2760
Sök

hur länge håller en turbo på en 850/855?

781 Inlägg
6 februari 2006
Trådstartare
#1
ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

9 108 Inlägg
6 februari 2006
#2
hur långt räcker ett snöre?

beror på hur man kör och sköter om motorn..
Senast redigerat av MilleN (6 februari 2006)


781 Inlägg
6 februari 2006
Trådstartare
#3
MilleN skrev:
hur långt räcker ett snöre?

beror på hur man kör och sköter om motorn..

jojo självklart men i snitt? på en normalkörd bil

5 710 Inlägg
6 februari 2006
#4
Turbon SKALL hålla hela bilens/motorns livslängd med det finns alltid saker som påverkar.
Samma frågeställning ställdes idag i en annan tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9743

MVH Jonas
..............

781 Inlägg
6 februari 2006
Trådstartare
#5
jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

5 710 Inlägg
6 februari 2006
#6
timpan_87 skrev:
jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

Joo visst har utvecklingen på turbosidan gått framåt med exotiska material och bättre verkningsgrader osv osv, dock har de "flytande lagringen" som en vanlig standard snurra har funnits vääääldigt länge.

timpan_87 skrev:
dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

...gäller för en 740 oxo....sköter man den rätt håller den i "evigheter".
Dock är en turbo väldigt känslig pga det höga varvtalet så brister det på någon punkt i listan blir livslängden därefter.
-"Rätt pumpförhållanden" och "rätt temeraturföhållanden" är något som det i många fall tummas på hos den vanligt unge trim/gasglade ägaren.

MVH Jonas
..............

Såld på Italienare
579 Inlägg
6 februari 2006
#7
timpan_87 skrev:
jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

740 är en väldigt vanlig första bil. Allt går sönder med oförsiktiga människor bakom ratten.

10 287 Inlägg
6 februari 2006
#8
Moderna konstruktioner i bilar har inget att göra med att skapa lång livslängd.

Få bilar i dagens läge är konstruerade för att ha en teknisk livslängd på 20.000 mil.

En polare till mig kör runt i en Volvo 940 Limo som har gått 93.000 mil. Orenoverad motor....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

ingen aning
687 Inlägg
6 februari 2006
#9
vill du fölänga livet på din turbo så låt bilen gå på tom gång en liten stund före du börjar gasa.....

även zebran har sina fläckar

3 Inlägg
6 februari 2006
#10
Köra lungt när bilen är kall, vara noga med oljebyten, efterkylning osv är några saker som spelar in mycket på turbons livslängd..


"Glidare"
254 Inlägg
6 februari 2006
#11
Efterkylning är det många som slarvar med! Låt bilen gå nån minut innan du stänger av den, så får man en längre livslängd på turbon, givetvis spelar mycket annat in också.


Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
6 februari 2006
#12
10-15 000 mil

Allt för den där jävla hatten!

904 Inlägg
6 februari 2006
#13
Poaren här han en Volvo 850 Trubo -94 om jag inte minns fel smile den har gått 38000 mil nu och fortfarande med orginal turbon.. !!!
Så att så länge bilen går normalt och servas som den ska så går dom nog hur långt som hällst

De ska va gött å leva

5 710 Inlägg
7 februari 2006
#14
THEBADGUY skrev:
10-15 000 mil

hmm  Märkligt att en likadan turbo med mindre kompressor går minst det dubbla i en annan bil (Saab).
Volvo måste vara en riktig skitbil   tongue       <--skämt

MVH Jonas
..............

Supraman
2 300 Inlägg
7 februari 2006
#15
Dagens turboagg ska hålla hela bilens livslängd.
Men för att dom ska göra det krävs att man är noga med servicen och att man följer serviceplanen.
Samt att man har ett normalt körsätt.
Ständig hård körning sliter.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

321 Inlägg
7 februari 2006
#16
timpan_87 skrev:
ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

Som regel brukar man säga att ett agg. ska renoveras var 10.000:e mil vilket ja åxå tycker e rätt lämpligt... kostar inte allt för mkt att få den renoverad... kolla hos olika firmor..

/ Ncs

Tough ain´t...ENOUGH!

5 710 Inlägg
7 februari 2006
#17
Nä nu ger jag snart upp....!
VART har du sett/hört/fått det ifrån?
-Ncs- skrev:
timpan_87 skrev:
ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

Som regel brukar man säga att ett agg. ska renoveras var 10.000:e mil vilket ja åxå tycker e rätt lämpligt... kostar inte allt för mkt att få den renoverad... kolla hos olika firmor..

/ Ncs

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
7 februari 2006
#18
Det finns ingen mening alls i att renovera en turbo så länge den är ok i lagring och tätningar och inte har problem pga koksning eller blästrade/trasiga blad.
Spruckna avgashus eller trasiga pinnbultar är en annan anledning att renovera men brukar vara ganska uppenbara....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
10 februari 2006
#19
Min turbo slår snart över till 20000 mil med orginal icke vatten kyld turbo och jag kan inte hitta några fel på den varken dåliga lager eller söndriga impellrar så det beror väll på hur bilen körs normal körning utan efterkylning o dyligt så håller dom väll 25-30k mil iaf



Sök