de där? Boxen skall ju mappas för att få allt att lira ihop. Vad menar du med "Satte i ett chiptrimm i den"??  Bytte du bara box?  o_O

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 207 Inlägg
28 december 2007
#7
Jag har själv en saab 9000 "ltt" (chippad). Kan det inte vara möjligt att det är ditt bränslesystem som det är något knas på? T.ex. igensatt bränslefilter. Isf kan du känna dessa ryck i bilen vid tillfällen då din bil slukar soppa (mer än vanligt dvs. tongue), t.ex. vid fullt gaspådrag vid lågga varv.
När är det du känner av dessa "ryck"?

11 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#8
Hej.

Tack för förslagen.
Den är mappad.. Har hört att ett allterantiv kan vara att byta tändkasset, till en sådan som sitter i aero modellen.??
Rycket kommer vid fullt gas pådrag, vid ca 3000 varv(dock inte på ettan)...

761 Inlägg
29 december 2007
#9
Daniel-Johansson skrev:
Hej.

Tack för förslagen.
Den är mappad.. Har hört att ett allterantiv kan vara att byta tändkasset, till en sådan som sitter i aero modellen.??
Rycket kommer vid fullt gas pådrag, vid ca 3000 varv(dock inte på ettan)...

Byta till den i Aeromodellen gör ingen skillnad.. Det är samma box!. Däremot kan ju ett byte leda till något bra om den gamla är kass...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

8 883 Inlägg
29 december 2007
#10
Ser att du har en "Aero box" i din, byt till rätt box och rätt stift så ska du se att det fungerar.
Var det tex  TCS i Aeron som boxen kommer i från så kommer det garanterat inte att fungera...

NGK BCPR7ES-11
....Dum fråga kanske men du har väll magnetventil?
Senast redigerat av Hamilton (29 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se

761 Inlägg
29 december 2007
#11
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

8 883 Inlägg
29 december 2007
#12
Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Fotograf på tierpidag.se

11 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#13
..
Klart att jag har en magnetventil=)
Chippet satt nämligen i en likadan bil innan min samma årsmodell, motor. Har även samma magnetventil. Å på hans funka det fin fint med en gång..

2 164 Inlägg
30 december 2007
#14
Nolla boxen och kör lugnt och sen kollar du över hur turbon är och även tändstiften.
Är de så att den laddar för mycket är de ju nått annat som är fel eller att den får för lite bränsle.
Kolla upp bränsle systemet och återkom sen.

MVH

F


Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
30 december 2007
#15
Är du säker på att magnetventilen är hel? Prova med en annan så vet du säkert.

Det är vanligt på dem att den går sönder.


761 Inlägg
30 december 2007
#16
Hamilton skrev:
Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

60 Inlägg
30 december 2007
#17
Markus_MR2 skrev:
Hamilton skrev:
Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Samma tändkassett till alla Saabar med T5 system!


8 883 Inlägg
30 december 2007
#18
Jaktlund skrev:
Markus_MR2 skrev:
Hamilton skrev:

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Samma tändkassett till alla Saabar med T5 system!

Ingen har sagt annat heller

Fotograf på tierpidag.se

11 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#19
tja..
Har efter lite pillande på bilen kommit fram till att det var mappsensor som hade ballat ur.. Så e dte någon mer som känner igen sig i samma probel, har ni inte redan kollat den, gör det=)

103 Inlägg
12 januari 2008
#20
Daniel-Johansson skrev:
tja..
Har efter lite pillande på bilen kommit fram till att det var mappsensor som hade ballat ur.. Så e dte någon mer som känner igen sig i samma probel, har ni inte redan kollat den, gör det=)

Det var som fan.. smile

Här kan ju alla som har problem med T5 styrsystem kanske fylla på en FAQ om problem med bilen, så kan ni ju kolla allt detta först..

Bilen startar inte:

Tändkasett (Di'n)
Bränslepump
Vevaxelgivare
Mapsensor (?)
stickKontakter till bräslepumps armaturen kan lossa eller skaka loss av erfarenhet på ovansidan vid "den jobbiga ringen".. :p
Startmotor (tongue)
Kolla slangar osv..

Dom ovannämnda är väl mest vanligast..

Bilen går ryckigt:

Tändstift
Tändkasett (Di'n) börjar ge sig
Magnetventil + slangar, kan glägga igen.
Bränslefilter igensatt
Rätt mjukvara till rätt hårdvara?
Mapsensor
Slangar osv..

Bilen laddar dåligt:

Slapp wastegate
Magnetventil + slangar
Läck på trycksidan
Rätt mjukvara o hårdvara..

nä nu orkar ja inte mer, har säkert glömt massa saker, men det mest vanliga finns väl med..sen finns det ju vissa extremt konstiga saker som hänt.. big_smile

Mvh Robban



Sök