- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi
- 55 Följare
- 60 644 Visningar
- Uppdaterades senast 31 maj
Ibland så fastnar jag verkligen på fel detaljer. Här är ett bra exempel. Dem tre fästena i motorrummet här framme som håller i AC-komponenter ska ha en speciell skruv med stjärna i mitten. Av någon anledning kunde jag inte acceptera att jag monterat andra skruvar här så rätt skruv från 13milarn åkte dit istället.
Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett.
Vi kanske ska prioritera andra saker? Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
Koning av rör.
Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
Plockade fram VTi tanken istället.
Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig!
Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen!
Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover!
Tankbanden på plats!
Kasat upp tanken på banden.
Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta!
Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt!
Målat med POR-15.
I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
YES! Va fint det blir!
Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o
Nu är det spännande!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Hällde i några liter i tanken. Första steget är ju att kolla så vi inte har några bensinläckage. Pumpen körs en kort stund var gång man vrider på tändningen, så det var bara att repetera det steget tills att det var bensin i hela slingan. Hade ett litet läckage till bensinfiltret. Nya kopparpackningar på det och den var allt i ordning! Bara ett grenrör som avgassystem så det skulle ju låta en del vilket alltid gör en nervös i såna här situationer (för mig iaf, så mycket som kan hända vid "1a uppstarten") men då allt var i ordning och det är insprutning så gick den igång helt odramatiskt! Underbart! Bara en bit till innan bilen kan komma ner på backen igen dock!
Båda delarna av bakvagnen behövde rejält mycket jobb. Många skruvar gick åt skogen. Men lite här och var så närmar vi oss!
Tyvärr jobbade jag lite överallt samtidigt vilket gör detta så svårt att skriva ihop! Tog nu tag i "kardantunneln", den utan kardan. Inget avancerat, bara slipa ner ytrosten och måla om. Men allt sånt här tar tid.
Plockade fram mitt rostiga slitna länkage igen och gjorde en lite specialare jag gjort på en bil innan. Rörsprinten eller "Bitch pin" ersätts av skruv och mutter istället och om man dessutom snittar länkaget som på bilden så nyper det rejält, inget glapp här inte!
Målade tunneln med Hagmans tunnflytande och skickade dit båda värmesköldarna, dessa är från 13milarn.
Avgasfästet som som fick svetsas om då allt var sönderrostat kom helt fel trots att det måttades på plats med hela avgassystemet på plats. Det ligger nu klämt av tanken.
Detta kommer ju inte gå alls...
Som tyr gick det att rädda med induktionsvärmaren och stora verktyg! Detta duger gott och väl på denna bilen!
Efter att ha löst detta fick bakre dämparen plockas av igen. Dags att slipa bort rost på rambenet höger bak. Detta kommer tyvärr få bytas ut. Det finns ingen styrka kvar på sina ställen. Kan vi gissa att det har med rost att göra? Jag kommer inte laga detta nu. Nej jag vill inte!
Så problemet målas över istället!
Här sitter det massa ståltråd i bakplåten. Why?
Vi rör på oss igen! Innerskärm! Nu börjar det bli riktigt komplett här framme!
Bak igen! Dem stora bussningarna är en sjuka på dessa. Nya går att byta med slägga men det är inte lätt!
Så nu hänger äntligen höger på plats! Nedre länkarm på bilden är från 13milarn och som ni sett så har jag bytt bussningar i den. Övre är också från 13milarn men utan bussningsbyte.
Den främre armen som jag har för mig heter "compensator arm" på Honda-språk fick jag byta ut helt. Dem gamla var för rostiga. Helt sjukt. Dessa var inte lätta att få i pga min speciallösning med flytande mutter inne i balken. Men inga gängor är rostiga eller så längre så det gick tillslut!
Vänster sida fick sin innerskärm monterad. Allt inkletat som ni kan se.
Tröskelbreddarna sattes fast i underkant med helt nya pluggar.
