3820
Sök

laddtrycks problem

20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej, har för ca en månad sedan köpt en ny turbo till min bil. Det är en saab 9000 2,0t -96. Köpte speedparts Steg 1 TB25/28. Men nu vill inte bilen ladda som den ska:S Den laddar precis 1bar nu. Innan hade jag en orginal 2,0:a och den ladda precis 1,5 bar (tills den gick sönder av överbelastning) Så jag undrar bara varför inte min nya turbo vill ladda ca 1,5 bar? Kan det ha med grundladdtrycket att göra? Lr Apc boxen? Tacksam för svar och hjälp.


5 710 Inlägg
25 februari 2008
#2
Hej!

Din bil laddar original 1.0bar.
Byter du turbo kommer din dator inte känna någon skillnad och den kommer fortfarande eftersträva 1.0bar.
För att få högre laddtryck måste styrsystemet ha nya förutsättningar d.v.s "chippas".

MVH Jonas
..............

550 Inlägg
25 februari 2008
#3
Man måste mappa om bilen om man byter snurra. Olika snurror har olika spec.


20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#4
okej, men bilen är redan chippad.. så det kan inte va problemet. Så om det kan va ngt annat fel som tex APC boxen? lr om det har med grundladdtrycket att göra.. det ligger på runt -0,7:S vilket jag tror är fel. Det ska väll ligga på runt -0,4


263 Inlägg
25 februari 2008
#5
olika turbos har olika spec och därefter måste du ställa din data för att få rätt soppa m.m för att turbon ska ladda mer
jag skulle tippa på att program varan är fel för den turbon
är turbon inte av samma serie som tidigare så är de problemet
alla har olika avgashus storlek m.m

Mvh sani

powered by stetsom

1 019 Inlägg
25 februari 2008
#6
Shitgoose skrev:
okej, men bilen är redan chippad.. så det kan inte va problemet. Så om det kan va ngt annat fel som tex APC boxen? lr om det har med grundladdtrycket att göra.. det ligger på runt -0,7:S vilket jag tror är fel. Det ska väll ligga på runt -0,4

Jag tror du har missuppfattat det här med grundladdtryck. GLT mäts genom att man rycker säkring #5 i handskfacket och kör en fullgasrepa. GLT är det maximala laddtryck du då får. Vanligtvis 0,4 bar.


20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#7
Okej, men då förstår jag lite mer iaf. Men om nu problemet är att program varan är fel, hur ska man då gå till väga? Enligt en kille som jag känner så kan man inte "ställa" in det på en 96:a, omöligt sa han. Så då är ju frågan hur man ska göra?


263 Inlägg
25 februari 2008
#8
Shitgoose skrev:
Okej, men då förstår jag lite mer iaf. Men om nu problemet är att program varan är fel, hur ska man då gå till väga? Enligt en kille som jag känner så kan man inte "ställa" in det på en 96:a, omöligt sa han. Så då är ju frågan hur man ska göra?

vet du vad skriv ett pm till mig så skickar jag dig mitt nummer så ska jag fixa det till dig känner en annan här i eslöv som fixat på en 9000 så de fixar vi ska du se!'

/sani

powered by stetsom

5 710 Inlägg
26 februari 2008
#9
I en motor måste man hela tiden anpassa mjukvaran med hårdvaran och vise versa, går att jämföra med datorer.
Har du ett avancerat spel kan du stoppa i det i spelaren MEN för att det skall fungera måste du ha rätt minneskapacitet, rätt ljudkort ,rätt grafikkort mm.
Samma på en bil....skall du stoppa i ett avancerat spel (chipp/programvara) måste du ha hårdvara såsom turbo, spridare ,IC som klarara av att leverera.
Sedan kan man vända på det......bara för man har ett bra grafikkort osv osv får ju inte spelet på skivan bättre grafik för det.....

Harmoni....byter du turbo måste du anpassa programvaran.....byter du programvaran måste du byta hårdvaran.


Vilken programvara (chipp) har du i nu?
Och jo.....det går att ändra wink

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#10
har kollat upp programvaran nu, var ett BSR 235HK. Ringde till dom och fråga om dom hade någon bättre programvara, men det hade dom inte hmm Så får väll höra med speedparts ifall dom har.


20 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#11
Enligt speedparts tekniker ska min bil ladda som den gör? yikes Om jag pillade mer så va risken att min motor gick sönder sa dom.



Sök