Gulmun skrev:
Utgår från att installationen är tänkt att vara någorlunda dold utan glas & ljus etc.
Om du hade tänkt dig att ha kvar reservhjulet (kan ju ha sina fördelar i en bruksbil) så är det smidigt att fästa steget i locket till reservhjulsbaljan eller på en plywoodskiva ovanpå reservhjulet.
Fukten är antagligen den kondens som bildas när ditt varma sköna klimat inne i kupén möter den kalla plåten i reservhjulsbaljan. Du kan vara ambitiös och isolera plåten i baljan för att hämma fukten men luftens fukthalt i kupén varierar också en hel del och jag har ännu inte stött på ett steg som tagit stryk av detta.
Slutsteget kommer bli lite varmt, men långt ifrån en kokplatta så att göra hål och montera fläktar behöver du inte göra såvida du inte VET att det är för varmt i baljan.
Mitt råd att montera steget i baljan på en plywoodskiva. Lägg dessutom en termometer i baljan och en till i bagageutrymmet. När du åkt en lång sträcka med hög volym i solskenet så tittar du ner i baljan och jämför dina termometrar.
Är det över 45 grader nere i baljan så är en fläkt att föredra. Är det dock lika varmt eller varmare i skuffen så kan fläkten kvitta, då är det ändå ingen bra "kylluft" som den förser steget med.
För att en fläkt ska vara effektiv för ett slutsteg så ska den inte bara cirkulera luft utan lätt kunna tillföra ny luft (sorry fegge_89) från kupén. Cirkulerande luft är skönt för oss som kan svettas, men ett slutsteg tycket det är skönt med vetilationshål. Baksidan med att ha hål i mattan är att det kan ramla ner skräp den vägen.