Hittade av ren händelse att många lite nyare (nyare än min) Honda kör med rött lock till servobehållaren. En ny original från Japan beställdes! Färgpaletten på denna bilen är Silver och svart med små detaljer i rött och detta kompletterar det perfekt!
VTEC-solenoiden ser inte så kul ut så det fick bli ett rött lock av PASSWORD JDM.
Fyllde på spolarvätska utan att testa om alla spolfunktioner var där. Detta bet mig i baken senare.
En slangklämma på slangen för ventilationen var helt misshandlad så den ersattes av en ny original.
En ny plåt till expansionskärlet köptes.
Två slangklämmor här under fördelaren som ser tråkiga ut.
Sådär ja!
Fyllde på med kylarvätska! Fylla direkt i kylaren funkade inte, alls.
Så lossade den lilla slangen som går in i röret på toppen och hängde på en ny slang där.
Fyllde den via tratt tills det rann ut från den slangen som lossades. Monterade tillbaks det igen och fyllde sen det sista direkt i kylaren. FIck inte in något vatten i blocket om jag inte gjorde såhär. Längre fram skulle jag stöta på problem med motorn så kylsystemt fick tömmas och fyllas några gånger och då kom jag på ett ännu lättare sätt. Lossa övre kylarslangen och fyll rakt ner i den tills det är fullt. På med den igen och fyll det sista lilla direkt i kylaren. Detta funkade klockrent! Men vadå, bara fyll kylaren så rinner det väl ner i båda slangarna? Nej det gör inte det. Problemet är att den övre slangen är dragen högre än kylaren innan den svänger ner till motorn igen.
Expansionskärl på plats!
Målade lite till där bak.
Skruv och muttrar inkletade i kopparpasta på sprayburk. Borde inte rosta fast lika lätt igen.
Målat mer på vänster sida.
Bara ytrost här så slipa ner och måla sen är det dags för en bakvagn!
Men asso shiet det är omöjligt att få ihop denna bilen.... Bara ta fram svetsen IGEN då.
Sådär ja!! Bakvagn på plats och dessutom hissad så man kan spänna bussningarna när allt är i rätt höjd!
Dags att börja montera dit bromsar äntligen! Men nu har ni fått 70 bilder så det får räcka för denna gången!
EDIT: Har nu skrivit ihop 3 färdiga inlägg som kommer laddas upp framöver. Inser att 3 månader är för lång tid mellan verklighet och när bilderna togs, jag hinner glömma för mycket detaljer. Tråden är dels för min egen skull för att påminnas om vad som gjorts på bilen med såklart även för er andra som vill läsa om vad jag hittar på. I det 3e inlägget som nu kommer så är bilen nere på backen igen och tar sig till bensinmacken för egen maskin för första gången sedan 2020!
Senast redigerat av Xebers76 (25 april )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Då var det början av februari 2024!
Sprayade på alupasta på navet.
Nya bromsskivorna målades med bromsoksfärg.
Ny mutter och centrumkåpa!
Bilar med skivor bak har bara en storlek. Även VTi har samma bakbromsar som en 1.4i. Skillnaden är att VTi inte går att få med trummor bak. Fram har Vti större skivor dock. Problemet här nu är att detta inlägget skrivs 3 månader efter att bilderna togs så jag minns inte hur jag gjorde. Bromsarna från 13milarn och VTins bromsar var dem jag hade att välja på. Har för mig det blev en blandning av delar från båda för att få ihop det enklast.
Fästet för handbromsvajern hade en... handbromsvajer i sig! Fick kapa och slå ut den.
Låsbricka för vajern var rätt slut med.
Sadel som ser tråkig ut med.
Slipade rent alla berörda delar och pusslande tills allt funkade bra. Lite färg på det och jag är riktigt nöjd!
Fram igen! När jag hade dessa bromsarna på J-swappet så var det problem med att det skrapade ibland när man svängde. Kanske inte så konstigt!
