3481
Sök

Trimma en supra

272 Inlägg
30 september 2005
#21
Sharky skrev:
Fanken, och jag som inte skall chatta i trådar - nu kommer Chrizz att skjuta mig....

Nåja, Supramannen och Gotlänningen är försäljare, inte mekaniker. När det kommer till att svetsa burar , bygga bränslesystem, svetsa avgassystem mm så låter dom TTR Jompa i vårat garage göra sånt.

/Göran

Svetsa bur vore ju en fördel om man fick till det rätt så de va nog därför dom har tagit hjälp av det smile Dom säger ju alltid tack till TTR Jompa också.. Du glömmer nog att dom har  byggt ihop ett antal motorer osv själva, så deras tummar är nog inte så speciellt centralmonterade big_smile

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

10 287 Inlägg
30 september 2005
#22
Nu ska vi se....hmmm...sommaren 2002. Då stod Supramannens första (?) Supra nere i vårat garage i Sumpan. För motorrenovering. TTR Stefan och Roger Skrifvars lärde ut tricken.

Och jo, dom har rätt så centralmonterade tummar, precis som jag, dvs relativt sett dom andra i vårat garage.

Whatever, världen behöver försäljare också.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

BTC RACING
114 Inlägg
18 oktober 2005
#23
IceRman skrev:
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.

Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

MVH Daniel

Du behöver inte en FuelCutDefencer när du kör med en Lexus AFM, den flyttar ju FCn....

MVH: Nalle
Senast redigerat av Nalle-74 (18 oktober 2005)

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

BTC RACING
114 Inlägg
18 oktober 2005
#24
BoostLogic skrev:
IceRman skrev:
Man kan kan trimma en supra på rätt sätt eller på fel sätt.

300hk i en supra är ungafär som att ta bort strypningen på en moppe.
Supran är gjord att ha mer än 300hk orginal men var tvungen strypas på flera sätt för att klara avgaskraven.

Vill man ha runt 300-350hk så ska man göra följande:
Bättre luft filter
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.
Nya spridare 550cc
Grövre avgassytem
Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

Men akta dig för toppackningen på suprorna.
Byt gärna till en av stål ex HKS +ARP bultar
Fast då ska man kunna göra det själv för annars kostar det blod.
Tror jag kollade upp det på Toyota och det skulle gå på ca 30.000:-
Så jag gjorde det själv, men inget jag rekomenderar för den ovane.

Fråga om något verkar oklart.
Finns massor att skriva men beror på hur seriös man är, och hur mycket man kan skruva.

MVH Daniel

Jag har varken Lexus AFM, större spridare och jag plockar ut 400hk. ARP bult är inte helt nödvändigt då orginal håller ett tag till. Men många byter till arp bult när dom ända har plockat av toppen för en stålpackning.

Sen så ska ni tänka på att det är dp'n och mid-pipen som ska vara stort, då varm luft har större volym än kall luft och luften svalnar rätt så fort under bilen.

Mitt tips till att plocka ut 400-450hk kommer här:
EGR plattor
Öppen vevhusventilation, altnernativt catchtank
Ta bort spjällhus-förvärmningen
Köra på 1 bars ladd med CT-26an
Byta till en värre "kvalitets" dump
Montera en FMIC
Grövre tryckslangar, 2,5" räcker
Stort öppet luftfilter, ju större area på filtret ju mer luft kan passera lättare.
Byta till Lexus AFM eller det dyrare alternativet en piggy back, SMT6.
Värre soppapump
Koppling borde bytas ganska omgående.

Själv ska jag byta till 660cc spridare och en SMT6 då jag kan ta bort LMMen smile Plockar jag väl ut ca 500hk med dom modds jag har.

Orginal tyrbon klarar inte av 400hk kanske 350 MAX.
Sen är ju inte SMT6:an att rekomendera till våra bilar utan då funkar nog Apexi S AFC-II:an bättre.
500hk? är det när spridarna kommer dit eller? för orginal 44 spridarna klarar max av 400hk....

MVH: Nalle

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

70 Inlägg
19 oktober 2005
#25
BoostLogic skrev:
IceRman skrev:
Man kan kan trimma en supra på rätt sätt eller på fel sätt.

300hk i en supra är ungafär som att ta bort strypningen på en moppe.
Supran är gjord att ha mer än 300hk orginal men var tvungen strypas på flera sätt för att klara avgaskraven.

Vill man ha runt 300-350hk så ska man göra följande:
Bättre luft filter
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.
Nya spridare 550cc
Grövre avgassytem
Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

Men akta dig för toppackningen på suprorna.
Byt gärna till en av stål ex HKS +ARP bultar
Fast då ska man kunna göra det själv för annars kostar det blod.
Tror jag kollade upp det på Toyota och det skulle gå på ca 30.000:-
Så jag gjorde det själv, men inget jag rekomenderar för den ovane.

