3194
Sök

Kånstigt ljud i basen, vad för fel?

326 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#1
som jag sa så har ja ett konstigt ljud i basen det är lixom ett ihåligt ljud som kommer när man fläskar på basen. låter även lite hårt och inte som rästen av bas ljudet, vad kan det vara för ljud? basen i fråga är en nästan ny mds oudiophile 15" som sitter i en 40 liters pasreflex låda som är byggd efter mds ritningar

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Volvo Fantast
194 Inlägg
19 januari 2008
#2
Kollar man på MDS hemsida står det att lådan ska vara på 77 liter
inte kontstigt det låter hårt om lådan är hälften så stor som den ska vara

12" basen ska vara på ca: 40 liter, kanske du har tittat på fel ritning?
Senast redigerat av karlsson_6 (19 januari 2008)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

279 Inlägg
20 januari 2008
#3
Säger som karlsson_6, du har antagligen för liten låda. Bygg om och testa sen.


90 Inlägg
20 januari 2008
#4
merca_ skrev:
som jag sa så har ja ett konstigt ljud i basen det är lixom ett ihåligt ljud som kommer när man fläskar på basen. låter även lite hårt och inte som rästen av bas ljudet, vad kan det vara för ljud? basen i fråga är en nästan ny mds oudiophile 15" som sitter i en 40 liters pasreflex låda som är byggd efter mds ritningar
Jag kan nästan garantera att lådan är felbyggd.
Ljudet du reffererar som "ihåligt" är när basen bottnar, d.v.s. Basen får för mycket/lite motstånd.

MVH Freddy

326 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#5
hmm kommer inte ihåg volymen men den är iaf byggd efter ritningarna som mds rekomenderar. så det borde jue vara som set ska tycker man.

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Miklen
20 januari 2008
#6
..som mds rekommenderar för 12" kanske ja..Kolla du upp så du fått tag på rätt ritningar..

21 761 Inlägg
20 januari 2008
#7
Borde vara APX15 som det handlar om, stämmer det?

I så fall står det faktiskt att lämplig sluten låda är 38-57 liter och basreflex är 43-62 liter.

Är basen helt inspelad?

326 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#8
hmm ja såg att ja inte fick med att det var en apx det handlar om. det är den högtalaren jag har och har bygt lådan efter mds rekomendationer och ritningar. enda skilnaden från orginal ritnig är att materialet är 22mm istället för 19mm annars stämmer alla mått osv.

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

21 761 Inlägg
21 januari 2008
#9
Har du slängt in dämpull i lådan?

Om det inte är dämpull så kan ljudet bli hårt ibland. I slutna lådor rekommenderas ganska mycket ull, men i basreflexlådor så rekommenderas ofta bara dämpmatta på väggarna. Den där basen har ganska stort X-max, den borde inte bottna så lätt tycker jag.

Vilka rör är det och hur långa?
Vilka innermått har lådan?
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2008)


Sök