3443
Sök

blästra fälgar..

Diamond
540 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Hej..

Har köpt in 18" som ska lackas om.

Hur går jag tillväga för att ta bort den gamla färgen?   

Ge så mycket tips som möjligt, då jag vill göra detta själv.

I'm Rick James Bitch!

kevlar_soul
5 mars 2008
Be någon blästra dem?

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
5 mars 2008
skall du blästra dom så måste u he att väldigt fint blästermedel ex glasblästring...!!
aluminium är så mjukt så det blir lätt porer i materialet...!!
är nog billigast å lättst å lämna ifrån sig jobbet....!! du kan säkert få nånatt göra det för ett par hundringar..!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

saabtok
1 306 Inlägg
5 mars 2008
Kolla  upp nån firma som  gör allt åt dig blästrar och pulverlackerar......bästa resultat , men räkna med en 2000:-  för állt jobb

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Diamond
540 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Greatsnyggo skrev:
Kolla  upp nån firma som  gör allt åt dig blästrar och pulverlackerar......bästa resultat , men räkna med en 2000:-  för állt jobb

Har redan en kille som lackar dem gratis...  Måste bara få bort den gamla färgen ena..

I'm Rick James Bitch!

Diamond
540 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
ingen som kanske vet nåt företag i göteborg som blästrar billigt?

I'm Rick James Bitch!

43 Inlägg
17 mars 2008
Du kan andvända dig av Färgborttagningsmedel som du låter verka under ett dygn och sedan bara spola av fälgarna med högtryck.

Antingen kan du tex. köpa Biltemas färgborttagningsmedel som funkar bra, iallafall när jag testade. http://www.biltema.se/products/product. … emId=99232

Eller så kan du blanda dig ett eget, ta Kaustiksoda, tapetlim och lite vatten och blanda till en smet. Pensla sen på och låt verka.

Båda alternativen funkar rätt bra.

Mer tips om färgborttagning: http://www.farg-kvalitet.com/4steps/ext … oveold.htm
Senast redigerat av rob88 (17 mars 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

Diamond
540 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
men får det verkligen bort den gamla färgen lr?  har hittat en som blästrar för 700kr.. så funderar på att lämna den till honom..

Men får testa detta först, så får vi se vad som händer..... 

Eller nån annan som har nåt bra tips?

I'm Rick James Bitch!

43 Inlägg
18 mars 2008
Jag fick bort min färg iallfall på mina aluminiumfälgar,värt att testa iallfall. Både med Biltemas egna och den hemmagjorda versionen med Kaustiksoda, tänk bara på att Kaustiksoda = Natriumhydroxid vilket när det blandas med vätska blir lut vilket är mycket frätande och man kan få svåra frätskador på huden, ett tips är därför att andvända handskar och skyddsglasögon (inte gött o få i ögonen när de skvätter kan ja lova) ifall du andvänder den hemmagjordaversionen. Tänk på att inte ha för brottom, desstu hårdare färgen sitter desstu längre måste de värka. Låt de gärna värka minst ett par timmar och gärna upp till ett dygn. Spola bort med högtryck. Kvarvarande färg behandlas på samma sätt till allt är borta.
Senast redigerat av rob88 (18 mars 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

945 Inlägg
18 mars 2008
kolla mina till mustangen, finns en bild på dom när dom är nyblästrade
Obs! Det är bara själva fälgen som är blästrad, inte sargerna eller hubcovern.
Senast redigerat av TTTTT (18 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Sök