Plockade fram brickor! Upptäckte också att VTi har längre skruv än Accord V6 så det blir brickor och VTi-skruv på V6 sadlar!
Mycket bättre!
Bilen är ju krockad vänster bak. Stötfångaren har jag redan bytt ut för den var spräckt. Men jag tänkte försöka göra en snabb lagning som får duga tillsvidare. Linjerna här bak ser riktigt illa ut när alla delar sitter där och luckan är stängd.
Här ser man tydligt hur det är intryckt. Lyckades dra ut det lite men kommer behöva svetsa på något här och dra hårdare. Det blir inte nu.
Stötfångarfästet var helt snett så bytte ut det till det från J-swappet. En skruv gick av tyvärr. Släpper detta i nuläget.
Provmonterade lyktan igen och det passar fortfarande illa.
Lade brickor mellan lyktan och bilen på den nedre skruven och då kom jag tillslut rätt.
Höger lykta sitter rakt osv men har en bula. Aldrig sett det innan. Syns inte bra på bilden. Måste ha hänt en varm dag, tycker det borde gå sönder mer.
På höger sida passar allt bra och man kan knappt se ner mellan stötfångare och bakplåt.
På vänster sida fick jag lägga ganska mycket brickor mellan stötfångare och bakplåten.
Man ser ner till marken här då det inte tätar så bra.
Men alla linjer stämmer riktigt bra nu när allt är där! Detta får funka i nuläget. Känner att det finns så enormt mycket viktigare saker att tag i.
Kan man ha Accord V6 bromsar på en VTi? Japp det går.
MEN det kräver att man har bankvikter för klistervikter får inte plats. Ett av hjulen fick därför balanseras om då det bara var ett hjul som hade bankvikt, behöver två!
Höger tröskelbreddare sitter redan på plats och nu ska vänster dit! Börjar med hålrumsbehandling och allmänt klet överallt. INGEN ROST TACK!
Här syns även rostlagningen av skärmkanten som jag inte dokumenterat. Dörrarna bak på dessa passar inte. Det är felkonstruerat, så alla bilarna blir blästrade här och det börjar rosta. Vi kan även se rostmärke på tröskelbreddaren, den har nog kommit från en väldigt rostig VTi-S!
Sådär ja! YES!
Dags att jobba lite inne i bilen.
Då var vi här igen. Detta var mycket jobb att slipa rent...
Japp vi kom dit tillslut!
Svart POR-15, för att den silvriga var slut.
Tejpat över alla hål och lyfter en åt gången och gör hålrumsbehandling igen med Hagmans tunnflytande. Det är många håligheter här under som alla gillar att rosta.
För att diverse pluggar och plasthylsor verkligen ska vara täta så har jag lagt silvertejp över dem.
Reservhjulsbaljan är inte helt katastrof så den får vara så länge.
Fick bara komplettera ett hål med en gummiplugg. Japp en fattades. Det var bara ett stort hål rakt ut.
Mattan under sätet på plats!
Nedre C-stolpklädslar på plats. Dem ska egentligen monteras efter sidoinredningen bak, men det hade jag glömt så fick krångla lite sen men det går endå.
Vänster sida. Det sitter en liten vinge här så man kan hänga upp bältet när man fäller sätet.
Den fattades till höger sida. Längre fram hittade jag den panelen som satt i J-swappet som dessutom hade den vingen kvar så det fixades. En sån där liten sak igen som såklart är trasigt på denna bilen.
Stora panelen i bagaget på höger sida. Denna har suttit i J-swappet och har redan hål borrat för slutsteg till bas. Så denna åker i.
Även vänster sidan från J-swappet. Här hade jag ett fäste för brandsläckare.
Baksäte på plats!
Nu dessutom med alla 4 skruvar på plats! Fattades ju en innan.
Små täcklock i gummi till låstbyglarna för ryggstöden.
