3455
Sök

Snart kanske du får E85-konvertera din bil, lagligt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Det är nog fler än jag som varit förbannade på att de enda som får köra på E85 är Ford Focus, Volvo barnvagnar, SAAB med mera...

"Varför kan inte jag få konvertera min bil, den är ju i fullgott skick o de finns konverteringssatser."

Lagen har ju sagt att detta får vi absolut INTE göra för det skadar ditt o datt och det finns inget regelverk för detta.
Men jag tog kontakt med miljöminister Andreas Carlgren och Miljöpartiets språkrör.

Miljöpartiet sade att de hade tänkt lägga fram en proposition för detta, men förlorade ju valet som bekant och fick lägga det på is, de påstod att de hade ett förslag som var i princip klart. Synd att de inte gick vidare med det...

Men av miljöministern fick jag positivt svar.

"Regeringen har tagit fram ett lagförslag om efterkonvertering till alternativa bränslen. Propositionen Efterkonvertering av personbilar för alternativbränslen, m.m. överlämnades till Riksdagen i december 2007. Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2008. Propositionen kan laddas ner från vår webbplats, www.regeringen.se/sb/d/108/a/95364.

Så som reglerna ser ut i dag kommer du inte att kunna ta del av miljöbilspremien vid en efterkonvertering, eftersom miljöbilspremien vänder sig till de privatpersoner som köper en helt ny bil dvs. den får inte ha varit i trafik innan. Läs mer på Vägverkets webbplats www.vv.se.

I övrigt subventionerar regeringen miljöfordon genom olika typer av skattereduktion, till exempel genom att inte ta ut skatt på etanol och biobränsle, och genom bidrag till distributörer av biobränsle."

På länken ovan kan ni läsa hela propositionen, men den går i princip ut på:

Inga förmåner som miljöbilspremie på 10 000kr.
Vägverket skall certifiera produkter och verkstäder som skall vara tillåtna i/till E85 konvertering.
Skall vara möjligt 1a juli 2008

Dock vet jag inte om E85 bilarna kommer klara sig från trängselskatten, men det skulle jag tro eftersom det nu räknas som en miljöbil.

Så nu kan ni som är intresserade av detta antingen trycka på politikerna, media, whatever ni kan om ni har möjlighet och vara nöjda. Tänkte det kunde vara en kul nyhet för jag tror inte de gått public med detta i så stor omfattning

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
inte ngn som brydde sig tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 februari 2008
jo då... men har nog för gammal bil för sånt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 436 Inlägg
20 februari 2008
Jo då det är ju bra, men problemet är att vi flyttar vår bränsleberoende från araberna till sydamerika... Vi är alltså lika beroende som förut, alternativt att vi gör egen soppa som kostar multum.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

155 Inlägg
20 februari 2008
bra tråd, får man inte konventera till e85 själv eller läste ja fel=

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Som det är nu får du inte det, och du kommer inte få göra det själv i framtiden heller, däremot får du lämna in den till certifierade verkstäder som får det, kan man säga ;P

Det kommer alltså vara både jobbet+delarna du behöver certifierat

15 Inlägg
20 februari 2008
O att köra på etanol e ju jättebra för miljön... INTE... De senaste forskningsrönen påvisar att etanolen är Många ggr värre än bensin.
Tex så släpte etanolen ut väldiga mängder marknära ozon.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
20 februari 2008
Om man räknar ihop allt besvär som man gör för att odla och framställa etanolen så är bensinen bättre för naturen tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Evolution
1 627 Inlägg
20 februari 2008
jag tänker nog köra på en 50/50 blandning sen tror jag

Fäll ner pungen och landa

15 Inlägg
20 februari 2008
Waho skrev:
Om man räknar ihop allt besvär som man gör för att odla och framställa etanolen så är bensinen bättre för naturen tongue

Det är just de som man kommit fram till.. Om man tog i beaktning alla maskiner som behövs vid framställning av etanol och de faktum att de släpper ut med koldioxid än bensin. enda anledningen till att de klassas som miljöbränsle är att de räknar omvänt på nåt sätt att växterna som de gör etanol av "förbrukar" lite koldioxid..

