2961
Sök

"vit deg"

Saab entusiats
45 Inlägg
10 februari 2006
Trådstartare
ANgående en saab 9-5 00 SE.
Det är nämligen så att nu nära vi skulle fylla på mer olja till motorn så var där liksom en "vit deg" eller smörja under locket.. det första jag tänkte WTF (What the F***) är det `? sen började jag fundera på vad det kan vara. kan det vara smuts?  näää... set mer ut som smör typ... hahaha wink
ser inte trevligt ut alls..
behöver hjälp vad det kan vara och hur jag blir av med det för gott!
jag har aldrig sett det innan ?!
oljesludge vet jag att saab trioic 7 har haft problem med men kan det vara det ?

tacksam för svar annars kanske vinter bilen har gjort sitt utan hjälp?!
mvh hernik

Administratör
11 915 Inlägg
10 februari 2006
Vatten blir så i oljan sad

Topplockspackningen gissar jag. Kolla up det där genast är mitt råd

edit: är det vitt klägg på stickan också förresten? Om inte så kanske det bara är nått tillfälligt, kondens eller nåt, jag vet inte. Men du borde kanske kolla upp det där ändå.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

116 Inlägg
10 februari 2006
den lilla andel vatten som finns i oljan bildar kondens när det är riktigt kallt ute. Det är normalt. bara du inte har det på oljestickan så är det inget farligt.

5 710 Inlägg
10 februari 2006
Den "vita degen" kallas i de inre saabkretsarna för "majonäs".
Söker du på tex STCS forum får du mååååånga träffar....
Majonäsen kommer ifrån  när man (som sagt) blandar upp olja med vatten.
Det har varit rätt många versioner på vehusventilationsuppgraderingar (pust) på just T7 motorerna och på en viss version fick man problem med att motorn suger luft via mätsticksröret .
I luften finns ju fukt och vips har man fått majonäs smile
Detta blir som värst om bilen körs mycket korta sträckor och aldrig riktigt når drifttemeratur på oljan.

MVH Jonas
..............

Tuuuurbo
240 Inlägg
10 februari 2006
Det är helt normalt med det vita "kletet" tongue eftersom det bildas kondes i oljan och när oljan blir varm så blir de dedära vita kletet på locket.. men om du vill ha bort de kan du ju alltid byta olja.. lite oftare

Sök