3950
Sök

rätt slutsteg till rätt högtalare

Volvo-Führer
69 Inlägg
23 augusti 2005
Trådstartare
Tjenare, har just köpt bil och fattar inte riktigt med ljudet... smile
Som jag har förstått så ska man ha lagom mycket watt som högtalarna klarar dvs. om slutsteget ger 200w ut så ska inte högtalarna klara mindre än 200w, men mer går bra?
Och sen detdär med ohm... högtalaren ska ha 4ohm eller mera om slutsteget klarar 4 ohm?

Lite newbfrågor, men man vill ju inte förstöra någonting, eller hur? smile

Jag kräver inte respekt. Jag kräver TOTAL UNDERKASTELSE!
(Jag kör ju faktiskt VOLVO!)

10 287 Inlägg
24 augusti 2005
Ett slutsteg levererar alltså energi - som högtalaren skall klara av att ta emot. Så om slutsteget kan leverera 200W, då måste alltså högtalaren klara av att ta emot minst 200W.
(Många säger -felaktigt - att "min bashögtalare är på 500W". När det egentligen skall heta "min bashögalare är specificerad att klara av maximalt 500W).

Ohm:

När man pratar om slutsteg och "ohm" så berättar man hur låg resistens ("ohm") man kan belasta ett slutsteg utan att det "går sönder".
Dvs om steget är specificerat 2 ohm - så kan man alltså lasta det med 2 ohm eller mer.
Därför att när det gäller belastning i ohm - så är det tvärtemot effekt i watt, d v s desto lägre ohm desto HÖGRE belastning för steget.

Så det du skrev är korrekt. Om steget är specat för lägst 4ohm, så skall ma ha högtalare som är på minst 4 ohm.

Om du vill så kan vi gå igenom hela teorin bakom hur man kan koppla flera högtalare till en utgång på steget och räkna ut om det funkar eller inte.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo-Führer
69 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
ok smile tack för svar big_smile kom på en grej till dock... om jag har 2 högtalare på 2ohm var, pallar ett slutsteg med 4 ohm det då? smile

10 287 Inlägg
24 augusti 2005
Om du kopplar dom efter varandra, då blir det 2 + 2 = 4 ohm. Då går det.

Dvs + på stegets högtalarutgång till + på högtalare nr 1. - på högtalare nr 1 till + på högtalare nr 2. - på högtalare nr 2 till - på stegets högtalarutgång.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2lateuloose
543 Inlägg
25 augusti 2005
vissa BRA steg anger kanske watten 2x25w i 4ohm men sen när steget lastas ner genom att tillföra fler basar kan du få ut typ kanske 2x300w!. medans andra steg inte alls ska lastas ner.. utan bara köra enligt tillv. normer!

och som dom skrev innan! man kan anpassa lasten till steget via hur man kopplar basarna

Det beror på många faktorer!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

719 Inlägg
25 augusti 2005
Seriekoppling + till - ökar ohm antalet med ohmen gånger antalet högtalare (om alla högtalare e på lika många ohm)

Parallel koppling + till + är tvärtom och du delar då antalet högtalare med ohm talet på högtalarna.

Sen kan man blanda dessa kopplingar hit och dit om man har många högtalare för att få det ohmtal man vill!

live free, die young.

391 Inlägg
25 augusti 2005
du kan alldrig ha ett för kraftigt steg!    de är värre om du har ett för svagt steg  då strömmen inte räcker till och det kan peak  a,
och fokusera inte så mycket på watt!    provlysna och   kanske kika mer på strömförbrukningen på stegen
Senast redigerat av andreasl (25 augusti 2005)

Volvo-Führer
69 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
okey, har delningsfilter till framsystemet, hur påverkar det ohmtal och watt?

719 Inlägg
26 augusti 2005
Ska inte påverka delar bara på frekvensen så dom olika element inte spelar ett onödigt stort register!

live free, die young.

12 Inlägg
6 maj 2008
Jag lånar den här tråden lite, har sökt men inte hittat det jag sökt.
Jag har en 12" bas med den här infon:
600 watt
250 w rms
4 0hm
Och två 6x9or med den här infon:
500 watt
4 ohm
Förstår ingenting av vilken info man ska gå på.
Hur räknar jag då ut vilket slutsteg jag ska ha?
Kan man då lira 6x9orna och basen på samma steg?

Tacksam för seriös hjälp.

Sök