3069
Sök

Katalysatorkrav/Domstolsbeslut...

39 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Undrar om nån VET vad som gjorde att reglerna för katalysatorkrav ändrades?
Dvs. att man kunde regga importbilar i Sverige som är tillverkade fram tom 1992-12-31 utan kat och få dom under följande paragraf,

T31SE ANGES FÖR BILAR AV ÅRSMODELL 1989-1992 SOM TIDIGARE REGISTRERATS
OCH TAGITS I BRUK I ANNAT LAND INOM EES OCH SOM INTE HAR
REGLERAT TREVÄGSKATALYSATORSYSTEM.

Har ett svagt minne av att det var en Ferrari f40 -89 som inte gick att regga i Sverige pga. avsaknad av katalysator som gjorde att det prövades i EG domstolen, bilägaren vann målet och reglerna ändrades.

Jag har sökt runt på detta men kan inte hitta på nått sad...
Är det nån som vet om/var man kan söka i rättsfall eller rent av vet exakt vad som gjorde att ändringen infördes vore det guld...
Senast redigerat av Schwerre (1 april 2008)

3 Inlägg
4 april 2008
Det är min bror som äger just den F40:n just nu. Jag kan inte svara på vad anledning var att reglerna ändrades. Tyvärr är detta domstolsbeslut inget prejukat utan man måste driva en ny process om man vill ha igenom en bil igen utan kat.
I tillägguppgifterna hos vv står det iallafall "FORDONET GODKÄNT MED STÖD AV DOMSTOLSBESLUT Nr:xxxx-xxxx"

Det verkar inte finnas så mycket att läsa om det på nätet...

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
5 april 2008
Aceventura skrev:
Det är min bror som äger just den F40:n just nu. Jag kan inte svara på vad anledning var att reglerna ändrades. Tyvärr är detta domstolsbeslut inget prejukat utan man måste driva en ny process om man vill ha igenom en bil igen utan kat.
I tillägguppgifterna hos vv står det iallafall "FORDONET GODKÄNT MED STÖD AV DOMSTOLSBESLUT Nr:xxxx-xxxx"

Offtopic: Du borde få din bror att regga sig på garaget o lägga upp sin F40 här. Känner att jag verkligen behöver en sån bland mina favoriter. :P

Whine whine!

DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2008
Wiki och google är alltid dina vänner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F40

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 april 2008
Aceventura skrev:

Det där var lite fräckt! Delas att din bror äger just den bilen men även att ha ett domstolsbeslut med i regbevis.

Får man fråga trådstartaren varför det är så viktigt att finna info om just den paragrafen?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 Inlägg
12 april 2008
Urkas skrev:
Offtopic: Du borde få din bror att regga sig på garaget o lägga upp sin F40 här. Känner att jag verkligen behöver en sån bland mina favoriter. tongue

Jag ska tjata på honom  *L*  Det finns några bilder på bilen som jag lagt in i galleriet på min profil

Sök