Många kloka svar!
En annan sak som jag oxo tycker man skall tänka på innan man chippar är hur man använder sin bil.
Kör man ibland med mor o fars husvagn á 1600kg eller drar man båt ?
Vilken miljö kör man i? Hög höjd? Extremt klimat? dålig soppa?
Om vi tar Audi som exempel så lägger de MASSOR med tid och pengar på att testa mjukvarorna i olika klimat, höjder osv osv så att de
vet vad som fungerar eller inte och den programvaran som är nedtankad original är säker under alla tänkbara scenarium.
Dessutom görs det uthållighetstest för att se att prylarna håller en under en tid som kan anses normal.
Miljöbiten....ett jättestort kapitel i en mjukvarubyggares vardag, miljökrav skall klaras och även det.....under en väldiga massa driftförhållanden.
Bilen kanske funkar kalas med 98 i tanken en sval vårdag men blir det lika bra när morsan tankat 95 och farsan kör full gas uppför Hallansåsen med den störste Kabe:n mitt i sommarhettan?
Alla dessa tester
gör inte en trimfirma då det är allt för omfattande, tar för mycket tid och kostar naturligvis en massa slantar.
Och frågan är om programmeraren har den samlade spetskunskapen och tiden när han/hon dessutom skall kunna hålla ording på fakturor, ordrar och att klippa gräset till sin företagslokal?
Många konstiga programvaror HAR gjorts utav folk som "vrider alla kranar åt höger" och det är inte säkert att det blir bra. Det har t.o.m slutat riktigt illa d.v.s med ett rejäla motorhaverier.
SÅ.....kör man i kostiga miljöer och med tung lass exempelvis kanske man skall ta sig en funderare.....
Som svar på frågan:
hur "farligt"det verkligen är.
Farligt om man får fel grejjer eller om det speciella driftförhållanden.
Mindre farligt om det är bra grejjer och det är normala driftförhållanden.
mvh Jonas