3335
Sök

Celica 00+ Turbo?

132 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Har lite funderingar över celica årsmodell 2000+

Vad är skillnaden mellan celica T-Sport och vanlig?

Är det turbo på celica orginal, Annars: vad kostar det att konvertera hos verkstad?

Mvh Jesper

1 661 Inlägg
7 april 2008
#2
Nej, det är ingen turbo i dem. Men T-sporten har en väldigt fin 1.8 liter sugmotor som lämnar 192hk. Inte en aning vad det kostar att överladda. Kompressor är förmodligen billigast.

132 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#3
Ok! .. i karosseri, är dom identiska? Menar om jag vill beställa bodykit så passar den på T-sport och vanliga eller??

Kompressor, hmm ... vad som är billigast spelar ingen roll, kan man ha dumpventil till kompressor tongue? hehe.. nej men jag ville bara veta ett ungefärligt pris.. pengar är inget problem.

Mvh Jesper

9 108 Inlägg
8 april 2008
#4
Om pengar inte är något problem är det alltid lätt att trimma wink Räkna med runt 30.000 för ett kompressorkit som du får montera själv, sedan behövs antagligen bränsletillförseln bättras på också för ett antal tusenlappar. Sedan ska styrsystemet mappas och det kostar runt ~10.000.
Och yes, man kan ha dump till hehe.

Jag har för mig att ESS kompressorkonverterar med garanti till och med, ligger i Norge.
http://www.esstuning.com/default.asp?c=company

Dom verkade bara ha med BMW att göra, det var ju synd.
Det bästa är i alla fall att köpa ett färdigt kit till din motor. Ta reda på vad den har för motorbeteckning och googla på supercharger och beteckningen så borde du få fram en del sidor i USA t.ex.
Finns det inget färdigt kit blir det jobbigt om du inte är grym på att tillverka egna insugsadaptrar t.ex.

Turbo blir nog snäppet billigare, men då behöver du även nytt grenrör och så blir det jobbigare att återställa till original vid besiktning osv. För du inser att det inte går att besikta med överladdning antar jag.


5 710 Inlägg
8 april 2008
#5
Eller så hänger man i Toyotas egna kompressormotor.
Finns i Corolla T-sport kompressor och eftersom det är "samme skiten" är den säkert bra att "välta i". smile

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#6
MilleN skrev:
Om pengar inte är något problem är det alltid lätt att trimma wink Räkna med runt 30.000 för ett kompressorkit som du får montera själv, sedan behövs antagligen bränsletillförseln bättras på också för ett antal tusenlappar. Sedan ska styrsystemet mappas och det kostar runt ~10.000.
Och yes, man kan ha dump till hehe.

Jag har för mig att ESS kompressorkonverterar med garanti till och med, ligger i Norge.
http://www.esstuning.com/default.asp?c=company

Dom verkade bara ha med BMW att göra, det var ju synd.
Det bästa är i alla fall att köpa ett färdigt kit till din motor. Ta reda på vad den har för motorbeteckning och googla på supercharger och beteckningen så borde du få fram en del sidor i USA t.ex.
Finns det inget färdigt kit blir det jobbigt om du inte är grym på att tillverka egna insugsadaptrar t.ex.

Turbo blir nog snäppet billigare, men då behöver du även nytt grenrör och så blir det jobbigare att återställa till original vid besiktning osv. För du inser att det inte går att besikta med överladdning antar jag.

Okej! Du säger att det är billigare att sätta på turbo, den första säger tvärtom tongue.. vad kostar det om jag ska ha turbo då?


Varför måste man ta bort turbo innan man besiktar om?

Mvh Jesper

132 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Eller så hänger man i Toyotas egna kompressormotor.
Finns i Corolla T-sport kompressor och eftersom det är "samme skiten" är den säkert bra att "välta i". smile

Låter soft, vart hittar jag denna och vad kostar detta?

Mvh Jesper

132 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#8
Skulle uppskatta om någon kunde besvara denna fråga också:

Är karosserit samma på Celica T-sport och vanliga?

mvh jesper

196 Inlägg
8 april 2008
#9
Det är helt omöjligt att besikta med turbo på en sugmotor då det inte finns några avgasvärden på den motorn. Men som volvo tex har turbo till visa block så går det att konvertera och regbesikta och sedan köra lagligt med turbo.

I ditt fall vet jag inte om motorn som sitter i din finns med nån form av överladdning och då får du göra som mig tongue plocka ur skiten innan besiktning bara big_smile.

Eller så hinkar du i en motor som redan är överladdad och regbesiktar med den.

Min Sierra dubbelturbo Projekttråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=68146

9 108 Inlägg
8 april 2008
#10
toelli skrev:
Okej! Du säger att det är billigare att sätta på turbo, den första säger tvärtom tongue.. vad kostar det om jag ska ha turbo då?


Varför måste man ta bort turbo innan man besiktar om?

Mvh Jesper

Enligt egna erfarenheter och uträkningar skulle det bli billigare med turbo såvida man känner någon som kan hjälpa till att bygga grenrör osv, men det är enligt mig ballare med kompressor. Man får oftast mer hästkrafter per krona med turbo på en vanlig motor, men det är mycket smaksak, vissa vill ha laddtryck direkt från botten (kompressor) och vissa vill ha mer toppeffekt (turbo).

Det är såklart olagligt att sätta i turbo (eller kompressor) hur som helst på en bil som inte är byggd för det. Efter årsmodell -98 får man knappt sätta på ett öppet luftfilter. Jag är inte så insatt i motorer egentligen men läs dom klistrade trådarna i Motor & Motorstyrning-forumet här på garaget för mer kött på benen.

Ska du lämna in bilen kostar det nog lika mycket i slutändan vilket alternativ man än väljer då det är mer mekaniskt arbete att sätta i turbo (om det finns kompressorkit för din motor vill säga), man får nog räkna med runt 70.000:- mappat och klart, men det är en siffra tagen ur luften, kan vara både mer eller mindre beroende på hur mycket arbete det blir.



Sök