Bakom ryggstödet sitter en brygga som golvet ska ligga på. Det som satt där såg ut som skit. Bryggan ska ha 4 röda kardborreband men TRE fattas.
Plockade fram fräschare delar. Här fattas bara ett kardborreband!
Sitter fyra lastöglor i bagaget som det var helt kaos med. Har plockat fram så det kommer bli komplett med rätt delar. Bryggan sitter dessutom fast via dessa.
Golvet då! Har hela tiden glömt ta bild. Men det som satt där var en tjock vit träskiva som man moddat dit. Såg sådär ut. Jag har två fina original men tyvärr har dem stått med saker lutandes över dem. Hade helt missat detta. Dem har varit på en vind där det är riktigt varmt på sommaren dessutom. Detta är den som är minst deformerad. Min förhoppning är den ska bli platt efterhand som den sitter i bilen och nu 3 månader senare sitter den faktiskt nästan helt bra igen. Under sommaren kommer den säkert platta till sig helt.
Öppen så tittar den upp lite.
Låset sitter på rätt sida så den hålles nere ganska bra.
Gångjärnen till sittdynan bak ska ha kåpor. Minns inte om det satt några på denna bilen och den från J-swappet hittar jag inte. Inget man ser dock.
Skärmkanterna bak ska ha dessa skydd så dem inte får stenskott och börjar rosta. Enligt manualen ska dem fyllas med något klet så det inte kan fastna fukt under. Denna bilen fattades såklart dessa. Sparade från J-swappet som tur var.
Insynsskyddet även det plockat från J-swappet då det inte var musätet som VTIns var!
Mittkonsollen då! VTi har alltid den stora mittkonsollen. Den vänstra på bilden kommer från en bil i England så dem två nedre knapparna sitter på olika plats. Plockade ihop här så jag fick dem fräschaste delarna. (Allt är smutsigt på bilderna ni får se så försök se förbi det)
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.
Senast redigerat av Xebers76 (1 maj )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.
De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Senast redigerat av Oreggad (1 maj )
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Volkswagen Transporter "T4" (2000)
Oreggad skrev:
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Jag får typ ångest bara jag ser eller känner lukten av verktygen som användes under tiden jag lagade rost!
Dags å ställa tändningen! Samma stift som man byglar för att ta felkoder ska byglas nu. Nu fattar datorn att det är dags för stroboskåpet!
På bilden ser vi 4 streck i remskivan. En av dem har jag målat med röd färg. Den är 16 grader förtändning, vilket också är den vi siktar på. Det ensamma strecket längst till vänster är 0 grader och dem tre följande är 15, 16 och 17 grader.
Nu startar man motorn och låter den bli helt uppvärmd sen är det bara att ställa som vanligt. Det röda strecket ska stämma med en pinne på remkåpan.
Det är nu det blir problem. Jätteproblem. När motorn är varm kommer ett skumt ljud som låter som en styrservopump som inte vill längre.
Så vad gör man? Jo man hänger av alla drivremmar givetvis!
Tyvärr var ljudet kvar.
Här är en video för dem som vill höra.
https://www.youtube.com/watch?v=BSeMOrqW5Gk
Startade motorn utan kamremskåporna och ljudet var där än.
Rev ner allt igen.
Bytte tillbaks till den gamla vattenpumpen och den gamla spännaren igen. Ville testat den gamla kamremmen men det försvann. Grävde igenom soporna till och med men den återfanns aldrig.
Nu fick jag ju fylla med vatten igen. Det var här jag upptäckte att man kan fylla direkt i slangen utan problem.
Tyvärr kvarstod oljudet. Det var nu jag gjorde ett inlägg på Hondaklubben för att få råd. Fick som svar att Omega 917 kanske inte är något som ska ner i en motor, och jag håller med. Dessutom oljan jag använt var halvsyntet och tydligen är B-serie känsliga motorer och vill ha helsyntet.
Då det var mer oljud under bilen så kom jag fram till att Omega 917 troligen pajjat min långmilade oljepump. En ny Honda original beställdes för 4000kr.
Bara att börja riva! Ut med oljan!
Upptäcker att min plugg har mer än en packning. Som tur var beställde jag en ny packning så denna kunde bytas ut också.
För att få bort pumpen måste grenrör och oljetråg bort.
Fattades två skruv här.
I manualen står värdena man ska mäta upp pumpen med för att se om den är okej. Men jag har ju en ny nu.
Vissa modeller har en vevaxelgivare här. 1.5an (D15Z8) har det exempelvis men 1.4 (D14A8) och även VTi 1.8 (B18C4) har inte det. Dem kör alltså enbart kamaxelgivare, enkelt och bra antar jag. Gäller att få rätt pump nämligen för det ser inte likadant ut.
Har varit med om en SAAB 9-5 för många år sedan som tjöt i motorn när den var kall. Det visade sig vara oljefiltret. För att verkligen vara på säkra sidan här nu så kör vi med ett Honda original filter.
Allt ihop igen! Ny olja, nu helsyntet. Tror ni det blev någon skillnad? Nope, exakt samma ljud fortfarande. 5000kr bara sådär hej då.
Jag bytte jag återigen vattenpump och remspännarens löphjul, så nu sitter dem nya delarna där igen. Inget var ju fel på dem.
Så vad står vi nu? Vad mer kan låta? Att veven skulle oscillera och göra detta ljud har jag enormt svårt att tro. Om så är fallet så är väl motorn lite körd endå kan tyckas. Läste om det online och det fanns inte jättemycket info om det. Men någon nämnde hur kamaxellagrena kan bli dåliga om remmen spänns för hårt och börja tjuta. Lager är där ju inga, om det är slitet är toppen skrot.
Remmen justeras in på ett lite speciellt sätt. Jag har Honda original verkstadsmanual som jag följt exakt. Remmen känns helt normal när motorn är kall men när den blir varm och expanderar så blir remmen rejält tajt, och då kommer ljudet.
Upptäckte tillslut att om jag har kamremmen lösare än vad Hondas manual säger så förvinner oljudet. Problemet då är att när motorn är kall så är remmen på tok för slapp. Spände fast enligt manualen igen och testade lyssna med skruvmejsel men kom inte fram till något direkt. Men då kom jag på att man kan ju lyssna med en bit slang som man håller ena endan mot örat. Detta har jag bara gjort i skolan när jag gick fordon så det var länge sen nu.
Lyckades komma fram till att det "sjunger" i kamaxeldreven. Kan det vara kamremmen som vibrerar och får det att låta? Är lagerna i toppen dåliga? Ingen aning, jag kom inte längre i felsökningen. När jag kommer ut till bilen igen dagen därpå så är remmen rejält slapp igen trots att jag justerat in den med motorn kall. Justerar den IGEN och sätter ihop allt. Det får låta nu för jag har lagt veckor på detta och även massa pengar.
Min plan är att köra och se om ljudet förändras. Kommer även troligen att byta ut Ridex kamremmen mot en Honda original istället framöver.
Så som den låter nu kan ni höra i denna videon:
https://youtu.be/UYqDd6LlxRU
Efter 27 mil tyckte jag att det lät mindre. Men.... i allt detta fram och tillbaka åkte remmen på och av säkert 15-20 gånger (känns det som iaf) och sista gången missade jag att spänna fast remskivan ordentligt. Det skulle verkligen bita mig i baken när den totalt körda sträckan var 31 mil...
Senast redigerat av Xebers76 (7 maj )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Lär vara Ridex remmen som gett dig problem, jag kör alltid Gates eller orginal (inget man vill snåla in på).
SuperGnaget skrev:
Lär vara Ridex remmen som gett dig problem, jag kör alltid Gates eller orginal (inget man vill snåla in på).
