Köpråd: Mustang GT 05-07. Bmw 325i Coupé -07, Bmw M3 E46

ferr
14 oktober 2012 · 75 Inlägg

Här är lite bilar jag kikat på och jämfört pris, det skiljer inte jätte mycket i pris. men sen är det IFALL jag bestämmer mig för t.ex M3, ska det va manuell eller Aut? jag har hört att manuella lådan går sönder fortare än aut. Beror det kanske på hur man kör? sen att SMG II kostar skjortan ifall den går sönder. Och att modeller som kom senare en mitten av -03 hade barnaproblem med motorn. Samma sak gäller 335i, vilket är bästa valet manuell eller aut, jag gillar ju manuellt å andra sidan har jag aldrig kört med paddlar. Vad tycker ni?


http://www.blocket.se/vasternorrland/Bm … 11&w=3
http://www.blocket.se/lund/Bmw_m3__Ev_b … 11&w=3
http://www.blocket.se/varmland/BMW_335_ … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_335 … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mu … 11&w=3

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 oktober 2012 · 3 929 Inlägg

Klart som fan du köper en M3 med manuell låda. Att köpa en M3 med automat är som att man köper ett hus utan ytterdörr för att fönstret fungerar så bra att klättra igenom ändå.

En bra idé är att inte köpa första årsmodellen av en ny bil. T.ex Mustangen, köp inte en 05 utan köp en 06. Kan finnas mycket barnsjukdomar på allra första årsmodellen som man gärna slipper smile

Tips: Skippa Mustangen. Fokusera på vilken BMW du vill ha istället eftersom det är märket du verkligen vill ha.

Senast redigerat av Thunderbird88 (14 oktober 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Förvänta dig inte för mycket kvalité av en M3 E46.
Av alla bilar jag har haft så är den ingen som har strulat och gått sönder så mycket som den.
Hade gått 5000 när jag köpte den, svensksåld.

Inrednings listerna flagnade sönder, så tveksamt om inredningen är så där jätte bra.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 oktober 2012 · 3 929 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Förvänta dig inte för mycket kvalité av en M3 E46.
Av alla bilar jag har haft så är den ingen som har strulat och gått sönder så mycket som den.
Hade gått 5000 när jag köpte den, svensksåld.

Inrednings listerna flagnade sönder, så tveksamt om inredningen är så där jätte bra.

Så illa är det väl inte? Dom E46or jag har suttit i samt kört har jag gillat riktigt mycket. Jag tycker det är en riktigt trevlig inredning i dom smile

Kolla priserna: En 335i kostar mindre än en M3 som är 5 år äldre. Du ser ju redan där hur priserna bara sjunker på BMWs som inte är i M serien. Är du en person som byter bil ofta så är andrahandsvärde en rätt viktig punkt. om några år kommer en 335 från 2008 inte kosta många kronor precis om den har redan dykt ner till 150 tusen kronor.

Senast redigerat av Thunderbird88 (14 oktober 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Det är SMG II lådan som gör M3:an speciell.
Därimot så är det mycket problem med den.

Dom som förespråkar manuell har aldrig provat SMG ordentligt.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 oktober 2012 · 3 929 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Det är SMG II lådan som gör M3:an speciell.
Därimot så är det mycket problem med den.

Dom som förespråkar manuell har aldrig provat SMG ordentligt.

För en oinvigd, vad är det för speciellt med den lådan? smile
Jag anser M3an vara en riktig lekbil för kurvor osv och då föredrar jag manuella lådor

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Har aldrig kört nått annat än M3 i E46 serien.
Men den var inget speciellt från någon annan bil förutom som sagt att listerna som var original flagnade.
Gick inte på garantin heller..

Tror du blir bra mycket gladare i en 335, inte minst din plånbok.

Rquired Allmänt envis
14 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Manuell växellåda har alltid sina fördelar, men som en helhetslösning är SMG bättre. Det är större risk för problem med denna än en manuell, å andra sidan slipper du risken för att en tveksam förmåga misshandlat bilen som du får ta med en manuell M3.

Så köp en SMG är mitt tips, går fel del av systemet sönder kan det visserligen kosta 10-20.000:- eller mer att åtgärda men oftast är det enkla och billiga fel även med SMG. Givare som ger upp, relän som inte slår till och liknande. Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

HereComesTrouble skrev:
Det är SMG II lådan som gör M3:an speciell.
Därimot så är det mycket problem med den.

Dom som förespråkar manuell har aldrig provat SMG ordentligt.

För en oinvigd, vad är det för speciellt med den lådan? smile
Jag anser M3an vara en riktig lekbil för kurvor osv och då föredrar jag manuella lådor

SMG II är en manuell fast du styr den med paddlar alt växelspaken fram och tillbaka.
Så mycket häftigare än den på bana och i kruvor hittar du inte i den här prisklassen.

Växlar hyggligt snabbt och har launch control..dock inte speciellt hållbar som sagt.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 oktober 2012 · 3 929 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Thunderbird88 skrev:

HereComesTrouble skrev:
Det är SMG II lådan som gör M3:an speciell.
Därimot så är det mycket problem med den.

Dom som förespråkar manuell har aldrig provat SMG ordentligt.

För en oinvigd, vad är det för speciellt med den lådan? smile
Jag anser M3an vara en riktig lekbil för kurvor osv och då föredrar jag manuella lådor

SMG II är en manuell fast du styr den med paddlar alt växelspaken fram och tillbaka.
Så mycket häftigare än den på bana och i kruvor hittar du inte i den här prisklassen.

