3099
Sök

saab 9-5 aero turbo problem

37 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
hej. har nyligen fått något konstigt fel på min bil.
jag var ute och körde och gasade iväg kraftigt på ettan. efter detta så känns det som bilen tappat effekt. dessutom går turbomätaren in på rött nu och det har börjat susa mer om bilen när mätaren är i mitten på det gula fältet. bilen går bra i övrigt och mätaren rör ju sig men bilen känns slö. kan det vara någon slang som gått? tacksam för all hjälp.
bilen är en saab 9-5 aero 01 kombi och har gått endast 11000mil.
Mvh Mattias

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
13 maj 2008
är bilen trimmad? ta o kolla vacuumslangen som går från spjällhuset till magnetventilen snett åvanför spjällhuset

www.saabturboclub.com/forum är ett mycket bra forum för saab
Senast redigerat av psilo (13 maj 2008)

37 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
nej den är inte trimmad.
ska kolla slangen smile

2 164 Inlägg
14 maj 2008
Du har antaglingen fått en läcka från turbon till insuget eller på nån vakumslang.
Mitt tips är att kolla upp detta för de kan va vad som helst.
Men med tanke på att de susar mer så kanske de syns tydligt.
Att mätaren gick upp beror på att systemet kände av att effekten inte uppnåddes och försökte få in mer men de hjälper ju inte.
"turbo" mätaren är igentlige en luft mätare som visar hur mycket som LMM har mätt upp.

MVH

F

37 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
kan inte hitta några trasiga slangar.
kan någon skicka en bild som hjälp.

2 164 Inlägg
14 maj 2008
Behöver inte alls vara stort.
Räcker med att en anslutning inte är tillräcklig.
Kolla så slangarna inte är torra och sen att dom är bra åt dragna alla tryck slangar.
Kolla även AVn så den håller tätt.
Läcka har du de är bara att hitta den.

MVH

F

37 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
är inte jättehemma på turbo.
Vad är avn.
MVH
Mattias

2 164 Inlägg
15 maj 2008
MV= magnet ventil (styr laddtrycket)
AV= avlastnings ventil (släpper ut överflödig luft efter att man har gasat och turbon laddat på)

MVH

F

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Blir galen hittar inga fel sad hittar inga sprickor i några slangar. hjäääällllpppp!!

34 Inlägg
22 maj 2008
låter som det är samma fel som jag har..jag fick problem med min griffin härom dan...när man gasar så går det bra i början o sen börjar bilen blir slö för att sen börjar dra igen...precis när mätaren går upp mellan den gula o röda....o sen hör man ju suset i bilen som kommer under ratten...fick veta att det är tryckvakten som har gått sönder...nån som har en tillsalu billigt...

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
var sitter den och kan man kolla den??

34 Inlägg
22 maj 2008
på en 9000 finns den vid rattstången under instrumentbrädan....

Sök