Känns logiskt med tanke på allt annat jag prövat! Få bli en ny rem i vinter antagligen. Bilen är körd ca 150 mil nu och det låter än.
Vi befinner oss i mitten av Februari. Rostlagningen är officiellt över för denna fasen. Blev mer än detta men är både lite stolt och även i fasa när jag ser hur mycket det blev. Ja jag vet det finns rostigare bilar som lagats men då har det inte varit en bil som är såhär "ung". Detta är den mest omfattande rost-sagan för min egen del, det absolut största rost-jobbet jag gjort. (Klapp på axeln)
Man kan börja göra lite lättare saker som att montera nya gummihattar på bromsnipplarna.
Och inse att det redan börja rosta i bromsoken igen! Kommer troligen blästra dessa framöver så det blir gjort ordentligt. En annan dag.
Fästet i chassiet för dem två nedre länkarmarna bak mer eller mindre fyllde jag med Hagmans tunnflytande. Det ser inte så fint ut invändigt men det verkar vara starkt än så hoppas det inte ska behöva bytas ut något mer här.
Skyddskåpan för bromsrör och bensinrör monterat. Denna var väldigt trasig men hade inga extra så har fått vara lite påhittig, men nu sitter den bra!
Dags att koppla in ABS bak. Vänster bak har kontaktens O-ring torkat och spruckit.
Som tur är så sparar man på allt. Hade en trasig ABS-givare sparad där O-ringen på kontakten var jättefin så tog den.
Skruvat dit den lilla plåten som håller i kontakten. Plåten är riktigt rostig och har egentligen gjort sitt, men det får åka dit såhär nu.
På andra sidan var plåten ännu värre. Ska se om man eventuellt kan köpa dessa nya från Honda.
Kickpanelen höger fram. Som tidigare nämnt blir det en liten special här. Längst ner ska den sitta med en sån där jobbig plugg som som ut som en julgran.
Gör en annan variant istället med skruv och mutterbricka.
Detta sitter så enormt mycket bättre!
Instegslister! Har visst samlat på mig ett gäng!
Vissa fattas detta metallklipset.
Vissa fattas hela örat!
Så man får bara pussla tills man har den bästa listen.
Den vägrade sitta riktigt bra. Haft liknande problem på min bruksbil. Där satte jag två skruv rakt igenom. Men vill helst inte göra så på MC2an. Inte löst detta än, men den har heller inte lossnat än.
Samma historia bak.
Nu åkte äntligen alla hjulen på! Bilen ser nästan färdig ut nu!
Handtaget till tankluckan kommer från J-swappet då den är mer hel än den som satt där.
"Dead pedal" som det heter på Engelska åkte på plats! (inte alltid denna sitter på dessa, ingen aning vad det är som styr, om den inte sitter där så är det inte utskuret i mattan)
Säkringar var verkligen blandat. Många var fel styrka och vissa ser ut o vara minst 15 år äldre än bilen.
Upptäckte att man inte bara kan komplettera med denna säkringslappen hur som helst. Bilen är en KG modell och lappen är från en KS. Med andra ord, bilen är tysksåld och lappen är ifrån en svensksåld bil. Dem har på det stora hela samma elsystem men det är en del saker som skiljer faktiskt. Vissa säkringar har inte samma plats ens. Tror jag kom fram till att det var 3st genom att kolla i verkstadsmanualen. Hade först tänkt att lägga upp bilder här ifrån manualen och visa vad som skiljer och hur säkringarna som faktiskt har samma plats kan mata lite olika funktioner beroende på om det är KS eller KG, men tror inte det är så intressant helt ärligt! Lappen är inte helt rätt iaf. Punkt.
Tog beslutet att ta bort allihopa och ersätta med nya.
Nu stämmer alla säkringar med hur det ska sitta på en tysksåld bil.
Ja jag fyllde ju spolartanken full utan att testa alla 3 spolarpumparna. När man trycker på strålkastarspolningen så dämpas halvljuset märkbart och det är helt tyst, och såklart ingen spolarvätska synlig någonstans. Så troligen funkar pumpen men den har fastnat. Hade sparat tanken från J-swappet och där satt det så lägligt en spolpump.
Nu kommer den jobbiga biten. Spoltanken är full och jag har spolat klet nästan överallt för att stoppa rosten.
Men jag lyckades få loss kontakten och hänga dit den "nya" pumpen löst och den funkade.
Men att byta den på plats var rena lögnen så fick lossa stötfångaren igen och tömma spoltanken och lossa den.
Sådär ja! Nu gråter bilen på beställning! Som sagt, ett mål är att allt ska funka på bilen. (Kommer aldrig använda strålkastarspolningen, någonsin. LOL )
Takhandtagen, eller "OH SHIT handles" som dem även heter fattades kåporna som täcker skruvarna. Totalt fattades 4 av 6 lock. Sånt lossnar inte på dessa så jag fattar inte vad som hänt. Hade sådana sparade från J-swappet.
Dessa satt faktiskt på denna bilen! Har bara haft loss dem av olika anledningar. Dem skjuts bara på plats bakifrån och framåt.
Som en liten "Homage" till min första Aerodeck (J-swappet) så bestämde jag tidigt att tankluckan från den skulle hamna på VTin.
"AIRLIFT PERFORMANCE" är ju såklart från luftfjädringen som satt på den.
"JA TACK! BILTEMA KATALOGEN NEJ TACK TILL REKLAM" är ett klistermärke man såg överallt ett tag där 2013-2014.
Den svarta eltejpen är när den bilen pyntades till studenten 2014.
Såklart öppnades inte luckan när jag drog i spaken. Uh ooh... Men satte en plastkil i spaken så luckan skulle vara upplåst och testade öppna luckan för hand. Jo då den kom!
Visade sig att fjädern hade blivit platt då den tryckte inte ut luckan. Enkelt justerat.
Lite bilder på bilen i fråga så ni kan få se tanklocket. Notera att det står "2013" trots att jag sa att det var studenten 2014. Japp, vissa av oss har skum humor. Ingen av dem vuxna fattade att det var ett skämt heller, enbart vi tonåringar.
Två bilder från sommaren 2014 när bilen troligen var som bäst skulle jag vilja påstå. Tanklocket hängde med här också! xP
Mars 2015, ca ett halvår innan J-swappet påbörjades. Tanklocket har inte åkt någonstans!
Ibland måste man titta lite i backspegeln tycker jag! Med det sagt spolar vi fram tiden igen, hela vägen igenom pandemin och fram till 18e februari 2024! Alla 4 innerhandtag i bilen är på något sätt trasiga. Att någon inte fattar hur man ska få loss dem och pajjar ett av dem, ja absolut. Men att alla 4 är förstörda fattar jag inte! Höger bak var det första jag upptäckte för den satt riktigt löst.
Sitter en skruv i mitten som ska väck sen bara knuffar man handtaget framåt och lossar låspinnen bakom. Man kan också såklart slita loss handtaget utåt så alla styrpinnar knäcks av.
Plockade fram en i bättre skick. Som tur är, verkligen tur är, så har Honda valt att ha samma handtag bak oavsett om det är elhiss eller vev. Detta är tur för att elhiss bak är inte vanligt alls. På bilar med vev sitter det bara en plugg i hålet som man tar bort sen kan man skruva dit en knapp enkelt.
Lägger i handtaget, petar runt låsningen, detta är kanske inte så lätt för den som har större händer än mig, har väl mer eller mindre "piano fingrar" som man kallar det, vilket underlättar i sådana här fall. Glöm inte kontakten till fönsterhissen såklart!
Sen bara skjuts det bakåt och låses med en skruv i mitten!
Ljudisolering i huven ska min bil ha enligt reservdelskatalogen. Men där satt ingen! 13milarn hade så jag tog den!