Växlar hyggligt snabbt och har launch control..dock inte speciellt hållbar som sagt.

Ah okej, då tar jag nog tillbaka mitt uttalande om manuella lådan isåfall big_smile Då ger nog den lådan mer körglädje kan jag tänka mig tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:
Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.

Dvs lämna inte in bilen på någon BMW verkstad inom Örebro län iallefall.

HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

HereComesTrouble skrev:

Thunderbird88 skrev:

För en oinvigd, vad är det för speciellt med den lådan? smile
Jag anser M3an vara en riktig lekbil för kurvor osv och då föredrar jag manuella lådor

SMG II är en manuell fast du styr den med paddlar alt växelspaken fram och tillbaka.
Så mycket häftigare än den på bana och i kruvor hittar du inte i den här prisklassen.

Växlar hyggligt snabbt och har launch control..dock inte speciellt hållbar som sagt.

Ah okej, då tar jag nog tillbaka mitt uttalande om manuella lådan isåfall big_smile Då ger nog den lådan mer körglädje kan jag tänka mig tongue

Det gör den absolut!
Riktigt skoj, om man får den att hålla..

ferr
14 oktober 2012 · 75 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Klart som fan du köper en M3 med manuell låda. Att köpa en M3 med automat är som att man köper ett hus utan ytterdörr för att fönstret fungerar så bra att klättra igenom ändå.

En bra idé är att inte köpa första årsmodellen av en ny bil. T.ex Mustangen, köp inte en 05 utan köp en 06. Kan finnas mycket barnsjukdomar på allra första årsmodellen som man gärna slipper smile

Tips: Skippa Mustangen. Fokusera på vilken BMW du vill ha istället eftersom det är märket du verkligen vill ha.

Hahahaha klockren. Ett hus utan dörr big_smile
Det där med första modellen vet jag, det är nästan alltid barnsjukdommar på första modellerna.
Så 335i Aut före M3 med SMG II ?

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
Rquired Allmänt envis
14 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Rquired skrev:
Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.

Dvs lämna inte in bilen på någon BMW verkstad inom Örebro län iallefall.

Det kan jag tänka mig, det verkar finnas få auktoriserade BMW-verkstäder i landet som är lämpliga att hantera en SMG eller automatlåda. Deras åsikt verkar generellt vara att "Fungerar det inte, då är det bara att byta ut den". Nej kompetensen finns ofta hos andra aktörer, till en bråkdel av priset.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ferr
14 oktober 2012 · 75 Inlägg

Rquired skrev:
Manuell växellåda har alltid sina fördelar, men som en helhetslösning är SMG bättre. Det är större risk för problem med denna än en manuell, å andra sidan slipper du risken för att en tveksam förmåga misshandlat bilen som du får ta med en manuell M3.

Så köp en SMG är mitt tips, går fel del av systemet sönder kan det visserligen kosta 10-20.000:- eller mer att åtgärda men oftast är det enkla och billiga fel även med SMG. Givare som ger upp, relän som inte slår till och liknande. Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.

Jag kan lite om bilar, har meckat sen jag var 7 bast tsm med farsan. Men jag kan tänka mig att det är ganska komplicerat att fixa smg lådan ifall den går sönder. Vad är vanligaste felen på den lådan?

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

ferr skrev:

Rquired skrev:
Manuell växellåda har alltid sina fördelar, men som en helhetslösning är SMG bättre. Det är större risk för problem med denna än en manuell, å andra sidan slipper du risken för att en tveksam förmåga misshandlat bilen som du får ta med en manuell M3.

Så köp en SMG är mitt tips, går fel del av systemet sönder kan det visserligen kosta 10-20.000:- eller mer att åtgärda men oftast är det enkla och billiga fel även med SMG. Givare som ger upp, relän som inte slår till och liknande. Det viktiga är att du har tillgång till kunskap, och inte släpper en verkstad med högre timdebitering än erfarenhet lös på bilen.

Jag kan lite om bilar, har meckat sen jag var 7 bast tsm med farsan. Men jag kan tänka mig att det är ganska komplicerat att fixa smg lådan ifall den går sönder. Vad är vanligaste felen på den lådan?

Mest sensorer och skit som spökade i mitt fall..
Elektroniken är ganska avancerad i dom..

Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
15 oktober 2012 · 287 Inlägg

Automatlådan i 335 är det inget fel på växlar hyffsat snabbt och gör inte bilen märkbart slöare eller tråkig. Paddlar är dock inte standard men ett måste att ha eftersom den växlar rätt konstigt i D läget. Men om du vill ha det eller manuell vet du nog bäst själv, båda två pallar trim hur bra som helst om det är aktuellt även resten av motorn/drivlinan är otroligt kralligt byggd!!

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
15 oktober 2012 · 287 Inlägg

...och som redan nämnds tidigare så är en 335 väldigt billig i både försäkring och i drift för övrigt, en bil jag verkligen rekommenderar helt enkelt.

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
peter_1976 JDM
15 oktober 2012 · 2 201 Inlägg

Visst bmw må ha bättre väghållning o billigare i försäkring osv. men en mustang är 10 ggr häftigare o snyggare o en v8.

Madick1
15 oktober 2012 · 125 Inlägg

Som sagt varför inte kolla på en GTO eller Corvette? i GTOn får du en 6,0 LS2 med 400hk min drar 0,91 vid landsväg, ungefär som min vinterbil en Passat 1,8T

En 06a får du för knappt 200000:- och kvaliten är bra jämfört med en Mustang GT

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang