3897
Sök

hört 1000 olika saker på sportluftilter/öppetfilter till S40!

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#21
BMWKimmo skrev:
Man oljar in ett filter för att dom ska oljas in. För det första får du in massa damm/smutpartiklar om du inte gör det och sedan kommer fitret att torka upp och vittra sönder.

aha okej...ja det låter ju rätt så logiskt smile

Volvo S40 2,0T

2 751 Inlägg
11 mars 2008
#22
är det verkligen så nödvändigt att sätta på filtret ifall det nu kan skada motorn... Filtret gör inte under precis..

Who Djaa bless no man curse

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#23
n0b0dy_ skrev:
är det verkligen så nödvändigt att sätta på filtret ifall det nu kan skada motorn... Filtret gör inte under precis..

nja det vet ju ingen om det är varesig bra eller dåligt verkar det som

Volvo S40 2,0T

509 Inlägg
11 mars 2008
#24
Om du tvunget ska ha sportfilter så köp ett som du lägger i boxen.
Jag hade öppet på min innan men jag bytte till ett sånt man lägger i boxen, gick mycke bättre då.
Så kan man ju göra ett hål i undersidan på boxen där du monterar en slang som du sedan drar fram i fronten så får du mycket kallare luft.. Lycka till..

18 Inlägg
11 mars 2008
#25
Jag kör med BSR's optiflowkit som består av ett öppet JR filter och en avskärmningsplåt så man slipper en massa varmluft.
funkar väldigt bra tycker jag!

vissa faller för grupptryck....Jag faller för laddtryck!

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#26
Thiger_84 skrev:
Om du tvunget ska ha sportfilter så köp ett som du lägger i boxen.
Jag hade öppet på min innan men jag bytte till ett sånt man lägger i boxen, gick mycke bättre då.
Så kan man ju göra ett hål i undersidan på boxen där du monterar en slang som du sedan drar fram i fronten så får du mycket kallare luft.. Lycka till..

ja det låter ju inte så tokigt..vet du vart man kan köpa ett sådant filter nån stans? köpte mitt kn filter på mekomomen

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#27
absolutrobban skrev:
ja det låter ju inte så tokigt..vet du vart man kan köpa ett sådant filter nån stans? köpte mitt kn filter på mekomomen

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/galleri/airbox/

Har min moddade luftburk inkl K&N insatsfilter över, har bromsat 286hk med denna monterad.   1000kr så kan jag bjuda på frakten.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#28
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
ja det låter ju inte så tokigt..vet du vart man kan köpa ett sådant filter nån stans? köpte mitt kn filter på mekomomen

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/galleri/airbox/

Har min moddade luftburk inkl K&N insatsfilter över, har bromsat 286hk med denna monterad.   1000kr så kan jag bjuda på frakten.  smile

hehe nej tack ändå om jag ska göra det så vill jag nog göra det själv..det är lite roligare och göra saker själv på bilen smile

Volvo S40 2,0T

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#29
Jag har en fundering om det skulla kunna fungerar och det är att om man liksom skärmar in det öppnaluftfiltret..tänk er som att man har en vanlig avskärmning men på nått viss tongue så bygger man inte det öppna luftfiltret och lägger en plexiglassskiva ovanpå och att det fortfarnade syns och sedan drar man en slang så att det får kallluft och man fortfarande kan behålla "pysljudet" det tåls ju och funderar på om det skulle fungerar och dom det skulle bli snyggt? vad vet ja det kanske blir jätte bra eller så ser det för jävligt ut?

Volvo S40 2,0T

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 mars 2008
#30
absolutrobban skrev:
Har även hört att det kan bli turbulens om man har ett öppet sportluftfilter och detta kan också ställa till problem med lmm kanske inte att det går sönder men det blir felmätningar..

nej...kolla din lmm du har nät både framför och efter LMM som ger rakt flöde igenom huset..


Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#31
MeloveGolf skrev:
absolutrobban skrev:
Har även hört att det kan bli turbulens om man har ett öppet sportluftfilter och detta kan också ställa till problem med lmm kanske inte att det går sönder men det blir felmätningar..

nej...kolla din lmm du har nät både framför och efter LMM som ger rakt flöde igenom huset..

hm okej..så det kan inte bli det alltså. okej

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#32
absolutrobban skrev:
..tänk er som att man har en vanlig avskärmning men på nått viss tongue så bygger man inte det öppna luftfiltret och lägger en plexiglassskiva ovanpå och att det fortfarnade syns och sedan drar man en slang så att det får kallluft

Inte för att va sån, men jag har redan tänkt så långt wink


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/22_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/23_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/25_henke.jpg

4" luftslang ner till turbon.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/31_henke.jpg

(Locket ej monterat än)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/33_henke.jpg


Bara att sno ideér för den som är sugen smile
Senast redigerat av torpis (11 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#33
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
..tänk er som att man har en vanlig avskärmning men på nått viss tongue så bygger man inte det öppna luftfiltret och lägger en plexiglassskiva ovanpå och att det fortfarnade syns och sedan drar man en slang så att det får kallluft

Inte för att va sån, men jag har redan tänkt så långt wink


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/22_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/23_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/25_henke.jpg

4" luftslang ner till turbon.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/31_henke.jpg

(Locket ej monterat än)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/33_henke.jpg


Bara att sno ideér för den som är sugen smile

aha okej big_smile hehe man måste ju funderar lite ibland elller hur? tongue hehe..ligger det ett plexiglas lock öven den där?