Fråga om något verkar oklart.
Finns massor att skriva men beror på hur seriös man är, och hur mycket man kan skruva.

MVH Daniel

Jag har varken Lexus AFM, större spridare och jag plockar ut 400hk. ARP bult är inte helt nödvändigt då orginal håller ett tag till. Men många byter till arp bult när dom ända har plockat av toppen för en stålpackning.

Sen så ska ni tänka på att det är dp'n och mid-pipen som ska vara stort, då varm luft har större volym än kall luft och luften svalnar rätt så fort under bilen.

Mitt tips till att plocka ut 400-450hk kommer här:
EGR plattor
Öppen vevhusventilation, altnernativt catchtank
Ta bort spjällhus-förvärmningen
Köra på 1 bars ladd med CT-26an
Byta till en värre "kvalitets" dump
Montera en FMIC
Grövre tryckslangar, 2,5" räcker
Stort öppet luftfilter, ju större area på filtret ju mer luft kan passera lättare.
Byta till Lexus AFM eller det dyrare alternativet en piggy back, SMT6.
Värre soppapump
Koppling borde bytas ganska omgående.

Själv ska jag byta till 660cc spridare och en SMT6 då jag kan ta bort LMMen smile Plockar jag väl ut ca 500hk med dom modds jag har.

Vad skulle allt detta kosta då?

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind:D

272 Inlägg
20 oktober 2005
#26
Nalle-74 skrev:
BoostLogic skrev:
IceRman skrev:
Man kan kan trimma en supra på rätt sätt eller på fel sätt.

300hk i en supra är ungafär som att ta bort strypningen på en moppe.
Supran är gjord att ha mer än 300hk orginal men var tvungen strypas på flera sätt för att klara avgaskraven.

Vill man ha runt 300-350hk så ska man göra följande:
Bättre luft filter
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.
Nya spridare 550cc
Grövre avgassytem
Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

Men akta dig för toppackningen på suprorna.
Byt gärna till en av stål ex HKS +ARP bultar
Fast då ska man kunna göra det själv för annars kostar det blod.
Tror jag kollade upp det på Toyota och det skulle gå på ca 30.000:-
Så jag gjorde det själv, men inget jag rekomenderar för den ovane.

Fråga om något verkar oklart.
Finns massor att skriva men beror på hur seriös man är, och hur mycket man kan skruva.

MVH Daniel

Jag har varken Lexus AFM, större spridare och jag plockar ut 400hk. ARP bult är inte helt nödvändigt då orginal håller ett tag till. Men många byter till arp bult när dom ända har plockat av toppen för en stålpackning.

Sen så ska ni tänka på att det är dp'n och mid-pipen som ska vara stort, då varm luft har större volym än kall luft och luften svalnar rätt så fort under bilen.

Mitt tips till att plocka ut 400-450hk kommer här:
EGR plattor
Öppen vevhusventilation, altnernativt catchtank
Ta bort spjällhus-förvärmningen
Köra på 1 bars ladd med CT-26an
Byta till en värre "kvalitets" dump
Montera en FMIC
Grövre tryckslangar, 2,5" räcker
Stort öppet luftfilter, ju större area på filtret ju mer luft kan passera lättare.
Byta till Lexus AFM eller det dyrare alternativet en piggy back, SMT6.
Värre soppapump
Koppling borde bytas ganska omgående.

Själv ska jag byta till 660cc spridare och en SMT6 då jag kan ta bort LMMen smile Plockar jag väl ut ca 500hk med dom modds jag har.

Orginal tyrbon klarar inte av 400hk kanske 350 MAX.
Sen är ju inte SMT6:an att rekomendera till våra bilar utan då funkar nog Apexi S AFC-II:an bättre.
500hk? är det när spridarna kommer dit eller? för orginal 44 spridarna klarar max av 400hk....

MVH: Nalle

Har läst på lite mer nu, fattar inte själv vad jag skrivit.. Men skit samma, det är på ett ungefär wink

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
18 april 2007
#27
om jag köper en toyota supra års modell 88-92 original som har ca:240hk..
hur mycket kostar de då att får bilen uppe mot 300-350hk..? nån som kan göra de? hur mycket vill ni ha för jobbet?
jag har tänkt igenom x-tal ggr. jag kommer att får fastanställning slutet av septemberg.. då är de seriös menat.. hör av er. skriv  gärna så mycket ni vill och jag vill ha seriösa svar...


40 Inlägg
21 april 2008
#28
om man tillåts att ställa en fråga för en ovetande, Lexus AFM? och vad gör den mer exakt.
Så om man ska ha ca 300hk då räcker det med 3" downpipe och bra catback system.  + höja ladd (på vilket sätt?) bara det eller?



Sök