3132
Sök

vakuum på tomgång...

14 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Hej!'

har installerat en laddtrycksmätare på min v70 2.5T, och ja har grymt hårt vakuum på tomgång. typ
-1.3bar . satte t-korset på slangen till insuget. vad kan vara fel?

tacksam för tips

1 019 Inlägg
29 april 2008
Du kan omöjligt ha -1,3 bar. -1 bar är absolut vakuum, det är fysiskt omöjligt att få lägre. Rimligtvis så visar din mätare fel. Lämna tillbaka kanske?

385 Inlägg
29 april 2008
Kanske är dum men vad menas med vakum på tomgång ? och varför får man det ?

5 089 Inlägg
29 april 2008
alla volvo modeller med femmor som jag har sett med laddtrycksmätare(inklusive mina egna) har alltid legat på ungefär -0,5. så antingen har du ngåot grooovt fel, eller så är det bara fel på mätaren, testa med en annan:)

\Lindgren

5 710 Inlägg
30 april 2008
Tiurinen skrev:

Motorn andas genom ett gasspjäll, gasar du mycket du får motorn mer luft, gasar du lite får den lite luft.
Allt sköts av spjället.
På tomgång är spjället nästan helt stängt och endast liiiite luft läcker igenom, tillräckligt för att ge motorn ett tomgångsvarv på <1000rpm.
MEN.....motorn försöker endå suga luft vilket gör att undertryck uppstår mellan motor och spjäll, d.v.s i insuget och det är där man mäter med sin laddtrycksmätare.
Någonstans 0.4-0.6bars undertryck brukar det vara.

MVH Jonas
..............

385 Inlägg
30 april 2008
jonTe skrev:
Tiurinen skrev:

Motorn andas genom ett gasspjäll, gasar du mycket du får motorn mer luft, gasar du lite får den lite luft.
Allt sköts av spjället.
På tomgång är spjället nästan helt stängt och endast liiiite luft läcker igenom, tillräckligt för att ge motorn ett tomgångsvarv på <1000rpm.
MEN.....motorn försöker endå suga luft vilket gör att undertryck uppstår mellan motor och spjäll, d.v.s i insuget och det är där man mäter med sin laddtrycksmätare.
Någonstans 0.4-0.6bars undertryck brukar det vara.

Jaha okej då förstår jag lite mer !
Jag har också som Tobbe_960R ganska mycket vakum, ligger inte riktigt lika lågt som tobbe men jag ligger på ca - 1.0

Sök