3206
Sök

Hur farligt är chippning?

20 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#1
Vet att det finns många trådar här om chippning,(har läst endel av dem),men
där står mest om vem som gör vad,hur mycket det kostar,vilken effekt man får osv...

Vad jag vill veta,(och sorry om jag missat det i nån tråd här),är hur "farligt"det verkligen är.
Det måste ju bara vara påfrestande för motorn att helt plötsligt få 50 extra hästar och ca 100 mer nm rakt av.
Om man chippar bilen utan att raca var helg,vad gör det för motorn och dess livsläng i förhållande till standard effekten?
Vill bara ha lite mer tryck i den utan att köra "skiten" ur bilen.
Finns ju en hel del samlad kunskap här om bilar, så jag väntar med spänning på svaret;)
Ha de`


2 911 Inlägg
29 maj 2008
#2
Det är egentligen inte farligt alls, 99% av de problem som uppkommer beror på bilen och föraren ifråga och inte på chippet.

När det gäller VAG så är LMM och tändspolar närapå förbrukningsvara, om en spole är på väg att sticka så kommer den garantera ryka vid chipp.

De som är någorlunda seriösa kör t.ex. VAG-COM och gör diagnos innan chippning för att säkerhetsställa att bilen är okej.
Själv säger jag nej om det är minsta felkod på LMM eller Tändspole (eller annat som rör motorelektroniken).

Det sliter "något" mer på prylarna, men sköter du service och underhåll så är det ingen fara.
Vänd dig däremot till någon som lämnar garanti på prylarna, köp inte hokus-pokus boxar på blocket eller ebay som du inte vet vad det är i dom.

735 Inlägg
29 maj 2008
#3
Marginalerna minskar ju, är det minsta fel på tändspolar, tändstift, givare, lmm så kommer det märkas direkt. Mitt chip till A3an som jag "fick" av Jörg på powerchip låg nog precis på gränsen vad originalgrejerna tålde. Turbon ladda 1.42bar som max... Minsta lilla fel och bilen började smårycka. Har man en gammal bil med slitna grejer kan det nog bli drygt i längden... Nu är de flesta chippen till 1.8t inte lika aggressiva, ett chip från exempelvis dahlbäck verkar vara lite mer tolerant och laddar inte lika mycket. Men en sån bil blir ju inte lika pigg heller tyvärr.
Senast redigerat av tobee (29 maj 2008)

2 164 Inlägg
29 maj 2008
#4
De man kan ta reda på innan trimning är ju hur bra motorn är i grunden och vad ska man tänka på vid trimning.
Sen kan man ju kolla på vad företaget rekomenderar man ska göra vid olika trim steg m.m.
Gör man allt rätt så håller de bara man kör med huvudet och sköter olje byterna och kyler motorn innan man stänger av bilen om man har kört hårt.

MVH

F


20 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#5
Ok..tack..var bra svar jag fick;)
Vill nån mer lägga till nåt så tas det tacksamt emot..
Verkar som det blir maptun här i HBG (AB Bil & Motor Helsingborg).
De kör ett test på bilen innan trimm och e allt ok så ett det tydligen bara att köra..he,he:D


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 maj 2008
#6
andya4 skrev:
Ok..tack..var bra svar jag fick;)
Vill nån mer lägga till nåt så tas det tacksamt emot..
Verkar som det blir maptun här i HBG (AB Bil & Motor Helsingborg).
De kör ett test på bilen innan trimm och e allt ok så ett det tydligen bara att köra..he,he:D

Om dom samarbetar med MapTun så lär dom ju alldeles säkert veta vad dom gör, annars skulle nog inte MapTun ha med dom att göra smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

20 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#7
Ringde dem idag.men gick inte att prata med killen som chippar..
han hade åkt dit för fortkörning..he,he


5 710 Inlägg
30 maj 2008
#8
Många kloka svar!

En annan sak som jag oxo tycker man skall tänka på innan man chippar är hur man använder sin bil.
Kör man ibland med mor o fars husvagn á 1600kg eller drar man båt ?
Vilken miljö kör man i? Hög höjd? Extremt klimat? dålig soppa?
Om vi tar Audi som exempel så lägger de MASSOR med tid och pengar på att testa mjukvarorna i olika klimat, höjder osv osv så att de vet vad som fungerar eller inte och den programvaran som är nedtankad original är säker under alla tänkbara scenarium.
Dessutom görs det uthållighetstest för att se att prylarna håller en under en tid som kan anses normal.
Miljöbiten....ett jättestort kapitel i en mjukvarubyggares vardag, miljökrav skall klaras och även det.....under en väldiga massa driftförhållanden.
Bilen kanske funkar kalas med 98 i tanken en sval vårdag men blir det lika bra när morsan tankat 95 och farsan kör full gas uppför Hallansåsen med den störste Kabe:n mitt i sommarhettan?

Alla dessa tester gör inte en trimfirma då det är allt för omfattande, tar för mycket tid och kostar naturligvis en massa slantar.
Och frågan är om programmeraren har den samlade spetskunskapen och tiden när han/hon dessutom skall kunna hålla ording på fakturor, ordrar och att klippa gräset till sin företagslokal?
Många konstiga programvaror HAR gjorts utav folk som "vrider alla kranar åt höger" och det är inte säkert att det blir bra. Det har t.o.m slutat riktigt illa d.v.s med ett rejäla motorhaverier.

SÅ.....kör man i kostiga miljöer och med tung lass exempelvis kanske man skall ta sig en funderare.....
Som svar på frågan:

hur "farligt"det verkligen är.

Farligt om man får fel grejjer eller om det speciella driftförhållanden.
Mindre farligt om det är bra grejjer och det är normala driftförhållanden.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#9
Tackar igen för alla svar..många kloka ord här...wink
Vad gäller körning så kör jag högst normalt under normala förhållanden med 98 oktan.
Varför jag vill chippa e bara för att ha lite mer kraft på motorvägen och vid omkörningar.
Men å andra sidan med tanke på bensin priset, så ser jag en minskning av bränsleförbrukningen
som en stor del nu.
Kom ju en höjning idag igen med 20 öre......sad ...helt otroligt...


Med.lem
3 759 Inlägg
30 maj 2008
#10
Det här är nog den första tråden jag läser här på gorg där allt har fungerat klockrent.. Inga "Jag har hört" "Jag vet en som" och "Du kanske ska testa"

Cred till alla som skrivit i tråden hittills!

/David

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
30 maj 2008
#11
Det tillkommer en rekomendation att köra på 98 okt. bensin vid chiptrimning.. Då får man ha i åtanke att bilen inte längre är byggd för att kunna tanka den lågoktaniga bensinen som finns i vissa länder, alltså om man kör utomlands så får man ha koll på att det går att få tag i rätt bensin i det landet..

20 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
Det här är nog den första tråden jag läser här på gorg där allt har fungerat klockrent.. Inga "Jag har hört" "Jag vet en som" och "Du kanske ska testa"

Cred till alla som skrivit i tråden hittills!

/David

Håller med....smile
Har själv lite svårt med folk som tror och hör saker till höger och vänster,
men här har det varit sakligt och fint....smile


10 Inlägg
1 juni 2008
#13
Hallå Andreas!
Som du vet har jag HÖRT EN J-A MASSA.... tongue
Skojar. big_smile

Hur mycket effekt klarar en Audi A4 163 hk innan kopplingen och växellådan flippar ur?
När det gäller Saab 9-3 Aero OG 205 hk så tror jag man kan få problem med originalkopplingen
när hk går över 270.


20 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
#14
AeroV6 skrev:
Hallå Andreas!
Som du vet har jag HÖRT EN J-A MASSA.... tongue
Skojar. big_smile

Hur mycket effekt klarar en Audi A4 163 hk innan kopplingen och växellådan flippar ur?
När det gäller Saab 9-3 Aero OG 205 hk så tror jag man kan få problem med originalkopplingen
när hk går över 270.

Där kom ett riktigt bra inlägg..
Nån som vet svaret på det...?


28 Inlägg
1 juni 2008
#15
kopplingen till audi a4 håller lite sådär verkar som de funkar för vissa men inte för andra.

Vet inte om jag skulle lämna in min bil till TMC/Ab bil motor helsingborg då de inte ens ser skillnad på motronic och trionic! läs länken jag postar här under!

http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=51120


Sök