Volvo S40 2,0T

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 mars 2008
#34
Jag måste bara låna tråden lite och fråga..ni som slänger på "öppet" luftfilter på era bilar och enbart har chippat eller annat avgassytem ....går era bilar så himla möe bättre av de ? lär er istället å serva eran bil å byta orginal filtret innan de är täppt så löser du andra problem också...man märker inte skillnad mellan effekten...du får e sportigare ljud...kanske lite turbovissel och inget annan märkbart förutom inbildning av att bilen går bättre pga av tidigare nämda orsaker.. ett filter i orginalboxen e nog alltid bäst...även vid trimning om man tar upp orginal kanalerna inn som oftast förser boxen med kallluft.


Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#35
Xuri skrev:
Jag måste bara låna tråden lite och fråga..ni som slänger på "öppet" luftfilter på era bilar och enbart har chippat eller annat avgassytem ....går era bilar så himla möe bättre av de ? lär er istället å serva eran bil å byta orginal filtret innan de är täppt så löser du andra problem också...man märker inte skillnad mellan effekten...du får e sportigare ljud...kanske lite turbovissel och inget annan märkbart förutom inbildning av att bilen går bättre pga av tidigare nämda orsaker.. ett filter i orginalboxen e nog alltid bäst...även vid trimning om man tar upp orginal kanalerna inn som oftast förser boxen med kallluft.

ja men som alla andra gör så vill man väl både att bilen ska låta fränt och gå som ett skollat ollon eller? så äre väl med alla pojkar tongue hehe det tycker då jag iaf..bilen ska låta fränt och gå som fan..

Volvo S40 2,0T

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#36
absolutrobban skrev:
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
..tänk er som att man har en vanlig avskärmning men på nått viss tongue så bygger man inte det öppna luftfiltret och lägger en plexiglassskiva ovanpå och att det fortfarnade syns och sedan drar man en slang så att det får kallluft

Inte för att va sån, men jag har redan tänkt så långt wink


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/22_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/23_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/25_henke.jpg

4" luftslang ner till turbon.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/31_henke.jpg

(Locket ej monterat än)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/33_henke.jpg


Bara att sno ideér för den som är sugen smile

aha okej big_smile hehe man måste ju funderar lite ibland elller hur? tongue hehe..ligger det ett plexiglas lock öven den där?

jo föresten undrar bara hur det funkar med det du har byggt? vart det bra? skulle gärna se nån bild under huven också hur det ser ut när det är färdigt smile

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#37
absolutrobban skrev:
jo föresten undrar bara hur det funkar med det du har byggt? vart det bra?

Det funkar toppen, sugen enbart in kall luft från ena dimljushålet.  Med detta så har jag givit motorn det bästa som går. dvs stora fria luftvägar och kall luft.

Samma princip som originalluftburken jag visade tidigare, fast denna levererar luft för mer effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2008
#38
Xuri skrev:
Jag måste bara låna tråden lite och fråga..ni som slänger på "öppet" luftfilter på era bilar och enbart har chippat eller annat avgassytem ....går era bilar så himla möe bättre av de ? lär er istället å serva eran bil å byta orginal filtret innan de är täppt så löser du andra problem också...man märker inte skillnad mellan effekten...du får e sportigare ljud...kanske lite turbovissel och inget annan märkbart förutom inbildning av att bilen går bättre pga av tidigare nämda orsaker.. ett filter i orginalboxen e nog alltid bäst...även vid trimning om man tar upp orginal kanalerna inn som oftast förser boxen med kallluft.

exakt, upp till 330hk (eller vad en 19T nu kan tänkas ge) så funkar originalburken helt okej, sen behövs grövre anslutning mot turbon smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#39
torpis skrev:
absolutrobban skrev:
jo föresten undrar bara hur det funkar med det du har byggt? vart det bra?

Det funkar toppen, sugen enbart in kall luft från ena dimljushålet.  Med detta så har jag givit motorn det bästa som går. dvs stora fria luftvägar och kall luft.

Samma princip som originalluftburken jag visade tidigare, fast denna levererar luft för mer effekt.

ja det låter ju bra de smile

Volvo S40 2,0T

1 079 Inlägg
11 mars 2008
#40
Ett gammalt test om rening på öppna filter jämfört mellan en del stora märken, men Apexi som är ett "torrt" filter verkar klara sig bäst även om detta test kanske inte är rätt sätt att testa.

http://www.mkiv.com/techarticles/filter … index.html

Jag har kört K&N öppet med avskärmning, och nu K&N insatsfilter, bilen känns som den blev piggare iaf när det är sommarvärme med insatsfiltret.
Senast redigerat av Madhouse (11 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök