3520
Sök

Opel Calibra 8v -91 Skumt fel

5 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Allt började med att kamremmen gick så skickade in den på verkstad för att få den fixad tongue är lite nojjig för att göra det själv smile Köpt nytt batteri + fördelarlock + tändstift + kablar + rotor + bränslefilter.

Nu till felet..

Ibland kan bilen starta hur fint som helst.. och ibland så vill den inte för 5 öre. Fick problemet när jag körde en tur i staden och bilen bara total dog. (1timme innan besiktningen KUL).. efter det bytte jag filter men gjorde ingen skillnad. Sedan lät jag bilen stå i 2 veckor ~ pga ekonomin strula till sig lite tongue men så när man bogserar den till garaget och plockar fram batteriet för en polare skulle titta på den så startar den som ingeting! hur skumt som helst.. yikes så jag körde rundor hela dagen utan ett ända problem, men sedan på kvällen när jag hade stått på tomgång i ca 5min~ så tvär dog den och ville verkligen inte starta igen. Efter XX antal start försök med växel i osv. så gick den igång och ja flög hem fort som attans tongue dagen efter startade den som ingeting igen.. så tog mig en liten runda så tvär dog den igen. ville verkligen inte starta överhuvudtaget..

Alla som tittat på bilen kommer inte fram till någoting så blir verkstad om ni inte kan hjälpa mig lite smile

Mvh André


+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 maj 2008
#2
hade problem med samma sak på en 745:a, då var det kabeln mellan tändspolen å fördelaren som va kass å låg å glappade, de tog en jävla tid innan vi hittade det :p  men vi hade en testmejsel med i bilen för att mäta strömmen så fort bilen dog, för de behöver ju inte va just den kabeln som felar

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#3
hmm okej.. har inte kollat den kabeln tongue kan ju hoppas på den iaf smile tycker det är lustigt som fasen.. skulle köra me bilen innan idag så gick den hur bra som helst smile körde 10mil sen när ja hade den på tomgång på macken när ja tankade så dog den.. lagom kul smile fick putta hem den (50meter) och parkerade den. testade starta igen så gick den igång.. gick 5sek sen dog den igen.. testade starta igen så verkade det som att den ville gå igång men gick inte yikes


Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 maj 2008
#4
kan du se nåt samband mellan gångerna den dör? t.ex att den nyss har uppnått arbetstemp. prova när den har stannat o bara vänta tills den har kallnat o prova sen igen...

Hade problem med min cheva att den stannade när den blev varm o sen vägrade starta igen innan den hade kallnat. Visade sig senare vara givaren i fördelaren, som talar om motorvarv för datorn (impulsgivaren tror ja den heter)

Så som sagt, försök o hitta om bilen stannar vid samma förhållande varje gång. kan ju bara ställa den på tomgång tills den stannar o sen låta den kallna, starta igen o låta den gå tills den dör (om den nu startar...) o se om den stannar ungefär samma tidpunkt efter att den blivit varm igen. isf kan du ju prova o ohm-mäta på lite olika givare.

Edit: Har du kollat så den säkert får soppa hela tiden?
Senast redigerat av henke_99 (24 maj 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#5
finns ett samband de första 2 ggrna den dog. Vet inte om det har med det och göra men växla ner från 3an till 2an när man skulle svänga. Satte dit en extra jordkabel direkt till motorblocket från batteriet vilket inte fanns innan. Från batteriet direkt till chassi't som jag har kvar nu med. Hörde det från någon att det är känsligt me jordningen me. Pappa hade problem med jordningen i sin gamle opel. Går jämnare på tomgång och förövrigt också än innan jag satte dit kabeln.

Och det om den skulle vara varm så nja.. bilen har stått nere på parkeringen i 6h nu utan att man varit där och pillat. och den vill inte alls nu som så många ggr förr tongue


5 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#6
Japp har kollat så att det kommer fram soppa fram till motorutrymmet smile men vet inte om pumpen håller trycket. Har full tank på bilen just nu också.

glömde tillägga att jag har bytt bränslepumps relä. Var inne på verkstaden och hörde med killen där.. han trodde det var den som behövde bytas men men.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 maj 2008
#7
prova o mät upp givare för motorvarvtal o liknande. minns inte va den heter så här på morgonen... du kan ju även prova med startgas för o se om den tänder på den. men om den tänder så lita ändå inte helt på att du har gnista, min v8 bensinare tände på startgas även utan gnista. dock spikade den rejält o va även ordentligt varmkörd varja gång...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#8
Har lämnat in den till verksta nu igår.. så dem ringde idag och sa att dem testat byta tändspolen och då funkade den bra, sen bytte dem tillbaka till den gamla som va på och då funkade den igen.

Dem sa att det kunde vara glapp kontakt sa dem så jag ska dra o hämta den nu och köra en vecka som dem sa.. vilket skrämmer mig tongue pallar inte att den ska dö mitt ute i ingenstans smile menmen kan ju vara glapp som dem säger hoppas smile

Detta enkla svar kosta 786kr på Opel verkstad tongue (dem ända som hade tid innan augusti månad tongue )

Annars vad tror ni att det kan vara?



Sök