Kupéfläkten byttes ju för ett tag sedan. Då det runnit en hel del vatten igenom den då var även skruvarna tråkiga. En av dem som satt där och som jag sen satte dit igen är till vänster. Till höger ser ni 3 i mycket bättre skick. Lyckades hitta just 3 sådana så nu sitter dem där istället. Ingen kommer någonsin se det dock!
I temat med röda detaljer så beställde jag skylthållare från ett ställe jag köpt mycket Honda-delar ifrån. Deras logga var klockren.
Underkåpa minns jag inte ens om där satt en. Men 13milarn hade en iaf så den ska dit nu.
Speciella plugg på sidorna!
Och speciella skruv undertill fram.
Ja där står han på sina pallbockar. Ni vet när man grejat med något under lång tid och från ingenstans inser man att man är klar? Eller kanske inte klar, men att det iaf är dags?
Det är den 23e februari 2024 och klockan är 21:53. Jag inser att det är dags. Bilen ska ner på hjulen igen!
Bara att röja undan och att få ner bilen från dem relativt höga pallbockarna med min lilla domkraft blev ett långt projekt! MEN NU SÅ! YES nu är det nära! Klockan var redan 22:42, det tog alltså 50 minuter att nå hit från förra bilden!
Det är riktigt trångt! Som nämnt tidigare så är tältet byggt efter att bilen parkerades här.
Fick tejpa upp kartong på bilen för att skydda mot busken jag var tvungen köra in i. Hoppa in från andra sidan och sen bara köra!
TADAAA!
Där står han så fint på tomgång! Klockan är 23:12 och jag är helt slut men väldigt stolt över vad jag lyckats uppnå!
Kom en positiv överraskning och det var att dem röda lamporna i dörrarna blinkar som dem ska, en funktion jag trodde jag skulle bli utan pga eftermarknadsfjärrlåset. Men jo det funkar det också!
Kom ut dagen efter och blev lite chockad över hur bilen ser ut!
En välbehövlig tvätt fick det bli såklart! Upptäckte tyvärr att bilen blivit brun-metallic.
Allt slipande i tältet resulterade i metalldamm som nu sitter i klarlacken. Men det är ju äkta Honda rost iaf!
Invändigt var bilen helt katastrof. Tog det värsta och begav mig till macken!
Väl där var det dags för första tankningen sedan 2020-06-23 då 95oktan kostade 13,83 litern! Oo
Förväntade mig massa problem men det var inte så illa faktiskt! Ratten står snett såklart, hade inte väntat mig något annat. Alla 4 stötdämparna gnällde i några kilometer, aldrig varit med om innan. Bilen vibrerar vid acceleration och det är visst den inre drivknuten vänster sidan som glappar på mellanaxeln. Utöver det var det 2 kylvätskeläckage och ett mystiskt ljud från något i styrningen, troligen i hydrauliken. Ja det kommer finnas att göra. Den är enormt mycket snabbare än min gröna och det där insugsljudet är helt underbart!!!
Den där slangen jag bytt klämma på bara spydde vatten skumt nog. Satte en vanlig klämma där och det funkade sen.
Den nedre kylslangen läckte också, även där hade jag bytt till en original klämma. Fick bli en vanlig där med och sen var det tätt!
Bilen gick igenom besiktning med enbart anmärkning på höger bromsljus som jag visst hade missat att kolla! Japp nu är den besiktad!!
Lite senare åkte sommarhjulen på och även ögonlocken!
Här kändes det mest overkligt. Bilen blev liksom aldrig klar och plötsligt efter att ha haft mer energi i nästan 3 månader som jag verkligen placerade i garaget så stod den äntligen där på infarten, besiktad och körbar! I nästa inlägg hade jag tänkt göra någon form av sammanfattning. Sedan fortsätter projektet men som ett rullande projekt. Finns massor att göra på den ännu!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar