3185
Sök

Volvo 855 gle -93 Problem

3 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Hej

har ett problem jag hoppas kunna få lite hjälp med att lösa.

var å besiktade bilen idag. å jag hade för höga värden. så här ser det ut på pappret

1. CO-halt tomgång, för hög.
2. HC-halt tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

värdena var

CO 2,6 (0,5)                    HC 300 (100)
CO 2500   0,6 (0,3)           LAMBDA 0,95 (0,96-1,04)

bestiktnings mannen tyckte bilen var för slö för att vara en volvo 855 gle. tyckte det verkade som bilen tar för mycket bensin å för lite luft.

har själv märkt att den dricker ovanligt mycket. dricker närmare 1,8 liter milen.
det är en automat låda så den ska ju dricka lite mer. men inte så mycket mer.....eller hur.

är det någon som har en ide om vad felet kan vara.

kollade luft filtret innan. men det är så gott som rent. trodde det kanske kunde vara igen korkat.

har bokat in mig på en felsökning på VOLVO. men skulle helsta vilja slippa att åka till dom.

vore välldigt tacksam för hjälp.

MVH/ Andreas

3 Inlägg
25 mars 2008
för att få ner co värdena, säger ja bara en sak. K-sprit.. funkar alltid.. men nåt är ju fel på din bil. så mycket ska inte en sån bil dricka. låter som en fel ställd insprutare eller spridare..

97 Inlägg
26 mars 2008
Tjenare! jag har exakt likadant fel som dig. fast min drar inte så mycket. jag har iaf en trimmad 850 T5 som jag fick nerslag på besiktningen med. Det du kan göra är att du kollar om Lambdasonden arbetar som den ska. det går att mäta sig till. Sen kan du tanka 98 oktan och hälla i lite ren Etanol eller nån flaska K-sprit. Då ska du se att värderna blir bättre. För om Lambdasonden är dålig så får motorn helt fel information och skickar då på mer bränsle.

MVH Johan

2 Inlägg
8 april 2008
gå in på http://www.kentj.st/ där finns en del tipps om man får för höga CO värden.

Sök