3064
Sök

Billån, vad gäller?

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Jag funderar på att ta ett billån på kring 100000 och jag hade i åtanke att läga kring 30-40% kontant. Min fråga gäller huruvida jag måste köpa en bil genom en handlare? I de här prisklasserna går det att tjäna mer pengar på att leta upp rätt privatperson att köpa från plus att handlarna oftast inte har några bilar med minsta stylning.

Och nej tack till alla som säger, köp allt kontant, det är inte det tråden gäller.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
15 juni 2007
Jag ska göra samma sak men köpa av en bilhandlare... Känns tryggare på nåt sätt än att köpa från privatperson.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 juni 2007
Hos handlare gäller samma regler som bank har men säljaren kan vara lite billigare dvs lägre ränta.
Bilar som är till 5 år gamla kan vara som garanti - betalar du inte så tar dom bilen via kronofogden.
OBS! Köp inte hos vilken bilhandlare som helst - vissa har inte kredit... Nånting det hette...
Du kan gå till t.ex. Volvo handlare o låtas att du vill köpa en bil så frågar du om deras avbetalnings system så kan dom förklara det bättre.
Vill inte handlaren förklara deras avbetalnings system så vill dom inte heller sälja bil - så kan man tolka det.

202 Inlägg
16 juni 2007
Tar man ett "Billån" på banken så är ju bilen oftast säkerhet för lånet och då måste du betala tillbaks lånet ( lösa ut det ) den dagen du säljer bilen.

Man kan också ta ett vanligt medlemslån genom sitt fackförbund. Upp till 150.000 har jag för mig men då är inte bilen säkerhet och du kan sälja eller byta den precis som du vill om du tröttnar en dag.

Man nog att våga köra en tjejbil :)

15 Inlägg
25 mars 2008
Jag hade tittat på Mymoney, de erbjder test och garanti om man köper bilen av en privatperson. Då slipper man vara orolig för skicket på bilen när man rullar därifrån.

Kan vara ett alternativ om man inte vill gynna bankerna.

15 Inlägg
26 mars 2008
Pitzon skrev:
Tar man ett "Billån" på banken så är ju bilen oftast säkerhet för lånet och då måste du betala tillbaks lånet ( lösa ut det ) den dagen du säljer bilen.

Man kan också ta ett vanligt medlemslån genom sitt fackförbund. Upp till 150.000 har jag för mig men då är inte bilen säkerhet och du kan sälja eller byta den precis som du vill om du tröttnar en dag.

De flesta banker har inte denna möjligheten om man vill köpa bil av en privatperson och inte hos en bilhandlare. De "billån" som de erbjuder är blanco lån med högre ränta än om man hade fått ett "riktigt" billån genom en bilhandlare.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 mars 2008
Kan bara säga att när jag kollade finansiering så slutade summan på bilfirmans dolda avgifter på mkt mer än bankens medlemslån, jag tog inte medlemsbillån utan ett vanligt medlemslån, så bilen är inte säkerhet och jag hade då kunnat köpa bilen privat eller hos firma, banken didn't give a shit så att säga.
Så de sortens lån kan du ta om du vill köpa av privatperson.
Läs mer om kraven för medlemslån på Swedbanks hemsida. Måste varit fackmedlem i minst 6 månader osv.

15 Inlägg
26 mars 2008
Mortalis skrev:
Kan bara säga att när jag kollade finansiering så slutade summan på bilfirmans dolda avgifter på mkt mer än bankens medlemslån, jag tog inte medlemsbillån utan ett vanligt medlemslån, så bilen är inte säkerhet och jag hade då kunnat köpa bilen privat eller hos firma, banken didn't give a shit så att säga.
Så de sortens lån kan du ta om du vill köpa av privatperson.
Läs mer om kraven för medlemslån på Swedbanks hemsida. Måste varit fackmedlem i minst 6 månader osv.

För oss som inte är med i facket då?

Följer avbetalningen på ditt medlemslån bilens värdeminskning?

9 108 Inlägg
26 mars 2008
Flubbs skrev:
För oss som inte är med i facket då?

Följer avbetalningen på ditt medlemslån bilens värdeminskning?

Då kan du inte ta medlemslån helt enkelt utan andra lån med oftast dyrare ränta.
Medlemsbillån är dessutom mycket lägre ränta på än det vanliga medlemslånet, men då får inte bilen vara ett visst antal år gammal osv.
Om det följer bilens värdeminskning beror helt på hur mycket du betalar i månaden wink Det får du i princip välja helt själv. Sedan har dom inget maxtak på 150k längre utan man får tydligen låna i princip hur mycket som helst så länge banken anser att man kan betala tillbaka.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 mars 2008
Betalar av fortare än bilen minskar i värde ja, men det beror ju på att ja har en bil som inte minskar så mkt i värde som andra modeller kan göra.
Man har ett minsta belopp man ska betala, det är ett lån som börjar högt i månaden och sen minskar allteftersom. Början av lånet betalas typ all ränta. Sen bara amortering.
Kan betala hur mkt extra som helst i månaden utan att de blir griniga.

15 Inlägg
26 mars 2008
Då vill det till att alla som ska ha ett lån vet hur mycket bilen kommer minska i värde samt att man tar i lite extra när man ska ammortera.
Banken bryr sig inte om du betalar in mer än du ska, det tycker de bara är bra. Vänta tills man börjar betala in mindre än man ska.tongue

Skulle vara mycket tråkigt om man säljer bilen och har mer kvar att betala på sitt lån än man fick för bilen...

Sök