I det stora hela så är bensinbilar med katalysator renare än vad en etanolbil är. och de renaste av dem alla är dieselbilar med partikelfilter.

482 Inlägg
20 februari 2008
Stefan_79 skrev:
Waho skrev:

Det är just de som man kommit fram till.. Om man tog i beaktning alla maskiner som behövs vid framställning av etanol och de faktum att de släpper ut med koldioxid än bensin. enda anledningen till att de klassas som miljöbränsle är att de räknar omvänt på nåt sätt att växterna som de gör etanol av "förbrukar" lite koldioxid..

I det stora hela så är bensinbilar med katalysator renare än vad en etanolbil är. och de renaste av dem alla är dieselbilar med partikelfilter.

Det är etanolen i världen ni pratar om. Den som produceras i sverige är fortfarande renare än bensin

just real power
no turbo shit

15 Inlägg
20 februari 2008
snackcalahan skrev:
Stefan_79 skrev:
Waho skrev:

Det är etanolen i världen ni pratar om. Den som produceras i sverige är fortfarande renare än bensin

Ja och hur långt räcker den idag tror du??

5 089 Inlägg
20 februari 2008
kopierat från etanol.nu

"Det är INTE olagligt att konvertera till etanoldrift
Det finns inga lagar som reglerar vad man får tanka eller hur man som brukare får bygga om sin bil. Den lagparagraf som berör detta närmast (från Lag 2001:1080) anger bara att utsläppen inte får försämras:

6 § Den som äger ett motorfordon är skyldig att underhålla och sköta fordonet på ett sådant sätt att de för fordonet gällande gränsvärdena för utsläpp inte överskrids under brukandet av fordonet.

Gör du en korrekt konvertering eller blandtankar inom bilens korrigeringsmarginaler är du alltså på den säkra sidan. Om din bil blir miljöfarligare än med bensin kan du fällas för miljöbrott, kontrollera att lambda = 1.00 även under belastning så är risken minimal.

I miljöbalken står det att vi ska välja det minst miljöskadliga alternativet så egentligen är det att tanka bensin som är olagligt!"

ska bli spännande och se om besiktingen märker något på min s70-99 när dom besiktar den om dom säger nått om etanolen i ;P

\Lindgren

Sleeper
3 084 Inlägg
20 februari 2008
Att etanol var omiljövänligt visste man ju redan då det kom till pb marknaden... tar ju 3 ggr mer att tillverka en liter etanol jämfört med diesel (energi som bla tas av kolkrafteverk i polen!?) sen så görs den ju på grödor vilket leder till ännu mer svält och fattigdom.. Släpper ut mer CO2 än bensin (iaf vad gäller min minimoto etanolkonvertering smile)(dock slutet kretslopp... blabla)
Har man ju suttit och diskuterat lååååångt innan aftonhoran.
Senast redigerat av Sushikocken (20 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
vem bryr sig om ifall de e miljövänligt, de e pengar man vill spara ju

410 Inlägg
20 februari 2008
framställer man etanolen på rätt sätt så blir det mer miljövänligt. Men problemet är att vi redan odlar grödor på all mark som är odlingsbar. Dom ända markerna som finns kvar är marker där det idag finns regnskogar. När man skövlar regnskogar så släpper man ut koldioxid som har bundits under miljoner år och kommer ta miljoner år igen för att åter bindas i en regnskog. Så problemet är att vi skövlar regnskog för att ge plats åt etanolproduktion det är därför det blir ett nettotillskott av koldioxid. Hade vi istället bytt ut mark i europa till etanolproduktion hade vi haft nettovinst men då hade vi fått matbrist. Så etanol som det är i dagsläget är inte hållbart eller ens bättre än fosilla bränslen.

Sleeper
3 084 Inlägg
20 februari 2008
Nä man får vänta tills de får riktigt hållbara elbilar... då kommer det hända grejer och man kommer få ett jävla vrid smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök