3367
Sök

sierra går ryckigt vid jämn gas

1 058 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#1
tja.. min sierra har börjat gå ryckigt som tusan på jämn gas, och lite gaspådrag. den går sämre ju mindre man varvar den, vid 1500 varv så bara hoppar bilen fram sad  släpper man gasen eller gasar fullt så slutar den rycka, men så fort man lägger sig i konstant fart igen så börjar det..

Verkar även som det bara är när den kommit upp i temp som den gör så.

kanske vet någon vad det kan vara, kanske nåt jäkla sierra orginal fel ? MVH//Tommie
Senast redigerat av vw_performance (10 maj 2008)

PoLoud =D

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
10 maj 2008
#2
på min var det lamdasonden som var trasig

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

1 058 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#3
M3Tim skrev:
på min var det lamdasonden som var trasig

okej.. vart köpte du din nya och hur mkt kostade den? vill helst inte lägga några pengar på den här bilen.. den ska bara börnas/busas så mkt det går tongue

PoLoud =D

435 Inlägg
10 maj 2008
#4
lika fel på min går ryckit å får för lite bensin när man gasar på.är lamdan som är dålig på min. finns på bilema för runt 700kr å runt 1500-2000kr på mekonomen å då är de universal så man lär antagligen skarva kontakterna så man får fordanslutnigen så kontakstyckerna passar.min förra paja så den drog jätte mycke bensin å paja katalystorn så rekomenderar att inte åka så mycke om du ska bes den nå mera då katalysator orginal går på 5000kr å universal runt 1000kr på mekonomen
Senast redigerat av oppe_tallbarr (10 maj 2008)

1 058 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#5
finns det nåt sätt att kolla lambdasonden? typ mäta eller nånting? skulle ju mkt väl kunna vara den, eftersom det börjar först när bilen blivit varm..

PoLoud =D

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
10 maj 2008
#6
köp på en skrot de gjorde jag 200 kosta den då

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

321 Inlägg
10 maj 2008
#7
Jag gissar på TPS´n (Spjällägesgivare). Men ta ut felkoder innan du börjar köpa och byta saker.


1 058 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#8
HardCore skrev:
Jag gissar på TPS´n (Spjällägesgivare). Men ta ut felkoder innan du börjar köpa och byta saker.

jaså? brukar den spöka med andra ord?

har nu kollat stiften, dom var svarta men torra.

provat plugga EGR (eller vafan det nu är) för att kolla så inte det är där problemet ligger..

kollat kablage överallt, mm. mm. utan framgång..



Vet du om man kan läsa ut felkoderna själv på nåt vis? eller måste man in på nån ford verkstad ? bilen är en sierra clx-89 med vanlig ohc motor.
Senast redigerat av vw_performance (10 maj 2008)

PoLoud =D

321 Inlägg
10 maj 2008
#9
vw_performance skrev:
HardCore skrev:
Jag gissar på TPS´n (Spjällägesgivare). Men ta ut felkoder innan du börjar köpa och byta saker.

jaså? brukar den spöka med andra ord?

har nu kollat stiften, dom var svarta men torra.

provat plugga EGR (eller vafan det nu är) för att kolla så inte det är där problemet ligger..

kollat kablage överallt, mm. mm. utan framgång..



Vet du om man kan läsa ut felkoderna själv på nåt vis? eller måste man in på nån ford verkstad ? bilen är en sierra clx-89 med vanlig ohc motor.

Det läser du ut själv, kostar inte många kronor att bygga och man har mycket nytta av den.
Mer läsning finner du här: http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=35668

Lycka till!


1 058 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#10
HardCore skrev:
vw_performance skrev:
HardCore skrev:
Jag gissar på TPS´n (Spjällägesgivare). Men ta ut felkoder innan du börjar köpa och byta saker.

jaså? brukar den spöka med andra ord?

har nu kollat stiften, dom var svarta men torra.

provat plugga EGR (eller vafan det nu är) för att kolla så inte det är där problemet ligger..

kollat kablage överallt, mm. mm. utan framgång..



Vet du om man kan läsa ut felkoderna själv på nåt vis? eller måste man in på nån ford verkstad ? bilen är en sierra clx-89 med vanlig ohc motor.

Det läser du ut själv, kostar inte många kronor att bygga och man har mycket nytta av den.
Mer läsning finner du här: http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=35668

Lycka till!

TUSEN TACK!

PoLoud =D

1 058 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#11
Jag har nu läst ut felkoderna som fanns, det fanns flera som var lagrade i felminnet. men efter att jag raderat dessa och gjorde ett nytt test efter ca 2 mils körning fick jag endast felkoden 28, lambdasond konstant hög volt, fet blandning som följd. är det bara att byta sonden i så fall?? kan man ta en sond från exempelvis en volvo bara antalet trådar stämmer? vet att Biltema säljer Universal sonder nämligen.

Tacksam för svar! mvh//Tommie

PoLoud =D

25 Inlägg
11 maj 2008
#12
kolla på skroten.
www.fbt.se

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

1 058 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#13
funkar inte dom på biltema? kollade på skroten men dom idioterna där krävde ju tamefan 500kr för en beggad lambdasond :S vem fan vet om den håller 10 eller 10000mil ??

PoLoud =D

321 Inlägg
11 maj 2008
#14
vw_performance skrev:
funkar inte dom på biltema? kollade på skroten men dom idioterna där krävde ju tamefan 500kr för en beggad lambdasond :S vem fan vet om den håller 10 eller 10000mil ??

Det var till att ta betalt, men säg att du då ska ha garanti. Har läst att de ska funka bra med dem från Biltema, men inget jag går i god för.


1 058 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#15
just det, glömde fråga.. funkar lambdasonden från en 2.9l sierra?

PoLoud =D

25 Inlägg
12 maj 2008
#16
om det är en vanlig narrowband lambda på bägge så är det plug n play. 
Signalen ut från sensorn är 0-1volt oavsett bilmärke.

Kolla mot t.ex. www.mekonomen.se  o se om det är samma art. nr på lambdasonderna mellan de olika motormodellerna.

Renault, It's not a car, it's a lifestyle


Sök