3510
Sök

K-kam till en B230f Mer effekt??

11 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag undrar om en K-kam får lite mer fart i min 240 som har en B230f med 530 topp??

Mvh/Andreas


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2008
#2
K/H-kam brukar ge rätt bra fart ja....lite högre soppatryck också så får du nog ett par hästar och lite roligare karaktär


The one and only
1 091 Inlägg
22 mars 2008
#3
Klart märkbar förändring kommer det o bli. Du kommer nog inte bli besviken, jag bytte till Akam i min F motor och bara det gjorde stor förändring i karaktär. Det går att dra mycket längre upp i varv utan att den känns tvärdöd smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 mars 2008
#4
V kam körde jag på, men kommer inte ihåg ifall jag märkte nån skillnad...


124 Inlägg
22 mars 2008
#5
jag har k-kam i min.. den har jävligt bra botten vrid, stark och pigg på låga varv.. men är som vanligt vid högre varv.. för att få de piggare krävs större ingrepp på topp osv

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 mars 2008
#6
Som sagt, du kan inte få ut mer effekt av en annan kam, bara flytta registret...


One Man Clan
4 287 Inlägg
23 mars 2008
#7
Xoff skrev:
Som sagt, du kan inte få ut mer effekt av en annan kam, bara flytta registret...

kan man inte få ut mer effekt av en kam ? varför inte de? beskriv för mig varför inte de är möjligt

blir de nån effekt ökning om man byter från tex M-kam till K-kam ?


The one and only
1 091 Inlägg
23 mars 2008
#8
Jo man kan få mer effekt med en annan kam men oftast på bekostnad av vridet. Fyllnadsgraden är ungefär den samma så det bli plus minus noll i slutänden smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 mars 2008
#9
Volvo Knugen skrev:
Jo man kan få mer effekt med en annan kam men oftast på bekostnad av vridet. Fyllnadsgraden är ungefär den samma så det bli plus minus noll i slutänden smile

jo men i en sugmotor brukar man inte jaga vrid direkt...man jagar häst och får till följd någon nm mer eller så typ  de var de jag ville komma till


11 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#10
Tack så mycke för alla svar! smile

Mvh Andreas


9 Inlägg
26 mars 2008
#11
Har kört med K,VX3,M,A men inte känt någon skillnad. så sorry grabben


huh?
10 427 Inlägg
26 mars 2008
#12
Man märker ju tydlig skillnad mellan B230F & B230E till 740 som exempel.
Visst, det är olika insprutning & tändningsystem och kat/ejkat.

Men skiljer ju ändå ~20hk mellan motorerna.

Volvos trimsats till B230F fick man ju ut ungefär ~20hk av.
Det var ju VX-kamaxel & det finare topplocket (vad det nu har för beteckning).
Sitter ju original i 240 Classic 92 & 93, B230FX tror jag den hette.


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 mars 2008
#13
245 med B230F  98oktan bränsle, K-kam.

uppmätte 125km/h i slutfart på 402meter med G-tech, detta är samma som S40 1.8GDI med 125hk, dvs med 245:ans bakhjusdrift som ger mer förluster så ger motorn mer än 125hk. förmodligen 135?

bilen vart piggare och mer varvvillig med K-kam iaf.  en god investering på 500kr smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök