3329
Sök

Saab 9-5 Aero, oljelampa och ett ding dong! :cool:

265 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#1
Jag åkte nyss 10 mil, 5 mil bort, 5 mil hem, aja ni fattar. Hade VÄLDIGT bråttom, så det gick väll ganska fort om man säger så. Över 160, under 200, u get the picure. Undanber moralkakor, jag vet att det är fel men inte därför jag är här.

När jag hade 1 mil kvar hem lät det typ såhär "Ding dong!" och så lös det en varningstriangel och så gick oljelampan igång. Detta varade i ca 2 sek sen försvann det. Kom igen i en rondel, samma sak. Så båda gångerna kom när jag svängde fick jag känslan av. Körde 2 km utan problem, kom en kurva och jag rattade i ganska ordentligt, ding dong samma sak igen, och slocknar efter 2sek. Testade en 4:e gång, samma sak. Så är iaf ganska övertygad om att det kommer när jag svänger så det blir lite tryck.

Vad kan det vara? Pumpen på väg att kasta in handuken eller är Saab så utvecklade att den kan visa för låg oljenivå?

-

1 798 Inlägg
3 september 2007
#2
Kan mycket väl va en varning för låg oljenivå fanns ju på 9000 turbo från 88 ja vet eftersom en kompis hade en sån. Men var de den röda oljelampan som lös för på min omega så lös de en gul oljelampa om nivån var för låg lyser den röda ska man stanna omedelbart o kolla upp på stickan

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

265 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#3
fredde85 skrev:
Kan mycket väl va en varning för låg oljenivå fanns ju på 9000 turbo från 88 ja vet eftersom en kompis hade en sån. Men var de den röda oljelampan som lös för på min omega så lös de en gul oljelampa om nivån var för låg lyser den röda ska man stanna omedelbart o kolla upp på stickan
Lite ironiskt är att jag har ett oljebyte inplanerat ikväll, så får väll se då hur det ser ut. Tycker stickan är konstig på saab, svårt att se. När jag köpte bilen hade den nyss vart inne på service typ, hade kvitto på det dom gjorde. Och bilen har full motorgaranti så är första gången jag en gjorde ett oljdebyte vid nybilsköp. Men jag har hunnit åka ganska långt sen dess så börjar bli dags att byta.

-

32 Inlägg
3 september 2007
#4
tror (och hoppas) det är låg olje nivå har haft samma problem men sen haft i mer olja och då    har det slutat...

134 Inlägg
3 september 2007
#5
Du har antagligen så pass med olja så när du kör rakt fram så är där tillräckligt men så fort du svänger och oljan förflyttar sig i motorn så blir det för lite.

Så var det iaf för mig på min gamla Audi

/t0bias

265 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#6
t0bias skrev:
Du har antagligen så pass med olja så när du kör rakt fram så är där tillräckligt men så fort du svänger och oljan förflyttar sig i motorn så blir det för lite.

Så var det iaf för mig på min gamla Audi
Var ut och provade nu, hällde i en halvliter och det blev bättre. Svängde kraftigt som fan en gång och då plingade det till igen. Hällde i en halvliter till men vågade inte hälla mer, är ju inte bra med för mycet heller. Händer inte ett smack på raksträcka, men vid KRAFTIG sväng (Så pass att man får hålla i sig för att inte åka in i dörren) då lyser det.

Skall tappa ur all olja när jag slutat jobbet ikväll, hur mycket olja skall det gå i en Saab 95.a? Aero,01. Ska goggla nu och se om jag hittar nått men tar tacksamt emot svar iaf.

-

5 710 Inlägg
4 september 2007
#7
9-5 har INTE kontroll av oljenivå.
Lampan som tändes indikerar lågt oljetryck (<0.5bar).
All köra så den börjar lysa även om det bara är några sekunder är iiiiiillla.

Kontrollera att oljenivån är som den skall.
Har du svårt att läsa av sticka så åk in till SAAB och köp den nyare stickan med vit avläsnings"plupp" för någon hundring.

Hur mycket olja som går i vid oljebyte kan du goggla efter i din instruktionsbok wink

Skulle problemet med lampan dyka upp efter oljebytet skulle jag mäta trycket med en riktig mätare.
Att åka runt med lågt tryck kan bli dyyyyyrt.

MVH Jonas
..............

Dr. Turbo
459 Inlägg
4 september 2007
#8
"Felet" är nog mycket enkelt
När man drar i handbromsen så låter det Ding Dong och en röd lampa börjar lysa (tror det var en varningstriangel)
gissar att det är det som hänt
händer för mig varje gång det är vinter och man drar kryckan i kurvorna ^^


658 Inlägg
4 september 2007
#9
I min 9-5 går det i ca 3,8liter. Borde vara snarlikt

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

265 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
9-5 har INTE kontroll av oljenivå.
Lampan som tändes indikerar lågt oljetryck (<0.5bar).
All köra så den börjar lysa även om det bara är några sekunder är iiiiiillla.

Kontrollera att oljenivån är som den skall.
Har du svårt att läsa av sticka så åk in till SAAB och köp den nyare stickan med vit avläsnings"plupp" för någon hundring.

Hur mycket olja som går i vid oljebyte kan du goggla efter i din instruktionsbok wink

Skulle problemet med lampan dyka upp efter oljebytet skulle jag mäta trycket med en riktig mätare.
Att åka runt med lågt tryck kan bli dyyyyyrt.
Jo de kan bli dyrt, så man är ju lite nervös :S. Efter en liter oljepåfyllning så är iaf problemet borta. Men ska byta olja för att vara på säkra sidan, blev ingen tid över igår och jobbar nu men imorgon kommer jag byta både olja och filter. Bilen har gått 14200 mil och är i stort sett fullservad, kvitton på alla servicar. Och den blåröker inte heller. Hoppas på att det enbart var lite olja som orsakade det. Blivit mycket åka i sommar så kan ha gått åt en del, bla gotland tur/retur (80 mil, stekhett ute).

Just nu har jag en olja i som är från 0-?, kan vart 40. dyrt as iaf big_smile. Men en bilfirma i stan sa att det räcker med 5-? 40?. Duger det elller skall jag ha 0 igen?

Tack för alla visade intressen, kul när man får hjälp.

-

2 164 Inlägg
4 september 2007
#11
stukastini skrev:
jonTe skrev:
9-5 har INTE kontroll av oljenivå.
Lampan som tändes indikerar lågt oljetryck (<0.5bar).
All köra så den börjar lysa även om det bara är några sekunder är iiiiiillla.

Kontrollera att oljenivån är som den skall.
Har du svårt att läsa av sticka så åk in till SAAB och köp den nyare stickan med vit avläsnings"plupp" för någon hundring.

Hur mycket olja som går i vid oljebyte kan du goggla efter i din instruktionsbok wink

Skulle problemet med lampan dyka upp efter oljebytet skulle jag mäta trycket med en riktig mätare.
Att åka runt med lågt tryck kan bli dyyyyyrt.
Jo de kan bli dyrt, så man är ju lite nervös :S. Efter en liter oljepåfyllning så är iaf problemet borta. Men ska byta olja för att vara på säkra sidan, blev ingen tid över igår och jobbar nu men imorgon kommer jag byta både olja och filter. Bilen har gått 14200 mil och är i stort sett fullservad, kvitton på alla servicar. Och den blåröker inte heller. Hoppas på att det enbart var lite olja som orsakade det. Blivit mycket åka i sommar så kan ha gått åt en del, bla gotland tur/retur (80 mil, stekhett ute).

Just nu har jag en olja i som är från 0-?, kan vart 40. dyrt as iaf big_smile. Men en bilfirma i stan sa att det räcker med 5-? 40?. Duger det elller skall jag ha 0 igen?

Tack för alla visade intressen, kul när man får hjälp.
Du ska köra med samma olja om du har nu (märke och kvalite) sen om de är 5W-40 spelar ine så stor roll.

MVH

F


9 108 Inlägg
4 september 2007
#12
Om du har sådana problem att läsa av oljenivån så köp antingen en sådan sticka som Jonte tipsade om, eller glasögon.


51 Inlägg
4 september 2007
#13
Som många redan sagt, för lite olja i motorn, fyll upp och ge f_n i att åka runt å "testa"... Lampan lyser när trycket blir lågt, min lampa blinkade till 1 gång när jag låg och pressade lite och hej då men det motorn, en vanlig sketen 140 hästars 5:a... Började knacka i nått lager, bytte hela motorn efter det... wink

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D

2 164 Inlägg
4 september 2007
#14
Motorerna är inte så känsliga i en saab motor men de är inte bra att köra så att oljetrycket blir för lågt.
Har för mig de är 4 liter man ska fylla på i en saab motor när man byter olja.
Men ha vid max om man kör hårt så par de på motorn men överfyll INTE.

MVH

F


2 Inlägg
5 september 2007
#15
de plinga bara i kurva eller vid gupp antar jag.. du kanske inte har super mycke olja i motorn. så när de guppar till suger pumpen luft å säger att de e tomt.. fyll på:P


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
5 september 2007
#16
bara att fylla på olja de så löser man de:Dexakt så var de i 9-5an med och de va att de var för lite olja i de...

hellre pallbocks kung än trailer queen

5 710 Inlägg
5 september 2007
#17
Fredrik-79 skrev:
Du ska köra med samma olja om du har nu (märke och kvalite) sen om de är 5W-40 spelar ine så stor roll.
Jag skulle säga lite annorlunda.
Man skall köra med rätt kvalitet och rätt viskositet (siffrorna), märket spelar mindre roll.

>>stukastini, vilken olja du skall ha och ett par alternativ finns i den där boken jag nämde tidigare. Läs den.....det står mycket bra där i wink
Jag kan det inte i huvudet.

>>Fredrik-79, motorerna i 9-5 gaaanska känsliga och just i sådanan här fall med lågt/inget oljetryck är ALLA motorer oavsett märke känsliga.

MVH Jonas
..............

Kung
191 Inlägg
15 april 2008
#18
Även detta en ganska gammal tråd men passade in på mitt "problem"

Jag har en 9-5 Aero jag med fast -00 och tänkte på det med oljetryck, vad ska det ligga mellan?
Tänkte jag skulle skaffa mig oljetrycksmätare och hålla lite koll på det, samt oljetemp..
ska byta olja nu alldeles strax så då kan jag passa på att montera dessa smile

/AN



Sök