Jag o en Polare har bestämt oss för att montera en 440 turbo motor i en Renault 5:a. Är det någon som har lite tips och råd att ge oss, hur det är med motorfäste och elstammen till motorn, drivaxlar? ja lite sånt smått o gott
jag har inge tips men jag måste säga att de låter som en KANON-IDE!!!1 en sån motor på bara ett par hästar e fakiskt pigg ...blir nog jävligt bra och bilen blir nog rätt rolig ¨å busa med
såg på www.blocket.se för en några dar sedan att just ett sånt projekt var till salu motorn var monterad "bara" eftermontering kvar. vad jag vet så var R5 gte på 1,7 L 95 hk och de första volvo 440 hade den. sedan ändrade volvo kam och ventiltider så den blev en "volvomotor" på 105 hk i volvo GL.
Såg för några år sedan en orangepärlmetalliclackad och breddad R5 GTE utanför örebro är det nån som vet om den finns kvar allså ett värstingbygge.
Tips många R5 or 1985-1991 har Renix insprutningssystem monopoint och om(när) motor kokar så verkar motorvärmeskydd aktiveras och den kan inte starta. Åtgärd lossa batterianslutningen för den enkla Renixvarianten har ingen minneslagring som de dyrare multipointvarianterna har som på TXE´-motorn.
man har således gjort en reset och kan starta motorn igen läs mer i Hyanes elsystem sv text.
När hastighetmätarvajern går av på R5 så är det mycket lättare än man tror att byta. en snäpp on fattning bakom instrumenrbrädan nås underifrån, frä igenom torpedväggen, och en fyrkantsfattning mellan vänstra bakremotorfästet, utförs med enkla verktyg. 518 kr orginaldelspris.